HSL:n linja-autoja muualla / tilaajavärityksellisiä autoja "ulkopuolella" alueensa

Liittynyt
3 Maaliskuu 2009
Viestit
72
Heipsan.

Kävin tuossa viime viikolla Ahvenanmaalla ja huomasin ainakin Maarianhaminan sisäisessä liikenteessä tutun värisiä VDL:iä - silmään pisti toki HSL:n väritys - toki liikennöitsijän yms. tunnukset oli otettu pois (lähempänä tarkastelussa toki huomasin jopa viimeiset mainostarroituksen) mutta väritys oli jäänyt hösseliksi.

Toki autoja siirtyy maakuntiin, moni jää jopa vanhaan väritykseen ainakin jos ei ole tilaajavärityksestä kyse. Tämä yksilössä kiinnitti siis huomioon että oli aika uusi VDL ja viel osittain siis Hösselin värityksessä.

Tässä jäi siis mielenkiintoa kysyä, kuinka paljon vanhoja tai ei niin vanhoja linjureita siirtyy maakuntiin yleisesti ja jotka syystä tai toisesta jää vanhaan alueensa/liikennöitsijän väritykseen linjaliikenteessä?


maarianhamina.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n linjaautoja muualla / tilaajavärityksellisiä autoja "ulkopuolella" alueensa...

Heipsan.

Kävin tuossa viime viikolla Ahvenanmaalla ja huomasin ainakin Maarianhaminan sisäisessä liikenteessä tutun värisiä VDL:iä - silmään pisti toki HSL:n väritys - toki liikennöitsijän yms. tunnukset oli otettu pois (lähempänä tarkastelussa toki huomasin jopa viimeiset mainostarroituksen) mutta väritys oli jäänyt hösseliksi.

Toki autoja siirtyy maakuntiin, moni jää jopa vanhaan väritykseen ainakin jos ei ole tilaajavärityksestä kyse. Tämä yksilössä kiinnitti siis huomioon että oli aika uusi VDL ja viel osittain siis Hösselin värityksessä.

Tässä jäi siis mielenkiintoa kysyä, kuinka paljon vanhoja tai ei niin vanhoja linjureita siirtyy maakuntiin yleisesti ja jotka syystä tai toisesta jää vanhaan alueensa/liikennöitsijän väritykseen linjaliikenteessä?


Näytä liitetiedosto 3140

Tämä on ex Åbergin Linja #19.
 
Vs: HSL:n linjaautoja muualla / tilaajavärityksellisiä autoja "ulkopuolella" alueensa...

Tämä on ex Åbergin Linja #19.

Aiemmin kuulin, että tämä olisi lainassa VDL:ltä tuolla ja palautuisi jossain vaiheessa sitten takaisin. Toki tilannehan on voinut muuttua ja on jäänyt jäädäkseen..
 
Heipsan.
Tässä jäi siis mielenkiintoa kysyä, kuinka paljon vanhoja tai ei niin vanhoja linjureita siirtyy maakuntiin yleisesti ja jotka syystä tai toisesta jää vanhaan alueensa/liikennöitsijän väritykseen linjaliikenteessä?
Aiemmin enemmän, ehkä tulevaisuudesa vähemmän. Monin paikoin kilpailutetussa liikenteessä alkaa olla jo kalustovaatimukset sellaiset, ettei edes ihan muutaman vuoden nuoria autoja kannata tarjota.

Hämeenlinna on ollut kyllä varsinaisten tilaajavärien sekamelska ja nyt uusiin sopimuksiin sielläkin vaaditaan omat tilaajavärit. Ehkä juuri siksi, että kalusto oli paikoitellen hyvin kirjavaa ulkonäöltään.
 
Hämeenlinnassa on Inter Kuljetuksella käytössä kaksi HSL-väritteistä Volvoa, jotka ovat entisiä Tammelundin Liikenteen v. 2010 autoja.

Hämeenlinna on ollut kyllä varsinaisten tilaajavärien sekamelska ja nyt uusiin sopimuksiin sielläkin vaaditaan omat tilaajavärit. Ehkä juuri siksi, että kalusto oli paikoitellen hyvin kirjavaa ulkonäöltään.

Eikä tämä muutu miksikään vielä hetkeen. Muutama pitkä sopimus ehti alkaa ennen tilaajavärivaatimusta, joten näissä sopimuksissa nähdään sekamelskaa vielä useamman vuoden ajan. Joissakin uudemmissa sopimuksissa tilaajavärin ohella on hyväksytty myös yrityksen oman brändin mukainen väritys.

Offtopicina mainittakoon, että Hämeenlinnan joukkoliikennetoiminta on aika uskomatonta sähläystä. Aikatauluissa on keskenään ristiriitoja eikä linjastossa tunnu olevan sitä pienintäkään tolkkua. Ei yllätä tämä väritysasiakaan.
 
Aiemmin enemmän, ehkä tulevaisuudesa vähemmän. Monin paikoin kilpailutetussa liikenteessä alkaa olla jo kalustovaatimukset sellaiset, ettei edes ihan muutaman vuoden nuoria autoja kannata tarjota.

Monilla pienemmilläkin paikkakunnilla vaaditaan jo sähköbusseja tai pisteillä kannustetaan. Tulevina vuosina on tietysti pakko ostaa uutta, mutta jossain vaiheessa auennee käytetyillekin täysin uudet markkinat. Toki vaihtoehtona on tekniikan niin nopea kehittyminen, että vain romukauppias halua kymmenen vuoden ikäisen sähköbussin.
 
