Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Helsingin johdinautoihin liittyvässä keskustelussa tuli esille yksi joukkoliikenteen historiaan liittyvä "tyhjä kohta" eli Helsingin johdinautojen lakkauttamishistoria.
Mielessäni on ollut muutamia muitakin keskeisiä tutkimusaiheita, joihin olisi mukava saada valotusta. Alla aihelistaa sellaisista aiheista, jotka itselleni ovat arvoituksia, ja joihin en kaikkiin varmasti ehdi perehtyä.
Rohkaisisinkin kaikkia aiheesta kiinnostuneita selvittelemään asioita ja tekemään asioista tutkimusta. Arkistot ovat kovin mielenkiintoisia ja niihin perehtymällä löytyy aivan uusia asioita. Viralliset historiikit eivät useinkaan ole kattavia ja ne on kirjoitettu aikansa näkökulmasta. Esimerkiksi 1970-80-luvuilla johdinautojen tai raitioteiden kehittämishankkeet olivat mielenkiinnottomia ja niitä ei käsitelty asianmukaisesti historiikeissa - nyt kiinnostus on toinen.
Jos itse opiskelette historia-aloja tai yhteiskuntatieteitä, voisi hyvinkin saada aiheesta tehtyä opinnäytetyön. Samoin historianopiskelijat ovat usein hyviä aiheita vailla, kannattaa yllyttää tutkimaan eri asioita.
Tietynlaisena rohkaisuna asiaan suosittelen Hanna Sirkiän pro gradu - työtä "Hyvästi ny sitt raitsikat - Turun raitiovaunuliikenteen lakkatua 1961-1972" (2003) ja Tomas Ekmanin väitöskirjaa "Spår i vägen - Politik, teknikval och spårvägstrafik i Stockholm 1920 - 2002"
http://www.kaupunkiliikenne.net/julkaisu/Ekman.htm
Niissä tutkijat ovat pystyneet osoittamaan, miten kyseenalaisella pohjalla päätökset Turun ja Tukholman raitioteiden lakkautuksesta tehtiin ja Ekmanin tapauksessa myös miten muuttuvat arvostukset johtivat raitioteiden uudelleenrakentamiseen. Tällaisella tutkimuksella on suoraan sovellettavaa arvoa mm. jos harkitaan uutta raideliikennettä Turkuun tai Tukholmaan.
Jos joku lähtee tekemään laajempaa tutkimustyötä, annan mielelläni tutkimusvinkkejä, lähdevinkkejä sekä vinkkejä siitä, mistä voisi kenties jopa saada hankkeelle rahoitusta (lähinnä tiedän apurahoittajista).
Eri aiheita jotka ovat kiinnostavia mutta selvittämättömiä. Jos teillä on tietoa eri kysymyksistä, kirjoittakaa joko ketjun jatkoksi tai käynnistäkää uusi viestiketju sopivaan kohtaan.
Koko Suomi:
- Suomen paikallisjunaliikenteen alasajo 1964 - 1975. Oliko paikallisjunaliikenne kannattamatonta vai syntipukki VR:n tappioille? Oliko paikallisjunaliikenteen alasajo autoistumisen seuraus vai keino kiihdyttää ja pakottaa autoistumista. Taustaa löytyy Mikko Alameren artikkelista "VR:n paikallisliikenteen kehitys ja taantuminen" kirjassa Rautatie on mahdollisuus.
Turku:
- Pentti O. Savolaisen pikaraitiotiesuunnitelmat 1950-1961. Turussa suunniteltiin pikaraitiotietä Satakunnantietä Raisioon ja nykyaikaisia linjan laajennuksia Nummenmäeltä Kuralaan ja Uudenmaantietä Vasaramäkeen. Myös muita laajennusideoita oli. Mitkä tekijät johtivat siihen, että suunnitelmat hylättiin. Millaisia suunnitelmat olivat? Mihin suunnitelmien toteuttaminen olisi johtanut?
- Turun johdinautosuunnitelma. Turun liikennelaitoksen piirustusarkistossa on pari luonnosta johdinautoverkostosta 1940-luvulta. Mitä suunnitelmien takana oli ja kuinka vakavissaan suunnitelmat oli tehty? Miksi johdinautosuunnitelmasta luovuttiin?
Tampere:
- Tampereen raitiotiesuunnitelmien historia. Tampereelle on suunniteltu raitiotietä, pikaraitiotietä ja metroa useaan otteeseen 1920-luvulta alkaen. Hervannassa on jopa metroasema Reima Pietilän suunnitteleman liikekeskuksen toisessa kerroksessa. Millaisia suunnitelmat olivat ja mihin eri suunnitelmat kariutuivat?
- Tampereen johdinautoverkoston lakkauttaminen ja modernisointi sen vaihtoehtona. Tampereen johdinautoliikenne lakkautettiin 1976. Ennen lakkautusta oltiin kuitenkin myös modernisoitu linjaverkkoa mm. Pyynikintori - Hämeenkatu - Itsenäisyydenkatu - Sammonkatu - runkolinjalla. Tietääkseni on myös harkittu johdinautojen laajentamista mm. Hervantaan. Millaisia suunnitelmat olivat? Miksi johdinautot lakkautettiin?
Helsinki:
- Helsingin johdinautojen lakkautuksen ja viimeisten modernisointihankkeiden historia. Miksi osaksi jo päätetystä laajemmasta johdinautoverkostosta luovuttuiin? Miksi johdinautoliikenne lakkautettiin.
- Helsingin 1950-luvun pikaraitiotiesuunnitelmat ja Reino Castrenin metrosuunnitelmat. Millaisia linjastoja suunniteltiin? Mitä suunnitelmista toteutettiin (tiedon mukaan ainakin Kaivokadun ja Munkkivuoren metroasemat).
