HSL siirtää lähijunakaluston hankintaa

Liittynyt
6 Joulukuu 2021
Viestit
1
HSL siirtää 30-40 lähijunan hankintaa, mutta jatkaa varikkoratkaisun valmistelua yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakaluston kanssa.
 
Tarviikohan sitä jatkaa? Mikä tuon hankinnan tarkoitus oli?

JKOYn junat on kaikki uudehkoja, joten niitä ei tarvii korvata. Ja Höselin nykymenolla matkustajamäärät lienee tippuneet siinä määrin pysyvästi, että jos tarkoitus oli hankkia lisää kalustoa puhtaasti kapasiteetin lisäämiseksi, niin ehkä sille ei enää ole tarvetta.
 
Tarviikohan sitä jatkaa? Mikä tuon hankinnan tarkoitus oli?

JKOYn junat on kaikki uudehkoja, joten niitä ei tarvii korvata. Ja Höselin nykymenolla matkustajamäärät lienee tippuneet siinä määrin pysyvästi, että jos tarkoitus oli hankkia lisää kalustoa puhtaasti kapasiteetin lisäämiseksi, niin ehkä sille ei enää ole tarvetta.
Ainakin tarkoituksena oli kasvattaa kalustomäärää Järvenpään J-junaa, Nikkilän N-junaa sekä mahdollista Espoon kaupunkiradan lisätarvetta varten. Tuon myötä vuorojen määrä rantaradalla kasvaa reilusti, mutta en tiedä miten se vaikuttaa kaluston määrään.

J-juna on jäissä ja N-juna ei ole tarpeeksi tärkeä, että sitä varten kannattaisi aloittaa hankintaa. Espoon kaupunkirata kuitenkin etenee ja sen on tarkoitus valmistua noin 4-5 vuoden päästä.
 
On tarvetta tai ei, niin ei junahankintaa voida tehdä ennen kuin on varmuus uuden varikon paikasta ja sen etenemisestä.

Tänään aamulla on ollut liikenteessä 69 kpl 81:stä yksiköstä, eli aika tasan 85%. Tiedä sitten kierrätetäänkö kalustoa tai onko käytössä enemmän kuin on aivan pakko, mutta ei tuossa hirveästi kasvun varaa ole.

Missään junissa ei kuitenkaan ole kahta yksikköä enempää, kun ennen koronaa joihinkin U-juniin jouduttiin lisäämään kolmas.

Ainakin tarkoituksena oli kasvattaa kalustomäärää Järvenpään J-junaa, Nikkilän N-junaa sekä mahdollista Espoon kaupunkiradan lisätarvetta varten. Tuon myötä vuorojen määrä rantaradalla kasvaa reilusti, mutta en tiedä miten se vaikuttaa kaluston määrään.

J-juna on jäissä ja N-juna ei ole tarpeeksi tärkeä, että sitä varten kannattaisi aloittaa hankintaa. Espoon kaupunkirata kuitenkin etenee ja sen on tarkoitus valmistua noin 4-5 vuoden päästä.

J-junanhan tarkoitus on paikata R-junan harvempaa vuoroväliä ruuhkan ulkopuolella, eli tarvittavien yksiköiden määrä ei siitä kasva.
 
Viimeksi muokattu:
Tekikö Järvenpää jo jonkin ns. lopullisen päätöksen Höseli-jäsenyydestään? En enää muista, miten siinä lopulta kävi.

Jos ajatellaan, että rantarataa kulkee nyt A 10 min välein ja E/U 15 min välein, niin eikö tarkoitus ole, että jatkossa kulkee vain yksi, joka paikassa pysähtyvä hidasjuna 10 min välein? Se ei varmaan tarvitse enempää kalustoa kuin nykymalli, varsinkin jos aiempaa hitaampi junamatka karkottaa osan nykyisistä matkustajista, jotka sitten antavat tilaa tiheämmän vuorovälin houkuttelemille uusille matkustajille.
 
Jos ajatellaan, että rantarataa kulkee nyt A 10 min välein ja E/U 15 min välein, niin eikö tarkoitus ole, että jatkossa kulkee vain yksi, joka paikassa pysähtyvä hidasjuna 10 min välein? Se ei varmaan tarvitse enempää kalustoa kuin nykymalli, varsinkin jos aiempaa hitaampi junamatka karkottaa osan nykyisistä matkustajista, jotka sitten antavat tilaa tiheämmän vuorovälin houkuttelemille uusille matkustajille.
Tarkoitus on kai ollut tihentää U-junien vuoroväliä 20 minuuttiin ja se vaatii myös lisää kalustoa.
 
J-junanhan tarkoitus on paikata R-junan harvempaa vuoroväliä ruuhkan ulkopuolella, eli tarvittavien yksiköiden määrä ei siitä kasva.
Niinhän se olikin. En sitten tiedä kuinka tehokkaasti ruuhkakaluston saa kierrätettyä tuolle reitille.
Tekikö Järvenpää jo jonkin ns. lopullisen päätöksen Höseli-jäsenyydestään? En enää muista, miten siinä lopulta kävi.
YLE 21.11.2023: HSL havittelee Järvenpäätä jäsenekseen lupaamalla parempia junayhteyksiä
YLE 20.12.2023: Nyt se on varmaa: Järvenpäästä ei tule HSL-kaupunkia
Jos ajatellaan, että rantarataa kulkee nyt A 10 min välein ja E/U 15 min välein, niin eikö tarkoitus ole, että jatkossa kulkee vain yksi, joka paikassa pysähtyvä hidasjuna 10 min välein? Se ei varmaan tarvitse enempää kalustoa kuin nykymalli, varsinkin jos aiempaa hitaampi junamatka karkottaa osan nykyisistä matkustajista, jotka sitten antavat tilaa tiheämmän vuorovälin houkuttelemille uusille matkustajille.

Rantaradan osalta pysähtyvä juna kulkee Kauklahteen asti 10 minuutin välein, sekä suurinpiirtein nykyistä Y-junaa vastaavalla pysähtymiskäyttäytymisellä kulkeva juna kulkee Kirkkonummelle alkuperäisen suunnitelman mukaan 20 minuutin vuorovälillä (kuten käyttäjä huusmik sanoi) mutta vuorojen määrä kasvaa vaikka vuoroväli pysyisikin 30 minuutissa.
 
Kiitos. Olin ehtinyt jo unohtaa Jäken ratkaisun.

Eli 10 min välein kulkeva juna Helsinki-Kauklahti ja 20 min välein kulkeva pikajuna noin suunnilleen Helsinki-Pasila-Leppävaara-Espoo ja sitten joka asemalla pysähtyen Kirkkonummelle, tosin niistä väliasemista kai suurin osa on lakkautettu. Olettaen, että noita ajetaan 2-yksikköisinä ruuhkassa niin montakohan yksikköä tuohon mahtaa mennä ja paljonko niitä nyt on A/E/U/Y/X-junissa?
 
Tekikö Järvenpää jo jonkin ns. lopullisen päätöksen Höseli-jäsenyydestään? En enää muista, miten siinä lopulta kävi.
Lopullista päätöstä ei ole vielä tehty, vaan loppukeväästä jäsenyys tulee uudestaan kaupunginvaltuuston käsittelyyn
 
Takaisin
Ylös