RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän avajaisseminaari 9.2.2010
HSL:n aloitusta juhlistettiin Helsingin Messukeskuksessa järjestetyllä avajaisseminaarilla. Seminaarissa puhuivat HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, kansainvälisen joukkoliikennejärjestön UITP:n puheenjohtaja Alain Flausch, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen, Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen sekä HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki.
Seminaariesitykset
Toimiva joukkoliikenne on kansainvälinen kilpailuvaltti. Hyvä liikennejärjestelmä edellyttää korkeaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta koko seudulla, ei vain pääkaupunkiseudulla. Siksi on ollut tarpeellista perustaa koko seudun kattava joukkoliikenneorganisaatio.
Suvi Rihtniemen esitys (pdf): Näytä liitetiedosto 697
Joukkoliikenteen kansainvälisen järjestön UITP:n puheenjohtaja Alain Flausch varoitti hajautuneen kaupunkirakentamisen haitoista. Verraten tiiviisti rakennetuissa kaupungeissa pystytään luomaan toimivia palveluverkostoja, myös joukkoliikenteen näkökulmasta. Flausch kertoi esimerkkejä muun muassa Göteborgista ja Pariisista, joissa on ryhdytty aktiivisesti kehittämään joukkoliikenneratkaisuja kantakaupungin ulkopuolella.
Alain Flausch : Public transport: the smart green solution. A new frontier: Double market shares by 2025 (pdf): Näytä liitetiedosto 698
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen esitteli kansallista älyliikenteen strategiaa.Älyliikenteen aidolla kehittämisellä on mahdollista parantaa liikennejärjestelmän tuottavuutta, lisätä joukkoliikenteen markkinaosuutta ja helpottaa joukkoliikenteen käyttöä. Strategian pämäärät on asetettu vuoteen 2020, jolloin Suomen tulisi olla viiden parhaan joukossa älyliikenteen soveltajamaista. Tällä hetkellä älyliikenteen hyödyntäminen Suomessa on Pursiaisen mukaan vähäistä.
Harri Pursiainen: Uusi liikennehallinto, uusi liikennepolitiikka (pdf): Näytä liitetiedosto 699
Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen summasi puheenvuorossaan HSL:n jäsenkuntien odotuksia uudelle kuntayhtymälle. Hän vertasi HSL:n perustehtäviä ja strategisia tavoitteita Helsingin seudun kuntien laatimiin strategioihin ja totesi näiden tukevan erinomaisesti toisiaan. Esimerkiksi Helsingin seudun yhteistyökokouksen marraskuussa 2009 hyväksymä Helsingin seudun visio nostaa joukkoliikenteen keskeiseksi teemaksi. Visio linjaa, että seudun eheä yhdyskuntarakenne perustuu hyviin joukkoliikenneyhteyksiin. Myös Helsingin strategiaohjelmassa vuosille 2009–2012 on monia selkeitä ja konkreettisia linjauksia siitä, mihin suuntaan Helsingin kaupunki toivoo HSL:n toimintaa kehitettävän.
Jussi Pajunen: Omistajakuntien odotukset HSL:lle ja seudulliselle yhteistyölle (pdf): Näytä liitetiedosto 700
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki päätti seminaari-iltapäivän saatesanoilla, joiden mukaan päämääränä tulisi olla, että "Helsingin seudulla metrolla, ratikalla, bussilla, junalla ja Suomenlinnan lautalla on hauska matkustaa". Rauhamäki iloitsi tuoreimmasta asiakastyytyväisyyskyselystä, jonka mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä käyttämiinsä joukkoliikennepalveluihin. Asiakaspalautteen keräämistä ja hyödyntämistä tulee kuitenkin jatkossa kehittää entisestään. Helsingin seudulla kunnat tukevat joukkoliikennettä merkittävästi. Kuntalaiset eivät välttämättä ole perillä tuen suuruudesta ja siitä, kuinka keskeänä palveluna hyvää joukkoliikennettä pidetään kaikissa pääkaupunkiseudun kunnissa, Rauhamäki pohti esityksessään.