Mielessäni on ollut muutamia muitakin keskeisiä tutkimusaiheita, joihin olisi mukava saada valotusta. Alla aihelistaa sellaisista aiheista, jotka itselleni ovat arvoituksia, ja joihin en kaikkiin varmasti ehdi perehtyä.
Rohkaisisinkin kaikkia aiheesta kiinnostuneita selvittelemään asioita ja tekemään asioista tutkimusta. Arkistot ovat kovin mielenkiintoisia ja niihin perehtymällä löytyy aivan uusia asioita. Viralliset historiikit eivät useinkaan ole kattavia ja ne on kirjoitettu aikansa näkökulmasta. Esimerkiksi 1970-80-luvuilla johdinautojen tai raitioteiden kehittämishankkeet olivat mielenkiinnottomia ja niitä ei käsitelty asianmukaisesti historiikeissa - nyt kiinnostus on toinen.
Jos itse opiskelette historia-aloja tai yhteiskuntatieteitä, voisi hyvinkin saada aiheesta tehtyä opinnäytetyön. Samoin historianopiskelijat ovat usein hyviä aiheita vailla, kannattaa yllyttää tutkimaan eri asioita.
Tietynlaisena rohkaisuna asiaan suosittelen Hanna Sirkiän pro gradu - työtä "Hyvästi ny sitt raitsikat - Turun raitiovaunuliikenteen lakkatua 1961-1972" (2003) ja Tomas Ekmanin väitöskirjaa "Spår i vägen - Politik, teknikval och spårvägstrafik i Stockholm 1920 - 2002"
http://www.kaupunkiliikenne.net/julkaisu/Ekman.htm
Niissä tutkijat ovat pystyneet osoittamaan, miten kyseenalaisella pohjalla päätökset Turun ja Tukholman raitioteiden lakkautuksesta tehtiin ja Ekmanin tapauksessa myös miten muuttuvat arvostukset johtivat raitioteiden uudelleenrakentamiseen. Tällaisella tutkimuksella on suoraan sovellettavaa arvoa mm. jos harkitaan uutta raideliikennettä Turkuun tai Tukholmaan.
Jos joku lähtee tekemään laajempaa tutkimustyötä, annan mielelläni tutkimusvinkkejä, lähdevinkkejä sekä vinkkejä siitä, mistä voisi kenties jopa saada hankkeelle rahoitusta (lähinnä tiedän apurahoittajista).
Eri aiheita jotka ovat kiinnostavia mutta selvittämättömiä. Jos teillä on tietoa eri kysymyksistä, kirjoittakaa joko ketjun jatkoksi tai käynnistäkää uusi viestiketju sopivaan kohtaan.
Koko Suomi:
- Suomen paikallisjunaliikenteen alasajo 1964 - 1975. Oliko paikallisjunaliikenne kannattamatonta vai syntipukki VR:n tappioille? Oliko paikallisjunaliikenteen alasajo autoistumisen seuraus vai keino kiihdyttää ja pakottaa autoistumista. Taustaa löytyy Mikko Alameren artikkelista "VR:n paikallisliikenteen kehitys ja taantuminen" kirjassa Rautatie on mahdollisuus.
Turku:
- Pentti O. Savolaisen pikaraitiotiesuunnitelmat 1950-1961. Turussa suunniteltiin pikaraitiotietä Satakunnantietä Raisioon ja nykyaikaisia linjan laajennuksia Nummenmäeltä Kuralaan ja Uudenmaantietä Vasaramäkeen. Myös muita laajennusideoita oli. Mitkä tekijät johtivat siihen, että suunnitelmat hylättiin. Millaisia suunnitelmat olivat? Mihin suunnitelmien toteuttaminen olisi johtanut?
- Turun johdinautosuunnitelma. Turun liikennelaitoksen piirustusarkistossa on pari luonnosta johdinautoverkostosta 1940-luvulta. Mitä suunnitelmien takana oli ja kuinka vakavissaan suunnitelmat oli tehty? Miksi johdinautosuunnitelmasta luovuttiin?
Tampere:
- Tampereen raitiotiesuunnitelmien historia. Tampereelle on suunniteltu raitiotietä, pikaraitiotietä ja metroa useaan otteeseen 1920-luvulta alkaen. Hervannassa on jopa metroasema Reima Pietilän suunnitteleman liikekeskuksen toisessa kerroksessa. Millaisia suunnitelmat olivat ja mihin eri suunnitelmat kariutuivat?
- Tampereen johdinautoverkoston lakkauttaminen ja modernisointi sen vaihtoehtona. Tampereen johdinautoliikenne lakkautettiin 1976. Ennen lakkautusta oltiin kuitenkin myös modernisoitu linjaverkkoa mm. Pyynikintori - Hämeenkatu - Itsenäisyydenkatu - Sammonkatu - runkolinjalla. Tietääkseni on myös harkittu johdinautojen laajentamista mm. Hervantaan. Millaisia suunnitelmat olivat? Miksi johdinautot lakkautettiin?
Helsinki:
- Helsingin johdinautojen lakkautuksen ja viimeisten modernisointihankkeiden historia. Miksi osaksi jo päätetystä laajemmasta johdinautoverkostosta luovuttuiin? Miksi johdinautoliikenne lakkautettiin.
- Helsingin 1950-luvun pikaraitiotiesuunnitelmat ja Reino Castrenin metrosuunnitelmat. Millaisia linjastoja suunniteltiin? Mitä suunnitelmista toteutettiin (tiedon mukaan ainakin Kaivokadun ja Munkkivuoren metroasemat).