HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailun 62/2025 käynnistäminen

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,533
HSL:n sopimusliikennettä yhtenä toimijana hoitanut Taksikuljetus Oy asetettiin konkurssiin 28.7.2025. Konkurssin myötä kyseisen yrityksen Itä- ja Koillis-Helsingin pienkalustoliikenteen sopimuksen mukainen liikennöinti päättyi 11.8.2025. Osa konkurssin myötä päättyneestä liikenteestä on voitu palauttaa vuoden 2025 loppuun saakka voimassa olevan suorahankintasopimuksen turvin. Nyt tehtävällä hankinnalla pyritään turvaamaan välttämättömät liikennepalvelut Itä- ja Koillis-Helsingin alueille vuoden 2026 alusta alkaen.

Tarjouskilpailuun 62/2025 sisältyvä liikenne

Kohde 316

Linjat
94B Kivikonlaita – Kontula (M)
702 Jakomäki – Puistola – Malmi – Tapaninvainio – Savela
805 Itäkeskus – Mellunkylä – Myllypuro

Kohteen 316 liikennöintiin tarvitaan kolme (3) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 121 000 kilometriä.

Kohde 317

Linjat
701 Viikki – Pihlajamäki – Malmi – Suutarila – Siltamäki
812 Mellunmäki – Kontula – Myllypuro
813 Vuosaari(M) – Pohjoinen ostoskeskus
814 Vuosaari(M) – Koukkusaarentie
815 Vuosaari(M) – Isonvillasaarentie
816 Vuosaari(M) – Kallahdenniemi – Ramsinniemi
817 Vuosaari(M) – Kallahti
818 Vuosaari(M) – Vuosaaren satama – Mellunmäki(M)

Kohteen 317 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 239 000 kilometriä.

Sopimukset ja tarjottava linja-autokalusto

Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään MiniB-tyypin pienkalustolla. Kilpailutettavien kohteiden 316 ja 317 sopimukset ovat noin 1,5 vuoden mittaisia. Liikennöinti käynnistyy vuoden 2026 alussa, ja päättyy kesäliikennekauden päättyessä elokuussa vuonna 2027.

Tarjouskilpailu ratkaistaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Hankinnan kokonaisarvo ylittää toimitusjohtajan hankintavaltuudet. Kiireellisen liikenteen käynnistämistarpeen sekä siitä johtuvan lyhyen tarjouskilpailun läpivientiin käytettävissä olevan ajan takia tämän tarjouskilpailun ratkaisua koskeva päätösvalta esitetään siirrettäväksi toimitusjohtajalle. Tällöin myös päätösvalta hankintapäätökseen liittyvästä yksinoikeudesta siirrettäisiin toimitusjohtajalle. Hallintosäännön 9 §:n kohdan 8 mukaan hallitus päättää hankinnoista. Edelleen hallintosäännön 9 §:n kohdan 10 mukaan hallitus päättää hankittavasta liikenteestä ja liikennöintisopimuksista siltä osin, kuin se ei ole siirtänyt tämän kohdan mukaista toimivaltaa toimitusjohtajalle.

Ehdotus

Hallitus päättää a) lakkauttaa bussilinjat 603, 704 ja 802; b) järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 62/2025 esittelyosassa mainitussa kohteessa 316 ja 317 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista marraskuun 2025 puoliväliin mennessä; c) että kohteiden 316 ja 317 sopimuskaudet ovat vuoden 2026 alusta kesäliikennekauden 2027 loppuun saakka; d) valtuuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn ja sopimusehtoihin; sekä e) valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään hankintapäätöksen tarjouskilpailun ratkaisun perusteella, sekä tekemään hankintapäätöksen liittyvän yksinoikeuspäätöksen.

Linkki päätöksentekoasiakirjatekstiin joka on aluksi esityslistan tätä asiaa koskeva kohta.
 
Jaa, 603, 704 ja 802 sitten lakkautettiin lopullisesti?

Veikkausrivi näyttää tältä:
316: V-S
317: V-S
 
Jaa, 603, 704 ja 802 sitten lakkautettiin lopullisesti?
Esityslistatekstistä poimittua:

"Linjat 603, 704 ja 802 esitetään lakkautettaviksi vähäisen kysynnän vuoksi. Linja 704 on ollut linjaa 69 täydentävä ruuhka-ajan liityntälinja Sepänmäestä Malmin asemalle ja linja 69 tarjoaa sitä korvaavat yhteydet riittävällä kapasiteetilla. Linjojen 603 ja 802 pääasiallinen kysyntä on ollut Oulunkylän ja Maunulan sekä Laajasalon ja Herttoniemen kerrostaloalueilla, missä normaali joukkoliikennepalvelu tarjoaa hyvin tiheät joukkoliikenneyhteydet pääsääntöisesti enintään 300 merin säteellä alueen asukkaista. Muualla linjojen 603 ja 802 liikennöintialueella nousijamäärät ovat olleet erittäin vähäisiä."
 
Ollaankohan 816:lla ja 817:llä sitten myös palaamassa vanhoihin reitteihin vai onko vahinko tuo? Vai oliko niihin palattu jo aiemmin?
 
Ollaankohan 816:lla ja 817:llä sitten myös palaamassa vanhoihin reitteihin vai onko vahinko tuo? Vai oliko niihin palattu jo aiemmin?
Niin, esityslistatekstissä 816 ja 817 ovat ikään kuin vaihtaneet keskenään paikkaa 11.8. päättyneeseen tilanteeseen verrattuna. Onhan esityslistoissa ennenkin menneet vastaavat tiedot vääriin kohtiin. Tarkistin vielä tuon esityslistan, koska ensimmäisenä tuli mieleeni, että olisin itse pastennut nuo jutut huolimattomasti aiempaan viestiini. Mutta kyllä teksti on esityslista-pdf:ssä juuri tuolla tavoin kuin ylempänä kirjoitin.
 
Takaisin
Ylös