HSL:n infrakorvausten määräytyminen

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Länsimetro Oy laskuttaa HSL:ää, mutta sen sijaan sopimatta on, miten HSL laskuttaa jäsenkuntiaan.
Onpa erikoista. HSL:n esitys tarkoittaa, että Espoon valtuusto päättää tehdä oman kaupunkinsa alueelle metron, mutta sen ei tarvitse maksaa sitä itse, vaan kustannukset voidaan periä muilta kunnilta. Ja metron tapauksessa pääasiassa Helsinki maksaisi Espoon metron siksi, että Helsingissä sijaitsevaa metroa käyttävät ylivoimaisesti eniten tietenkin helsinkiläiset.

HSL:n taloussuunnitelman mukaisin metron nousumäärin ja esitetyllä subvention määräytymisen perusteella Helsinki maksaisi suurimman osan Espoon metrosta. Sillä Länsimetro Oy:n rahoitus (714 M€ – valtionavustus 200 M€) jakautuisi seuraavasti:
• Helsinki 386 M€
• Espoo 129 M€

HKL:n lausunnossa esittämällä periaatteella tilanne on Helsingin kannalta paremmin. Maksuosuudet riippuvat silloin siitä, miten paljon helsinkiläiset matkustavat rajan yli Espooseen. Jos Espoossa kävijöitä on arkipäivisin 12.500, Espoon metron subventio jakautuu seuraavasti:
• Helsinki 218 M€
• Espoo 296 M€

Tämäkään ei kuitenkaan ole sitä, mistä Helsingin valtuusto 2008 päätti, kun se päätti osallistua Espoon metron rakentamiseen. Valtuustolle esitettiin, että Helsinki maksaa vain ne kustannukset, joita metron rakentamisesta syntyy Helsingin kaupungin alueella. Eli kustannusjako perustuu ”rajalta poikki” -periaatteeseen. Valtuustolle esitetyn mukaan maksuosuudet ovat:
• Helsinki 144 M€
• Espoo 270 M€

HSL:n ja HKL:n esitykset molemmat tarkoittavat sitä, että Espoon kannattaa välttää metron käyttöä, koska mitä vähemmän espoolaiset matkustavat metrolla, sitä vähemmän Espoo joutuu maksamaan itse päättämiään kustannuksia. Kumpikin laskutapa johtaa siihen, että jos espoolaiset eivät käytä metroa, Helsinki maksaa Espoon metron kokonaan.

HSL:n taloussuunnitelman sivulla 23 kirjoitetaan joukkoliikenteen infrakorvauksista. Siellä sanotaan, että korvaukseen lasketaan 50 % pääoman poistosta ja pääoman korkona lasketaan 5 %. Tämän mukaan Espoo joutuisi maksamaan sentään lähes puolet metronsa todellisista kuluista, vaikka espoolaiset eivät käyttäisikään metroa. Melkein tulee siitä, että Länsimetro Oy:n lainojen korko ei ole 5 % vaan 1-1,5 %.

Jos lasketaan HKL:n esityksen mukaan edellä sanottu huomioon ottaen (mutta ilman korkohyötyä Espoolle), Espoon metron subventio jakautuu seuraavasti:
• Helsinki 183 M€
• Espoo 331 M€
Tässäkin on vielä 39 M€ eli 27 % enemmän kuin mistä summasta valtuusto metron rakentamisen päätti.

Eli Espoon kannattaa kehittää vastakin autoilua, jotta espoolaisten ei tarvitse matkustaa metrolla, jolloin Helsinki maksaa Espoon metron.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös tuo rajalta poikki -periaate sovittu jo ennen kuin HSL:stä oli tietoakaan? Kyllähän sopimukset pitää, ei HSL voi niitä yksipuolisesti lähteä muuttelemaan vaikka onkin syntynyt tällä välin.

Sinänsä olisi tietysti ihan oikein, että Helsinki maksaisi Espoon metrokustannukset, Helsinkihän pakotti Espoon sen metron ottamaankin. Nykyinen kaupunginjohtaja totesi noin vuonna 2006, että Espoo on vähän kuin Suomi pienoiskoossa. Väki etelässä, erämaa pohjoisessa, ruotsinkielinen naapuri lännessä ja idässä iso naapuri, joka kertoo mitä pitää tehdä.
 
Eikös tuo rajalta poikki -periaate sovittu jo ennen kuin HSL:stä oli tietoakaan? Kyllähän sopimukset pitää, ei HSL voi niitä yksipuolisesti lähteä muuttelemaan vaikka onkin syntynyt tällä välin.
Tässä on sellainen tilanne, että Helsingin valtuusto on päättänyt metrosta yhdellä perusteella ja nyt Helsinki on HSL:n osakkaana sopimassa Länsimetro Oy:n kustannusten maksamisesta toisella perusteella. Eli jos Helsingin edustajat HSL:ssä hyväksyvät jotain muuta, he ylittävät valtuutensa. Eikä Helsingin rahakamari voi missään tilanteessa maksaa enempää kuin mistä valtuusto on päättänyt.

Käytännössähän tämä ei ole mikään ongelma, koska Helsingin valtuusto hyväksyy kaiken mitä sille metrosta esitetään, oli se sitten miten paljon hyvänsä ristiriidassa aiempien päätösten kanssa. Mutta toistaiseksi Helsinki ei voi HSL:ssä suostua muuhun kuin siihen, että Länsimetro Oy:n kuluista maksetaan 144 M€ eli se, mitä rakenteen kaupunginrajalta itään maksavat.


Antero
 
HSL:n infrasopimuksessa onkin kyse eri kohdassa tapahtuvasta maksamisesta. Rakentamisvaiheessa on joku kustannusjako, mutta HSL:n infrasopimuksella määritellään, miten HSL maksaa kunnille käyttöoikeuskorvausta siitä, että saa käyttää kuntien jo rakentamaa ja maksamaa infraa. Samoin infrasopimuksella määritellään, miten HSL kohdistaa maksamansa käyttöoikeuskorvaukset jäsenkunnilleen.

Nykyinen infrasopimus löytyy esim. Kirkkonummen kunnanvaltuuston pöytäkirjasta.
 
Takaisin
Ylös