Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Onpa erikoista. HSL:n esitys tarkoittaa, että Espoon valtuusto päättää tehdä oman kaupunkinsa alueelle metron, mutta sen ei tarvitse maksaa sitä itse, vaan kustannukset voidaan periä muilta kunnilta. Ja metron tapauksessa pääasiassa Helsinki maksaisi Espoon metron siksi, että Helsingissä sijaitsevaa metroa käyttävät ylivoimaisesti eniten tietenkin helsinkiläiset.Länsimetro Oy laskuttaa HSL:ää, mutta sen sijaan sopimatta on, miten HSL laskuttaa jäsenkuntiaan.
HSL:n taloussuunnitelman mukaisin metron nousumäärin ja esitetyllä subvention määräytymisen perusteella Helsinki maksaisi suurimman osan Espoon metrosta. Sillä Länsimetro Oy:n rahoitus (714 M€ – valtionavustus 200 M€) jakautuisi seuraavasti:
• Helsinki 386 M€
• Espoo 129 M€
HKL:n lausunnossa esittämällä periaatteella tilanne on Helsingin kannalta paremmin. Maksuosuudet riippuvat silloin siitä, miten paljon helsinkiläiset matkustavat rajan yli Espooseen. Jos Espoossa kävijöitä on arkipäivisin 12.500, Espoon metron subventio jakautuu seuraavasti:
• Helsinki 218 M€
• Espoo 296 M€
Tämäkään ei kuitenkaan ole sitä, mistä Helsingin valtuusto 2008 päätti, kun se päätti osallistua Espoon metron rakentamiseen. Valtuustolle esitettiin, että Helsinki maksaa vain ne kustannukset, joita metron rakentamisesta syntyy Helsingin kaupungin alueella. Eli kustannusjako perustuu ”rajalta poikki” -periaatteeseen. Valtuustolle esitetyn mukaan maksuosuudet ovat:
• Helsinki 144 M€
• Espoo 270 M€
HSL:n ja HKL:n esitykset molemmat tarkoittavat sitä, että Espoon kannattaa välttää metron käyttöä, koska mitä vähemmän espoolaiset matkustavat metrolla, sitä vähemmän Espoo joutuu maksamaan itse päättämiään kustannuksia. Kumpikin laskutapa johtaa siihen, että jos espoolaiset eivät käytä metroa, Helsinki maksaa Espoon metron kokonaan.
HSL:n taloussuunnitelman sivulla 23 kirjoitetaan joukkoliikenteen infrakorvauksista. Siellä sanotaan, että korvaukseen lasketaan 50 % pääoman poistosta ja pääoman korkona lasketaan 5 %. Tämän mukaan Espoo joutuisi maksamaan sentään lähes puolet metronsa todellisista kuluista, vaikka espoolaiset eivät käyttäisikään metroa. Melkein tulee siitä, että Länsimetro Oy:n lainojen korko ei ole 5 % vaan 1-1,5 %.
Jos lasketaan HKL:n esityksen mukaan edellä sanottu huomioon ottaen (mutta ilman korkohyötyä Espoolle), Espoon metron subventio jakautuu seuraavasti:
• Helsinki 183 M€
• Espoo 331 M€
Tässäkin on vielä 39 M€ eli 27 % enemmän kuin mistä summasta valtuusto metron rakentamisen päätti.
Eli Espoon kannattaa kehittää vastakin autoilua, jotta espoolaisten ei tarvitse matkustaa metrolla, jolloin Helsinki maksaa Espoon metron.
Antero
Viimeksi muokannut moderaattori: