Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin tarkoituksena oli kasvattaa kalustomäärää Järvenpään J-junaa, Nikkilän N-junaa sekä mahdollista Espoon kaupunkiradan lisätarvetta varten. Tuon myötä vuorojen määrä rantaradalla kasvaa reilusti, mutta en tiedä miten se vaikuttaa kaluston määrään.Tarviikohan sitä jatkaa? Mikä tuon hankinnan tarkoitus oli?
JKOYn junat on kaikki uudehkoja, joten niitä ei tarvii korvata. Ja Höselin nykymenolla matkustajamäärät lienee tippuneet siinä määrin pysyvästi, että jos tarkoitus oli hankkia lisää kalustoa puhtaasti kapasiteetin lisäämiseksi, niin ehkä sille ei enää ole tarvetta.
Ainakin tarkoituksena oli kasvattaa kalustomäärää Järvenpään J-junaa, Nikkilän N-junaa sekä mahdollista Espoon kaupunkiradan lisätarvetta varten. Tuon myötä vuorojen määrä rantaradalla kasvaa reilusti, mutta en tiedä miten se vaikuttaa kaluston määrään.
J-juna on jäissä ja N-juna ei ole tarpeeksi tärkeä, että sitä varten kannattaisi aloittaa hankintaa. Espoon kaupunkirata kuitenkin etenee ja sen on tarkoitus valmistua noin 4-5 vuoden päästä.
Tarkoitus on kai ollut tihentää U-junien vuoroväliä 20 minuuttiin ja se vaatii myös lisää kalustoa.Jos ajatellaan, että rantarataa kulkee nyt A 10 min välein ja E/U 15 min välein, niin eikö tarkoitus ole, että jatkossa kulkee vain yksi, joka paikassa pysähtyvä hidasjuna 10 min välein? Se ei varmaan tarvitse enempää kalustoa kuin nykymalli, varsinkin jos aiempaa hitaampi junamatka karkottaa osan nykyisistä matkustajista, jotka sitten antavat tilaa tiheämmän vuorovälin houkuttelemille uusille matkustajille.
Niinhän se olikin. En sitten tiedä kuinka tehokkaasti ruuhkakaluston saa kierrätettyä tuolle reitille.J-junanhan tarkoitus on paikata R-junan harvempaa vuoroväliä ruuhkan ulkopuolella, eli tarvittavien yksiköiden määrä ei siitä kasva.
YLE 21.11.2023: HSL havittelee Järvenpäätä jäsenekseen lupaamalla parempia junayhteyksiäTekikö Järvenpää jo jonkin ns. lopullisen päätöksen Höseli-jäsenyydestään? En enää muista, miten siinä lopulta kävi.
Jos ajatellaan, että rantarataa kulkee nyt A 10 min välein ja E/U 15 min välein, niin eikö tarkoitus ole, että jatkossa kulkee vain yksi, joka paikassa pysähtyvä hidasjuna 10 min välein? Se ei varmaan tarvitse enempää kalustoa kuin nykymalli, varsinkin jos aiempaa hitaampi junamatka karkottaa osan nykyisistä matkustajista, jotka sitten antavat tilaa tiheämmän vuorovälin houkuttelemille uusille matkustajille.
Lopullista päätöstä ei ole vielä tehty, vaan loppukeväästä jäsenyys tulee uudestaan kaupunginvaltuuston käsittelyynTekikö Järvenpää jo jonkin ns. lopullisen päätöksen Höseli-jäsenyydestään? En enää muista, miten siinä lopulta kävi.