HSL:n kuljettajapääteuudistus

Liittynyt
21 Maaliskuu 2019
Viestit
83
HSL on aloittanut kuljettajapäätteiden uudistusprojektin. Jotain nostoja tarjouspyynnön perusteella matkustajille näkyvistä muutoksista:

  • Aktiivista liikenteenohjausta tukevia toiminnallisuuksia
    • Lähtöjä voidaan kääntää ympäri ennen päätepysäkkiä esim. myöhässä ollessa ja uusi määränpää päivittyy näytöille
    • Lähtöjä voidaan lähettää tarkoituksella myöhässä vuorovälin tasaamiseksi tai vaihtoyhteyksien vuoksi.
  • Kuulutukset
    • Kuljettaja voi tarvittaessa aktivoida valmiita kuulutuksia
    • Automaattikuulutuksia liityntäyhteyksistä ja päätepysäkille saavuttaessa
    • Teksti-puheeksi -toiminnallisuus häiriötiedotteita varten
  • Automaattinen näyttöjen ja kuulutusten ohjaus laajenee kaikkiin liikennevälineisiin

Uusien päätteiden asentaminen alkaisi 10/2026 ja kaikki toiminnallisuudet olisivat käytössä 8/2027

Tarjouspyyntö
 
Aktiivista liikenteenohjausta tukevia toiminnallisuuksia
  • Lähtöjä voidaan kääntää ympäri ennen päätepysäkkiä esim. myöhässä ollessa ja uusi määränpää päivittyy näytöille
  • Lähtöjä voidaan lähettää tarkoituksella myöhässä vuorovälin tasaamiseksi tai vaihtoyhteyksien vuoksi.
Nämä ovat erityisen tervetulleita ominaisuuksia, jotka voivat merkittävästi parantaa liikenteen laatua, jos niitä käytetään tehokkaasti. Nytkin (lauantaina alkuillasta) bussitutkan kartalla näkyy melko monta punaisella taustalla olevaa runkolinjabussia. Tuollaisen vuorovälin linjoilla, tasaisella vuorovälillä on paljon enemmän väliä kuin tarkoilla lähtöajoilla. On myös tavallaan huvittavaa, miten lähtöjen tarkoituksellinen myöhästyttäminen oli ihan tavallista mm. Kirkkonummella ennen HSL:n tuloa ja nykyäänkin Nurmijärvellä. Nyt siis potentiaalisesti palataan ajassa taaksepäin ja toivottavasti kehyskunnissa parempaan palveluun.
 
Hankintoilmoituksia muutama päivä sitten selatessa tuli vastaan tällainen. Onkohan tuo liitoksissa tähän kyseiseen projektiin vai mihin?
Liittyy käyttäjille/matkustajille suunnattuihin digipalveluihin. VoC-työkalun tarkoituksena on kerätä digipalveluiden käyttäjien sentimenttiä palveluita kohtaan ja löytää merkittävimpiä (koettuja) puutteita. Eli siis palvelumuotoilun työkalu, jonka avulla yritetään muuttaa palveluita käyttäjälähtöisemmiksi
 
Takaisin
Ylös