IC-vaunumuutoksia

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Perjantaina 9.6. ilmestyi IC 173:n (Hki-Pori) runkoon uusi Edb 28420 (ex. Ed 28040). Viikonloppuna korvattiin yhdestä rungosta Ed 28033 uudella Edb 28412:lla (ex.28032) ja tämä runko oli su 11.6. IC 41:ssä (Hki-Vaasa). Nähtävästi siis koko Ed-sarja 28031-28040 muutetaan Edb-vaunuiksi 28411-28420 ja syksystä lähtien Edb-vaunut korvaavat IC-junissa 5.6. liikenteestä poistuneita Cx-vaunuja.

28031 ja 28033 lienevät seuraavat Edb:ksi muutettavat, mutta Ed:t 28034-28039 pyörivät vielä normaalisti liikenteessä.

Tietääkö joku, mitkä Ex-vaunut laitetaan Sibeliukseen torstaista 15.6. alkaen?
 
Sibbessä on neljä yksikerroksista Ex-vaunua, joiden sarjanumeroiden kaksi viimeistä numeroa ovat 31-34. Lisäksi 1-luokan vaunu on maalattu punavalkoiseen väritykseen. Rafla ja lisävaunut ovat yhä sinistä kalustoa ja kulkeepa mukana punavalkoinen aggregaattikin.

Tietääkö joku, päätyivätkö kotimaisten IC-junien 1-luokan vaunuina työnsä loppuun suorittaneet Cx-vaunut nyt kokonaan romuksi vai onko niistä määrä kunnostaa Ex-tai Ei-tyyppisiä lisukkeita nyt olemassaoleviin juniin?
 
Niistä tulee näillä näkymin Expt-vaunuja, eli IC-elukka/röökikoppivaunuja. Jos VR:n vastaavat tahot ovat yhtään järjissään, Cx-luokan istuimet jäänevät vastaisuudessakin käyttöön, vrt. Ei ja Eipt.
 
Vastaan itselleni, mutta ehkä tästä joku muukin on kiinnostunut. Eli Sibeliukseen sijoitetut Ex-vaunut ovat seuraavat:

Ex 26211 -> Exy 29941
Ex 26213 -> Exy 29942
Ex 26306 -> Exy 29943
Ex 26319 -> Exy 29944

Ed-vaunuja muutetaankin tiettävästi kokonaista 15 eli kaikki väliltä 28031-28045 Edb-sarjaan. Perus-Ed-vaunuja jää siten liikenteeseen enää 39 alkuperäisestä 64 vaunun sarjasta. Tosin kaikki 64 eivät ole koskaan olleetkaan yhtä aikaa liikenteessä.
 
Expt-vaunut taidettiin laittaa maanantaina 10.7. runkoihin. Ainakin eilen tiistaina seurailin hetken liikennettä Helsingissä ja kaikissa rungoissa näytti sellaiset Helsingin päässä olevan. Eli Expt pääsi Cx-vaunun paikalle. Sen sijaan kaikissa rungoissa ei ole vielä Edb-vaunuja. Itselleni uusia tuttavuuksia näkyi kuitenkin eli Edb:t 28418, 28419 ja 28422.
 
Uusia elukka-tupakka-vaunuja on jo IC-junissa. Itse kokeilin nahkapenkeillä istumista tiistaina. En huomannut vaunussa mitään eroa vanhaan; ovessa oli edelleen numero 1 ja tyynynliinassa teksti "IC Plus". Muista IC-vaunuista oli poistettu tupakkahytistä tupakointimerkit ja lemmikkihytistä lemmikkimerkit.
 
Nyt kaikissa 15 IC-rungossa on jo Edb-vaunut sarjasta 28411-28425. Vanhoissa Edb-vaunuissa (28401-28410) on teksti "IC2 Business" eli ne eivät sekoittune uusien kanssa kuin huoltojen aikana. Kymmenestä vaunusta kahdeksan tarvitaan IC2-runkoihin ja kaksi on varalla. Samoin Expt-vaunut löytyvät joka IC-rungosta. 18 vaunusta 15 on rungoissa, yksi IC 41/42:n Kokkolan yhteysjunassa 603/604 ja kaksi varalla.

Eds 28210 lienee ensimmäinen uudistetulla lastenosastolla varustettu vaunu. Se oli eilen IC 49/56:n rungossa. Koska Eds 28209:ää ei eilen näkynyt missään, se lienee sitten nyt muutoksessa.

Tällaisen yhteenvedon voi tehdä sunnuntain kalustotilanteesta:

Ex-vaunuja 46 kpl, rungoissa 44, kaksi varalla,
Rx-vaunuja 12 kpl, rungoissa 10, kaksi varalla,
Expt-vaunuja 18 kpl, rungoissa 16, kaksi varalla,
Ed-vaunuja 39 kpl, rungoissa 36, kolme varalla,
Eds-vaunuja 12 kpl, rungoissa 10, yksi varalla, yksi muutoksessa (?)
Edb-vaunuja 25 kpl, rungoissa 23, kaksi varalla,
Edfs-vaunuja 16 kpl, rungoissa 14, kaksi varalla.

