- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Junat kasvattivat matkustajamääriään viime vuonnakin. Kasvu oli pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä, 7,0 %, vyöhykealueella 3,2 % ja kaukojunissa 3,1 %.
Tavaraliikenne vähentyi kotimaassa 4,6 prosenttia. Tämä johtui VR:n mukaan osaksi metsäteollisuuden työsulusta. Tavarakuljetukset Suomen ja Venäjän välillä kasvoivat 7 prosenttia.
Ratoja rakennettiin ja parannettiin kymmenyksen vähemmän kuin vuonna 2003. Tärkeimpiä kkohteita olivat Keravan oikorata ja Orivesi-Jämsänkoski.
Bussiliikenne lienee seurannut vanhaa trendiään, joka on valitettavasti laskujohteinen. Pikavuoroliikenne on supistunut tähän mennessä -1,7 % vuosivauhtia, paikallisliikenne -7,4% ja vakiovuoroliikenne -2,9%. Helsingin ja Lahden välillä liikenne tosin kasvaa hyvää vauhtia, nämä matkustajat ovat firmojen mukaan pois henkilöautoista.
Kuten aikasemminkin tällä foorumilla tuli esille, olisiko tähän kehitykseen syynä junien kilpailukykyisyys henkilöauton kanssa? Bussithan ovat ihmisten mielikuvissa ja osin todellisuudessakin hitaita kulkuvälineitä.
Pääkaupunkiseudulla jatkoyhteydet junilta toimivat, vyöhykealueella ja kaukoliikenteessä tilanne on heikompi. Kasvu kuitenkin jatkuu, joten liityntäliikenne toimii ilmeisesti henkilöautoilla? Monet tuntemani autonomistajat käyttävät varsinkin Helsinkiin tullessaan junia jättäen auton läheiselle asemalle parkkiin, sillä ajomatka Kuopiosta tai Oulusta asti on aika rasittava. Busseja he eivät pitkillä matkoilla käytä hitauden ja ahtauden takia, mutta paikallisliikenteessä niitä oltaisiin valmiita käyttämään, mikäli tarjonta olisi parempaa.
Aika mielenkiintoista, että paikallisliikennetilanne jopa jossain ihan muualla puolen Suomea voi heijastua Helsingin ruuhkissa. Ellei kodin läheltä päästä matkustamaan kunnollisella yhteydellä perille, otetaan se auto sitten ehkä koko matkaksi. Siksi olisi tärkeää parantaa myös muiden kaupunkien kuin pääkaupunkiseudun palvelutarjontaa.
Tavaraliikenne vähentyi kotimaassa 4,6 prosenttia. Tämä johtui VR:n mukaan osaksi metsäteollisuuden työsulusta. Tavarakuljetukset Suomen ja Venäjän välillä kasvoivat 7 prosenttia.
Ratoja rakennettiin ja parannettiin kymmenyksen vähemmän kuin vuonna 2003. Tärkeimpiä kkohteita olivat Keravan oikorata ja Orivesi-Jämsänkoski.
Bussiliikenne lienee seurannut vanhaa trendiään, joka on valitettavasti laskujohteinen. Pikavuoroliikenne on supistunut tähän mennessä -1,7 % vuosivauhtia, paikallisliikenne -7,4% ja vakiovuoroliikenne -2,9%. Helsingin ja Lahden välillä liikenne tosin kasvaa hyvää vauhtia, nämä matkustajat ovat firmojen mukaan pois henkilöautoista.
Kuten aikasemminkin tällä foorumilla tuli esille, olisiko tähän kehitykseen syynä junien kilpailukykyisyys henkilöauton kanssa? Bussithan ovat ihmisten mielikuvissa ja osin todellisuudessakin hitaita kulkuvälineitä.
Pääkaupunkiseudulla jatkoyhteydet junilta toimivat, vyöhykealueella ja kaukoliikenteessä tilanne on heikompi. Kasvu kuitenkin jatkuu, joten liityntäliikenne toimii ilmeisesti henkilöautoilla? Monet tuntemani autonomistajat käyttävät varsinkin Helsinkiin tullessaan junia jättäen auton läheiselle asemalle parkkiin, sillä ajomatka Kuopiosta tai Oulusta asti on aika rasittava. Busseja he eivät pitkillä matkoilla käytä hitauden ja ahtauden takia, mutta paikallisliikenteessä niitä oltaisiin valmiita käyttämään, mikäli tarjonta olisi parempaa.
Aika mielenkiintoista, että paikallisliikennetilanne jopa jossain ihan muualla puolen Suomea voi heijastua Helsingin ruuhkissa. Ellei kodin läheltä päästä matkustamaan kunnollisella yhteydellä perille, otetaan se auto sitten ehkä koko matkaksi. Siksi olisi tärkeää parantaa myös muiden kaupunkien kuin pääkaupunkiseudun palvelutarjontaa.