Jyväskylän paikallisliikenne

Yksi seutuliikenteen uusimmista linja-autoista myöskin saanut uudet värit pintaansa. Kyseinen bussi tuli havaittua aikaisemmin alkuillasta Tourulan alueella Minimanin edustalla sijaitsevalla parkkipaikalla
 

Liitetiedostot

  • 20250905_172830.jpg
    20250905_172830.jpg
    190.7 KB · Lukukerrat: 63
  • 20250905_172858.jpg
    20250905_172858.jpg
    166.9 KB · Lukukerrat: 65
Näin yhden niistä vetybusseista aikaisemmin aamulla paikallisliikenneterminaalilla kun olin tulossa kuvaamasta VR:n uudelleen maalattua/teipattua Edo-ohjausvaunua asemalta joka sekin oli aamun valaistuttua ihan mielenkiintoinen näky.
 

Liitetiedostot

  • 20250909_073317.jpg
    20250909_073317.jpg
    120.7 KB · Lukukerrat: 57
  • 20250909_073316.jpg
    20250909_073316.jpg
    116.8 KB · Lukukerrat: 56
Herätelläänpäs tätä ketjua vähäsen! Minua kiinnostaisi tietää minkälaisia ehdotuksia Linkin käyttäjillä olisi, jotta matkustaminen saataisiin mahdollisimman sujuvaksi mahdollisimman laajalla alueella. Tällä hetkellä mielestäni monilla alueilla joukkoliikenne ei vain toimi. Ehdotuksia voisi olla Esim. Uusia linjoja, nykyisten linjojen muutoksia tai linjanumeroiden muutoksia.

Vähän aiheeseen liittyvää, mutta mielestäni "uusi" linkkiterminaali on nykytilassaan huonompi kuin terminaali, joka sijaitsi Asemakadulla väliaikaisena. Vapaudenkadun terminaali vain yksinkertaisesti on liian ahdas niin monelle bussille yhtä aikaa. Onkohan asialle mahdollista enää tehdä yhtään mitään...
 
Viimeksi muokattu:
Vähän aiheeseen liittyvää, mutta mielestäni "uusi" linkkiterminaali on nykytilassaan huonompi kuin terminaali, joka sijaitsi Asemakadulla väliaikaisena. Vapaudenkadun terminaali vain yksinkertaisesti on liian ahdas niin monelle bussille yhtä aikaa. Onkohan asialle mahdollista enää tehdä yhtään mitään...

Tässä kun on tullut nyt 6vk ajettua linkkiä, niin voin sanoa että nykyinen on ahdas, varsinkin Ruhka-aikaan, xx:00 - xx:30 on se pahin aika koska silloin ei mahdu kaikki autot pysäkeille. Yutongilla ja scanialla on todella paha vääntää sinne väliin vaik tilaa voisi olla.
Se että voidaanko sille tehdä mitään, Laajentaminen kelan taloa päin on mahdollista mutta silloin lähtee parkkipaikkoja siitä ja sitten toisessa päässä on Chitir Chicken talo joten siin ei taas voi laajentaa, joten tähän ei vrm lähdettä.
Toinen on pysäkkien erottamista, koska asemakatu muuttuu kävelytieksi niin pysäkkien ja suojatien väliin jää tilaa niin sen saisi käyttöön.

Mutta yleisesti niin Asemakadusta on pidetty varikolla paljon enemmän kuin vapaudenkadusta.
 
Onko kellään mitään tietoa pysäkkikuulutuskokeilusta? Sitä lupailtiin vuoden loppuun, mutta taidettiin unohtaa koko homma…
 
Herätelläänpäs tätä ketjua vähäsen! Minua kiinnostaisi tietää minkälaisia ehdotuksia Linkin käyttäjillä olisi, jotta matkustaminen saataisiin mahdollisimman sujuvaksi mahdollisimman laajalla alueella. Tällä hetkellä mielestäni monilla alueilla joukkoliikenne ei vain toimi. Ehdotuksia voisi olla Esim. Uusia linjoja, nykyisten linjojen muutoksia tai linjanumeroiden muutoksia.
Ei tosiaankaan joukkoliikenne toimi kaikilla alueilla nykytilanteessa, ja linjastosuunnittelussa on vaikea nähdä juurikaan logiikkaa. Esimerkkinä Ylä-Myllyjärven alue, josta kulkee bussi vain muutaman kerran aamulla ja muutaman kerran iltapäivällä, ainoastaan arkisin. Tämä siitä huolimatta, että alueella toimii esimerkiksi kehitysvammaisten asumisyksikkö sekä nuorisokoti, joissa tehdään kolmivuorotöitä, ja alueella on myös vuokrakerrostaloja. Lähimmälle pysäkille, josta bussit oikeasti kulkevat, on reittioppaan mukaan noin 18min kävely mäkisessä maastossa. Sitten kuitenkin esimerkiksi Mustalammelle, saman tyyppiselle pientalovaltaiselle alueelle, kulkee S6 parinkymmenen minuutin välein lähes tyhjänä. Myös vaikkapa uudehko Kauramäen asuinalue ehti olla vuosia täysin ilman bussiyhteyttä ennen, kuin 20 laitettiin vuosi sitten sinne kulkemaan. Toki sitten on myös alueita, kuten Kuokkala, Kortepohja tai Vaajakosken keskusta, joissa yhteydet toimivat aika hyvin.

En oikein osaa itse sanoa, mitä tämän tilanteen parantamiseksi olisi tehtävissä kaupungin pienillä resursseilla. Nykyisellään hintataso tuntuu kalliilta verrattuna huonoon palvelutasoon, mutta moni tuskin olisi valmis maksamaan vielä isompia hintoja paremmasta palvelutasosta. Etenkin opiskelijoista moni valitsee (talvellakin) edullisen ja terveellisen polkupyörän, ja ne työssäkäyvät, joilla on maksukykyä, kulkevat autolla.
 
Takaisin
Ylös