Arkipäivisin seisovia vaunuja on varmasti paljon enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
vompatti sanoi:
Uusia elukka-tupakka-vaunuja on jo IC-junissa. Itse kokeilin nahkapenkeillä istumista tiistaina. En huomannut vaunussa mitään eroa vanhaan; ovessa oli edelleen numero 1 ja tyynynliinassa teksti "IC Plus". Muista IC-vaunuista oli poistettu tupakkahytistä tupakointimerkit ja lemmikkihytistä lemmikkimerkit.

Tuli myös koematkustettua Expt sunnuntaina IC82:ssa noin Mikkelistä Helsinkiin. Avo-osasto oli lemmikkikäytössä, toisessa päädyssä oli penkitön tupakkakoppi ja välissä kuuden hengen istuinkoppeja. Ykkösluokan merkit oli vaunusta poistettu, mutta penkit olivat leveää mallia. Muuten melko täydessä junassa oli mukava matkustaa rauhallisessa kopissa, josta ainoa kanssamatkaaja poistui Kouvolassa. Tämän jälkeen matkaseurue sai olla kahdestaan. Liukuovi piti hälinän loitolla, luultavasti se kasvattaa myös koppiin tulemisen kynnystä paikkaa etsivien keskuudessa.

Huminaa aiheutti sen sijaan ilmanvaihto, joka piti aikamoista mekkalaa röörit avoinna. Kun suuttimet käänsi kiinni, humina hävisi melkein kokonaan. Hiljaisempi ilmastointi olisi kyllä mukava lisä. Kuulokeliitännöistä tuli radio-ohjelmaa, mutta aivan tavattoman kovalla volyymillä. Ei sitä kestänyt kuunnella, kun korviin sattui. Hytin aurinkoverho oli mallia "roikkuu alhaalla", eli ei kovin hyvässä kunnossa.

Kokonaisuutena kuitenkin hyvä, rauhallisuutensa ja hyvien maisemien ansiosta. Näkyvyys junan molemmille puolille oli mainio. Vielä kuva penkeistä: http://matkakeskus.tky.hut.fi/~niksu/bussikuvat/060723-lomapassi/IMG_7186.html
 
Niksu sanoi:
Kuulokeliitännöistä tuli radio-ohjelmaa, mutta aivan tavattoman kovalla volyymillä. Ei sitä kestänyt kuunnella, kun korviin sattui.

Tällaisista epäkohdista kannattaa ilmoittaa suoraan junassa konduktöörille. Kysymyksessä on ainoastaan keskusradion äänenvoimakkuuden säätämistä pienemmälle vaativa toimenpide konduktööriosastossa. Konduktööreillä ei nykyään ole paljoa aikaa matkalla istua osastossaan ja kuunnella radiota, joten äänenvoimakkuus saattaa hyvinkin olla vahingossa liian lujalla. Kysymyksessä voi olla myös vain yhtä radiokanavaa koskeva äänenvoimakkuuden lujuus, koska jokaiselle on oma volume-nappi. Ohjeistus sanoo, että "kanavat pitäisi olla kaakossa" (asento 66), mutta vuosien varrella on havaittu asennon 50-60 olevan ihan sopiva. Toki kalustokohtaisia eroavaisuuksiakin on...

Toivottavasti ensi kerralla Niksun matka sujuu mukavammin.
 
Niksu sanoi:
Huminaa aiheutti sen sijaan ilmanvaihto, joka piti aikamoista mekkalaa röörit avoinna. Kun suuttimet käänsi kiinni, humina hävisi melkein kokonaan. Hiljaisempi ilmastointi olisi kyllä mukava lisä.
No tuohan nyt on ihan normaalia kaikissa vanhoissa IC-vaunuissa. Jos mielii matkustaa hiljaisesti, on esim. Ex-vaunussa käytävä ennen matkan alkua kääntämässä noin 20 lähintä suutinta kiinni. :D
 
Ex:n ja Expt:n sijoitteluissa on nyt täytynyt tapahtua jokin koordinointivirhe: Expt:thän olisi pitänyt panna raflan viereen, koska savustamon pitäisi (tai siis ainakin VR:n markkinoinnin mukaan näin tulisi olla) sijaita lähellä raflaa -siis ei paikassa, johon raflasta joutuu kävelemään yhden kokonaisen vaunun ja siinä olevan avo-osaston läpi...
Mutta kaiken järjen mukaanhan tässä kuitenkin on tapahtunut huomattava palvelujen paraneminen -sillähän VR kautta aikain on huomattaviakin toimintansa omituistamisia ja suoranaisia heikennyksiäkin perustellut...
 
Takaisin
Ylös