Lue koko uutinen HSL:n sivuilta...
HSL:n aloitusta juhlistettiin Helsingin Messukeskuksessa järjestetyllä avajaisseminaarilla. Seminaarissa puhuivat HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, kansainvälisen joukkoliikennejärjestön UITP:n puheenjohtaja Alain Flausch, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen, Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen sekä HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki.
Seminaariesitykset
Toimiva joukkoliikenne on kansainvälinen kilpailuvaltti. Hyvä liikennejärjestelmä edellyttää korkeaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta koko seudulla, ei vain pääkaupunkiseudulla. Siksi on ollut tarpeellista perustaa koko seudun kattava joukkoliikenneorganisaatio.
Suvi Rihtniemen esitys (pdf): Näytä liitetiedosto 697
Joukkoliikenteen kansainvälisen järjestön UITP:n puheenjohtaja Alain Flausch varoitti hajautuneen kaupunkirakentamisen haitoista. Verraten tiiviisti rakennetuissa kaupungeissa pystytään luomaan toimivia palveluverkostoja, myös joukkoliikenteen näkökulmasta. Flausch kertoi esimerkkejä muun muassa Göteborgista ja Pariisista, joissa on ryhdytty aktiivisesti kehittämään joukkoliikenneratkaisuja kantakaupungin ulkopuolella.
Alain Flausch : Public transport: the smart green solution. A new frontier: Double market shares by 2025 (pdf): Näytä liitetiedosto 698
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen esitteli kansallista älyliikenteen strategiaa.Älyliikenteen aidolla kehittämisellä on mahdollista parantaa liikennejärjestelmän tuottavuutta, lisätä joukkoliikenteen markkinaosuutta ja helpottaa joukkoliikenteen käyttöä. Strategian pämäärät on asetettu vuoteen 2020, jolloin Suomen tulisi olla viiden parhaan joukossa älyliikenteen soveltajamaista. Tällä hetkellä älyliikenteen hyödyntäminen Suomessa on Pursiaisen mukaan vähäistä.
Harri Pursiainen: Uusi liikennehallinto, uusi liikennepolitiikka (pdf): Näytä liitetiedosto 699
Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen summasi puheenvuorossaan HSL:n jäsenkuntien odotuksia uudelle kuntayhtymälle. Hän vertasi HSL:n perustehtäviä ja strategisia tavoitteita Helsingin seudun kuntien laatimiin strategioihin ja totesi näiden tukevan erinomaisesti toisiaan. Esimerkiksi Helsingin seudun yhteistyökokouksen marraskuussa 2009 hyväksymä Helsingin seudun visio nostaa joukkoliikenteen keskeiseksi teemaksi. Visio linjaa, että seudun eheä yhdyskuntarakenne perustuu hyviin joukkoliikenneyhteyksiin. Myös Helsingin strategiaohjelmassa vuosille 2009–2012 on monia selkeitä ja konkreettisia linjauksia siitä, mihin suuntaan Helsingin kaupunki toivoo HSL:n toimintaa kehitettävän.
Jussi Pajunen: Omistajakuntien odotukset HSL:lle ja seudulliselle yhteistyölle (pdf): Näytä liitetiedosto 700
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki päätti seminaari-iltapäivän saatesanoilla, joiden mukaan päämääränä tulisi olla, että "Helsingin seudulla metrolla, ratikalla, bussilla, junalla ja Suomenlinnan lautalla on hauska matkustaa". Rauhamäki iloitsi tuoreimmasta asiakastyytyväisyyskyselystä, jonka mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä käyttämiinsä joukkoliikennepalveluihin. Asiakaspalautteen keräämistä ja hyödyntämistä tulee kuitenkin jatkossa kehittää entisestään. Helsingin seudulla kunnat tukevat joukkoliikennettä merkittävästi. Kuntalaiset eivät välttämättä ole perillä tuen suuruudesta ja siitä, kuinka keskeänä palveluna hyvää joukkoliikennettä pidetään kaikissa pääkaupunkiseudun kunnissa, Rauhamäki pohti esityksessään.
Lue koko uutinen HSL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: