Joukkoliikenteen turvallisuustutkimukset

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Tämän uuden tutkimusjulkaisun epätarkasta uutisoinnista lienee jo ollut keskustelua.

Sosiaalinen turvallisuus suurten ja keskisuurten kaupunkien joukkoliikenteessä:

LVM 53/2006

LVM tiedote sanoi:
Maakuntakeskusten joukkoliikenne: Arkimatkustus turvallista, viikonloppuhäiriköinti huolettaa

4.1.2007

Maakuntakaupunkien joukkoliikenteen asiakkaat ja henkilökunta pitävät viikonloppuiltojen häiriköintiä ongelmana. Turvattomuutta koetaan kuitenkin hieman vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla. Matkustamista arkisin pidetään erittäin turvallisena.

Tiedot käyvät ilmi liikenne- ja viestintäministeriön teettämästä tutkimuksesta. Siinä selvitettiin joukkoliikenteen asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden tunnetta Tampereella, Turussa, Oulussa, Lahdessa, Porissa, Jyväskylässä ja Kuopiossa.

Heikoimmaksi turvallisuustilanne arvioitiin Turussa ja Tampereella. Niissä bussimatkustajilla oli omakohtaisia kokemuksia häiriköinnistä ja väkivallasta lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla. Etenkin Turussa tilanne oli huolestuttava, sillä 48 prosenttia matkustajista piti turvallisuusongelmaa vakavana. Tutkimuksen keskiarvo oli 27 prosenttia.

Turvallisinta matkustaminen oli selvityksen mukaan Porissa, Kuopiossa ja Oulussa. Pääsääntö näyttää siis olevan, että mitä pienempi kaupunki, sen paremmaksi joukkoliikenteen turvallisuus koetaan. Jonkin verran ongelmia esiintyi kuitenkin kaikissa kaupungeissa.

Nykyisistä bussimatkustajista 9 prosenttia ilmoitti vähentäneensä joukkoliikenteen käyttöä turvattomuuden lisääntymisen vuoksi. 15 prosenttia arvioi, että voisi lisätä matkustamistaan, jos turvallisuustilanne kohentuisi.

Linja-auton kuljettajista noin puolet kertoi joutuneensa häiriköinnin kohteeksi linja-autossa tai pysäkillä. Muihin kohdistuvaa häiriköintiä tai väkivaltaa olivat nähneet lähes kaikki kuljettajat. Turussa ja Tampereella viidesosa kuljettajista on harkinnut työpaikan vaihtamista, koska kokee turvattomuuden lisääntyneen. Turkulaisista kuljettajista jopa 75 prosenttia piti turvattomuusongelmaa vakavana. Kaupunkien erot olivat suuria, sillä Porissa vastaava lukema oli vain 37 prosenttia.

Tutkimuksessa ehdotetaan turvallisuuden parantamiseksi sekä yleisluontoisia että yksityiskohtaisia toimia.

Kilpailutetussa liikenteessä turvallisuustekijät voisi ottaa yhdeksi kilpailukriteeriksi. Kaupunki voisi esimerkiksi maksaa liikenteenharjoittajalle bonusta turvallisuusasioiden hyvästä hoidosta.

Kampanjointi asiallisen joukkoliikennekäyttäytymisen puolesta auttaisi muokkaamaan yleisön ja etenkin nuorten asenteita. Viestinnällä tulisi tehdä selväksi, että järjestysrikkomus on rikos.

Alkoholin käyttöön on puututtava nykyistä tiukemmin, ja tutkimuksessa pidetään nollatoleranssilinjaa harkinnan arvoisena. Kansainvälisten kokemusten mukaan hyviä tuloksia tuottavat myös pysäkkien ja ajoneuvojen siisteydestä huolehtiminen, valaistuksen lisääminen sekä ilkivallan jälkien korjaaminen mahdollisimman nopeasti.

Avun saaminen ongelmatilanteissa on keskeistä sekä henkilökunnalle että matkustajille. Kuljettajille voisi olla hyötyä hätänapista. Myös kameravalvonnan koetaan lisäävän turvallisuutta. Matkustajille tulisi tiedottaa, mihin ongelmatilanteessa voi ottaa yhteyttä.

Tutkimuksen kysymyksiin vastasi runsaat 1600 matkustajaa ja 400 kuljettajaa. Työn rahoittamiseen ja koordinointiin osallistuivat liikenne- ja viestintäministeriön lisäksi tutkimuksen kohdekaupungit ja liikennöitsijät.

Joulukuussa 2005 liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi vastaavan selvityksen pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen turvallisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana myös raideliikenne.
 
"Turvallisinta matkustaminen oli selvityksen mukaan Porissa, Kuopiossa ja Oulussa. Pääsääntö näyttää siis olevan, että mitä pienempi kaupunki, sen paremmaksi joukkoliikenteen turvallisuus koetaan"

Joo, varmasti kun tuntee kaikki kyydissäolijat niin on turvallinen olo :D Mutta voisimmeko vetää tästä toisen johtopäätöksen: mitä turvattomammaksi ihmiset tuntevat matkansa, sitä suurempi on joukkoliikenteen osuus sellaisessa kaupungissa. Omituista mutta totta.
 
HS: Metro synnyttää turvattomuuden tunnetta mielikuvissa

Itse kyllä ihmettelen ihan aidosti aina kun metroa sanotaan turvattoman tuntuiseksi. Olen matkustanut Helsingin metrolinjaa edes takas päivittäin viimeiset kuusi vuotta, sitäkin ennen matkustin metrolla useita kertoja viikossa. Yhden ainoan kerran muistan oikeasti pelänneeni, kun joskus 90-luvun puolessa välissä vappuaattona metrossa pääsi syntymään tuima joukkotappelu, jossa osapuolet löivät toisiaan nyrkkien lisäksi myös tyhjillä olutpulloilla. Mutta tuollaista olen tosiaankin nähnyt vain kerran, enkä kuitenkaan usko omaavani mitenkään poikkeuksellista tuuria.

Juopuneita tai selvästi syrjäytyneitä toki näkee useammin, mutta heidän halua ryhtyä kiusaamaan satunnaisia ohikulkijoita kyllä yliarvioidaan, ja näkyyhän heitä muuallakin. Tunnen muuten erään pitkäaikaisen autoilijan jokka siirtyi joukkoliikenteen käyttäjäksi perustellen sitä (fiksumpien pohdintojen ohella) myös sillä, että näkee enemmän yhteiskuntaa päivittäin.

Mutta eikö metroa - ja joukkoliikennettä yleensäkin - vieroksuvia autoilijoita sitten pelota ajatella kuinka paljon tuhoa yksikin inhimillinen virhe voi liikenteessä aiheuttaa? Ja onhan liikenteessäkin jos jonkinlaista kaahailijaa, rattijuoppoa ja epävirallista rallikuskia. En ole asiaa varsinaisesti tutkinut, mutta eikös liikenneonnettomuuksissa kuole vuosittain moninkertainen määrä joukkoliikenteeseen verrattuna?

Luultavasti kyse lienee siitä, että kirvesmurhaaja-tyyppiset yksittäistapaukset vain jäävät kummittelemaan ihmisten mieleen. Myönnän että viikko sen jälkeen hakeuduin itsekin mielelläni päätypaikalle, ettei kukaan pääse yllättämään selän takaa. Lisäksi ihmistä saattaa luonnollisesti pelottaa ajatus siitä, että hän on verrattain pitkän ajan täysin eristetyssä tilassa, eikä hädän sattuessa apua ole saatavilla ennen kun saavutaan seuraavalle asemalle.
 
Takaisin
Ylös