- Liittynyt
- 4 Maaliskuu 2014
- Viestit
- 490
Ingves & Svanbäckin lehdistötiedote:
Perinteikäs Ekmans Bussar myy toimintansa Ingves & Svanbäckille
Ekmans Bussar -yrityksen historia alkoi vuonna 1945, jolloin veljekset Bruno ja Helge Ekman anoivat taksilupaa Pietarsaaren alueelle. Vuonna 1947 yritys laajensi toimintaansa linja-autoliikenteeseen ja 50- ja 60-luvuilla myös kuorma-autoliikenteeseen. Samoihin aikoihin toimintaa laajennettiin omalla linja-autotuotannolla Skatan pajalla. Yritystä ovat vetäneet 70-luvulta lähtien Brunon pojat Sture ja Bengt Ekman sekä Helge Ekmanin tytär Gunilla Andersson. Toiminta on kasvanut tasaisesti ja tällä hetkellä linja-autoja on 26 kappaletta ja taksiautoja 3.
Ekmans Bussar ja Ingves & Svanbäck allekirjoittivat keskiviikkona 12. helmikuuta sopimuksen, jonka mukaan Ekmans Bussar -yhtiön koko toiminta siirtyy Ingves & Svanbäckin haltuun. Ekmans Bussar -yhtiön henkilökunta siirtyy ns. vanhoina työntekijöinä uuteen yrityksen. Siirtoon ei liity irtisanomisia.
Yrityksemme johdolla on ollut selkeä strategia tehdä Ingves & Svanbäckistä Pohjanmaan johtava liikennöitsijä jo vuodesta 2015, jolloin Haldin & Rose siirtyi omistukseemme”, sanoo Kennet Svanbäck (tj). ”Mikäli jatkaisimme pienenä toimijana, ei meillä olisi tulevaisuudessa mahdollisuutta vastata kuntien ja muiden tahojen meille esittämiin vaatimuksiin ja toiveisiin. Meillä on oltava riittävät voimavarat sekä alan kehityksen seuraamiseen että sen edistämiseen.
Sture Ekman sanoo: ”Yrityksemme toiminta on kestävällä pohjalla ja kannattavaa. On kuitenkin todettava, että julkisen liikenteen kohtaamat tulevaisuuden haasteet vaativat suuria investointeja. Siksi näemme, että nyt on oikea hetki siirtää toimintamme paikalliselle yritykselle, joka voi taata, että kehitys jatkuu alueellamme sekä matkailu- että linja-autoliikenteessä.”
Kennet Svanbäckin mukaan linja-autoliikenne kuuluu tähän päivään. Alue ja sen väestö tarvitsee ja ansaitsee helposti saatavilla olevia liikenneratkaisuja, jotka ovat älykkäitä ja ympäristöystävällisiä. Ingves & Svanbäck haluaa olla kehityksen kärjessä ja hyödyntää tämän päivän mahdollisuuksia sekä palveluiden digitalisoinnissa että uusien, ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöönotossa.
Ingves & Svanbäck omistaa tällä hetkellä yli 100 linja-autoa. Henkilöstömäärä on kaudesta riippuen 130–150. Tällä hetkellä konserniin on liitetty seuraavat yhtiöt: Ingves Bussar, Svanbäcks Bussar, Haldin & Rose, Ekmans Bussar, Wester Lines, Bus Wester, Järviseudun Linja, Korsholms Trafik och Sideby Trafik. Yhtiön omistajat ovat kaikki Pohjanmaalta.
https://www.ingsva.fi/ekmans-bussar
Pohjanmaan suurin bussiyritys kasvaa siis edelleen. Lehdistötiedotteessa on mainittu myös virheellisesti Järviseudun Linjan osto, vaikka yhtiö jatkaa edelleen toimintaansa itsenäisenä. Vuoden alusta tosin Järviseudun Linja myi Kortesjärven suunnan linjansa Ingsvalle.
Perinteikäs Ekmans Bussar myy toimintansa Ingves & Svanbäckille
Ekmans Bussar -yrityksen historia alkoi vuonna 1945, jolloin veljekset Bruno ja Helge Ekman anoivat taksilupaa Pietarsaaren alueelle. Vuonna 1947 yritys laajensi toimintaansa linja-autoliikenteeseen ja 50- ja 60-luvuilla myös kuorma-autoliikenteeseen. Samoihin aikoihin toimintaa laajennettiin omalla linja-autotuotannolla Skatan pajalla. Yritystä ovat vetäneet 70-luvulta lähtien Brunon pojat Sture ja Bengt Ekman sekä Helge Ekmanin tytär Gunilla Andersson. Toiminta on kasvanut tasaisesti ja tällä hetkellä linja-autoja on 26 kappaletta ja taksiautoja 3.
Ekmans Bussar ja Ingves & Svanbäck allekirjoittivat keskiviikkona 12. helmikuuta sopimuksen, jonka mukaan Ekmans Bussar -yhtiön koko toiminta siirtyy Ingves & Svanbäckin haltuun. Ekmans Bussar -yhtiön henkilökunta siirtyy ns. vanhoina työntekijöinä uuteen yrityksen. Siirtoon ei liity irtisanomisia.
Yrityksemme johdolla on ollut selkeä strategia tehdä Ingves & Svanbäckistä Pohjanmaan johtava liikennöitsijä jo vuodesta 2015, jolloin Haldin & Rose siirtyi omistukseemme”, sanoo Kennet Svanbäck (tj). ”Mikäli jatkaisimme pienenä toimijana, ei meillä olisi tulevaisuudessa mahdollisuutta vastata kuntien ja muiden tahojen meille esittämiin vaatimuksiin ja toiveisiin. Meillä on oltava riittävät voimavarat sekä alan kehityksen seuraamiseen että sen edistämiseen.
Sture Ekman sanoo: ”Yrityksemme toiminta on kestävällä pohjalla ja kannattavaa. On kuitenkin todettava, että julkisen liikenteen kohtaamat tulevaisuuden haasteet vaativat suuria investointeja. Siksi näemme, että nyt on oikea hetki siirtää toimintamme paikalliselle yritykselle, joka voi taata, että kehitys jatkuu alueellamme sekä matkailu- että linja-autoliikenteessä.”
Kennet Svanbäckin mukaan linja-autoliikenne kuuluu tähän päivään. Alue ja sen väestö tarvitsee ja ansaitsee helposti saatavilla olevia liikenneratkaisuja, jotka ovat älykkäitä ja ympäristöystävällisiä. Ingves & Svanbäck haluaa olla kehityksen kärjessä ja hyödyntää tämän päivän mahdollisuuksia sekä palveluiden digitalisoinnissa että uusien, ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöönotossa.
Ingves & Svanbäck omistaa tällä hetkellä yli 100 linja-autoa. Henkilöstömäärä on kaudesta riippuen 130–150. Tällä hetkellä konserniin on liitetty seuraavat yhtiöt: Ingves Bussar, Svanbäcks Bussar, Haldin & Rose, Ekmans Bussar, Wester Lines, Bus Wester, Järviseudun Linja, Korsholms Trafik och Sideby Trafik. Yhtiön omistajat ovat kaikki Pohjanmaalta.
https://www.ingsva.fi/ekmans-bussar
Pohjanmaan suurin bussiyritys kasvaa siis edelleen. Lehdistötiedotteessa on mainittu myös virheellisesti Järviseudun Linjan osto, vaikka yhtiö jatkaa edelleen toimintaansa itsenäisenä. Vuoden alusta tosin Järviseudun Linja myi Kortesjärven suunnan linjansa Ingsvalle.