HSL:n fuckhsl-kampanja

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,346
Höselissä on astuttu nyt diversiteettisuon upottavaan silmäkkeeseen. Siellä on viestinnän porukka lähtenyt tekemään kampanjaa, jonka tarkoituksena on kertoa, että fuckhsl-sovelluksen käyttö ei ole sallittua. Nykyisinä monimuotoisuuden aikoina keulakuvaksi on haluttu afrikkalaistaustaisia henkilöitä, tässä tapauksessa pari jossain määrin tunnettua somekasvoa. Kaupunkilaisetpa ovat nyt sitten, syystä tai toisesta, tulkinneet tämän tarkoittavan sitä, että Höselin mielestä afrikkalaistaustaiset nuoret matkustavat näillä väärennetyillä lipuilla. Tästä on nyt loukkaannuttu siinä määrin, että mainokset vedetään kesken kaiken pois.


En oikein tiedä, pitäisikö itkeä, nauraa, päivitellä vaiko mitä, mutta näin nyt joka tapauksessa vuonna 2024.
 
Itsekin tuli tuolle uutiselle hetki sitten naureskeltua. Heti kun tuon alkuperäisen kampanjakuvan näin, arvasin kyllä heti että tästä vielä menee jollain se kuuluisa ”palkokasvi nenään”. Välillä sitä vaan joutuu hieman vasten tahtoaan komppaamaan väitettä ”mitään ei saa sanoa nykyään.

Toki HSL:llä voi olla myöskin pieni peiliinkatsomisen paikka näitten feikkilippujen suhteen: toki mobiililipun lukevat matkakortinlukijat ovat melko iso asia toteuttaa, mutta oikeasti, Tampereella ja muissa järkevissä ”joukkoliikennekaupungeissa” on ollut qr-lukijat käytössä jo parhaimmillaan varmaan kymmenen vuotta kun HSL vasta asentelee vastaavia, joiden mobiililukija ei edes tule aluksi käyttöön ja ihan järjen menettäneenä eivät voi uskoa, kuinka voi olla että taas on joku taidokas kuljettaja jaksanut hieman työtä tehdä feikkilippujen tunnistamisen eteen kun eivät itse oletettavasti tunnistaisi feikkilippua suoraan kuten ei suurin osa kuljettajistakaan tunnu tunnistavan.
 
Viimeksi muokattu:
Höselissä on astuttu nyt diversiteettisuon upottavaan silmäkkeeseen. Siellä on viestinnän porukka lähtenyt tekemään kampanjaa, jonka tarkoituksena on kertoa, että fuckhsl-sovelluksen käyttö ei ole sallittua. Nykyisinä monimuotoisuuden aikoina keulakuvaksi on haluttu afrikkalaistaustaisia henkilöitä, tässä tapauksessa pari jossain määrin tunnettua somekasvoa. Kaupunkilaisetpa ovat nyt sitten, syystä tai toisesta, tulkinneet tämän tarkoittavan sitä, että Höselin mielestä afrikkalaistaustaiset nuoret matkustavat näillä väärennetyillä lipuilla. Tästä on nyt loukkaannuttu siinä määrin, että mainokset vedetään kesken kaiken pois.

No mutta olisihan HSL:n luullut olevan tietoinen että ei näinä yltiöpäisen suvaitsevaisina aikoina sovi esittää tummaihoisia pienimmässäkään negatiivisessa kontekstissa :D
 
Vaikka liputta matkustaminen on todellinen ongelma, niin onhan tämä huvittavaa että HSL on post-korona vuosina julkaissut kaksi isoa tuomitsemiskampanjaa (tämä ja se Kalevauva), nostanut tarkastusmaksua ja pyöritellyt omia mainoksia somessa että julkisissa, vaikka budjetti huutaa punaista.

Tuntuu että HSL vaan käyttää energiaa budjettivajeessaan pienen rei'än tukkimiseen, kun taloudessa kontolla ovat isosti kritisoidut kuntaosuudet, niskaan kaatuvat jl-hankkeet (joiden pitäisi olla kaupunkien kassasta) ja nousevat kustannukset. Järvenpään kisuttelu jäsenkunnaksi oli uskomaton farssi; esiteltiin pientä kuntaosuutta ja kiristettiin epäselvällä suunnitelmalla J-junasta, kunnes todellisuudessa hinta olikin paljon korkeampi ja liittymisesitys hylättiin.

Tänään (eilen) HSL avasi kyselyn palvelulupauksista, jossa itse kyselyssä kysellään asiakkaiden mielipidettä arvolupauksista johonka kuuluu analysoida väite "Teemme kaikkemme, jotta liikkumisen ratkaisumme ovat asiakkaillemme luotettavia ja helppoja, tuntuvat juuri minulle tarkoitetulta ja ovat aina vastuullinen valinta."

Sanomattakin selvää että Opastinsillalla on joku outo pöhinä meneillään, kun organisaation historian pahimmassa budjettikriisissä on aikaa puuhastella punavuorelaisen mainostoimiston graafisia ilmeitä, kysellä arvoista ja tehdä somenaamojen kanssa kamppista. Nyt kun Arkadianmäellä ei ole mikään erityisen joukkoliikenneystävällisin kokoonpano ja kuntavaalit on tulossa, niin onko HSL edes aloittanut epävirallista lobbaustyötä liikenteen pelastamiseksi – kiire on nimittäin.
 
Jatkoa seuraa. Hesari kirjoittaa nyt, että mainoksissa esiintyvät miehet itse ovat loukkaantuneita tästä poistoratkaisusta: ”Olemme syvästi pettyneitä ja turhautuneita siitä, että vähemmistöihin kuulumattomat henkilöt ottavat itselleen oikeuden puhua puolestamme ja määritellä, mikä on rasismia. Tämä käytös vie äänen niiltä, jotka ovat kokeneet syrjintää ja rasismin vaikutuksia omakohtaisesti.”

Ja oikeassahan he ovat. Jos joku näkee tuossa mainoksessa rasismia, niin enemmän sen kertoo sen ihmisen omista ennakkoasenteista kuin mistään muusta.

Jutussa ei ole Höseliltä kommentteja.

 
Pari kertaa vielä poistaa ja palauttaa nämä "mainokset" niin onpa tullut näkyvyyttä kampanjalle reippaanlaisesti. Ei pitäisi jäädä viestinnän sanoma enää kenellekään epäselväksi.
 
Takaisin
Ylös