Olettaako HSL, että bussit poistuvat heidän tilaamastaan liikenteestä vain romuttamolle? HSL ei ole siis asettanut vaatimusta, että heidän tilaajavärityksessä olevilla busseilla ei saa liikennöidä muualla.
 
Vs: HSL:n linja-autoja muualla / tilaajavärityksellisiä autoja "ulkopuolella" alueensa

Olettaako HSL, että bussit poistuvat heidän tilaamastaan liikenteestä vain romuttamolle? HSL ei ole siis asettanut vaatimusta, että heidän tilaajavärityksessä olevilla busseilla ei saa liikennöidä muualla.

Myös Oulussa on nähty pari Volvo 8700LE telibussia HSL tilaajaväreissä liikennöimässä.
 
Hämeenlinnassa on Inter Kuljetuksella käytössä kaksi HSL-väritteistä Volvoa, jotka ovat entisiä Tammelundin Liikenteen v. 2010 autoja.
Jos listais kaikki Hämeenlinnassa käytetyt tilaajaväritykset, listasta tulisi aika pitkä. Ehkä sekavin aika osuu noin 2017 vuoden tienoille jolloin ajossa oli samanaikaisesti HSL:n, Nyssen ja Tukholman tunnistettavia värityksiä.

Pekolallahan oli ja lienee edelleen Västtrafikin sinisiä autoja, tosin koristeltuna omalla keltaisella raidalla ja yhtiön nimi sentäs teipattuna.

Vekka Groupilla on edelleen muutamaa Norjasta tuttua väritystä.

Inter Kuljetuksella taisi olla Tukholman ja HSL:n lisäksi pari autoa myös Skånetrafikin väreissä. Ja hiljan tuli uusi auto jossa on vissiin vanha Länstrafikenin väritys
 
Ei ole, ne on sikäläiset värit. Jotka ovat samat kuin Helsingin ratikoiden värit.

Eikö tuo ole hiustenhalkomista? Vai onko Hämeenlinnassakin sikäläiset värit, jotka vain sattuvat olemaan samat kuin Helsingin/Tukholman/Oslon bussien värit? Schöneichen ratikoiden kuosi oli kuitenkin erilainen kunnes hankkivat HKL:ltä HKL-väritettyjä Articeja.
 
Eikö tuo ole hiustenhalkomista? Vai onko Hämeenlinnassakin sikäläiset värit, jotka vain sattuvat olemaan samat kuin Helsingin/Tukholman/Oslon bussien värit? Schöneichen ratikoiden kuosi oli kuitenkin erilainen kunnes hankkivat HKL:ltä HKL-väritettyjä Articeja.

Hauskana kuriositeettina mainittakoon, että Hämeenlinna-Janakkala-sopimuksessa oli muistaakseni vaatimuksena yhtenäinen väritys. Liikennettä varten Vekka toi 6kpl vaaleanvihreitä Volvoja Oslosta ja yhden vaaleansinisen bussin Ruotsista. Sininen maalattiin vihreäksi ja väri kelpasi kaupungille. Oliko tämä yksi maalattu auto firman oma väri, Oslon tilaajaväri vai kaupungin väri?
 
Hauskana kuriositeettina mainittakoon, että Hämeenlinna-Janakkala-sopimuksessa oli muistaakseni vaatimuksena yhtenäinen väritys. Liikennettä varten Vekka toi 6kpl vaaleanvihreitä Volvoja Oslosta ja yhden vaaleansinisen bussin Ruotsista. Sininen maalattiin vihreäksi ja väri kelpasi kaupungille. Oliko tämä yksi maalattu auto firman oma väri, Oslon tilaajaväri vai kaupungin väri?
Ehkäpä se oli edellisten yhdistelmä, kyse on kuitenkin tästä autosta.

Kaunasin (Liettua) polttomoottoribussien väriksi vakiintui jossain vaiheessa Tukholmasta tuttu nk. SL-röd. Ensin SL-punaisia busseja virtasi sinne todellakin Tukholmasta, mutta pian jotakuinkin samanlainen väritys vakiintui todellakin Kaunasin diesel- ja kaasubussien (=ei johdinautojen) viralliseksi väriksi ts. uusikin kalusto maalattiin punaiseksi, samoin eri paikkakunnilta käytettynä tulleet autot.
 
Kaunasin (Liettua) polttomoottoribussien väriksi vakiintui jossain vaiheessa Tukholmasta tuttu nk. SL-röd. Ensin SL-punaisia busseja virtasi sinne todellakin Tukholmasta, mutta pian jotakuinkin samanlainen väritys vakiintui todellakin Kaunasin diesel- ja kaasubussien (=ei johdinautojen) viralliseksi väriksi ts. uusikin kalusto maalattiin punaiseksi, samoin eri paikkakunnilta käytettynä tulleet autot.
Mikkeli sai samalla tavoin Lentoparkin värityksen "tilaajavärityksekseen". Soisalon liikenne oli hankkinut Lentoparkilta useita Citywidejä, ja Mikkelin kaupunki vaati uuteen sopimukseen yhtenäisen värityksen, jolloin tehdasuudet ja muualta hankitut autot saivat myös saman värityksen, jottei Citywidejä tarvinnut maalata uudelleen.
 
Takaisin
Ylös