Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Käpylän, Koskelan ja Oulunkylän linjastotarkastelu
Rautatientorin ja Koskelantien väliltä löytyy ihan hurjasti aika tyhjiä bussitunteja. Osa linjoista tai vuoroista on vaan aika pakko siirtää keskustaliityntään jos halutaan muutosten olevan kustannusneutraaleja tai halutaan saada kustannussäästöjä.
Ja tuollaisesta tuskin ollaan kovin tyytyväisiä, kun alueen asukkailta kysytään mielipidettä: "Haluaisitko mieluummin suoran bussiyhteyden keskustaan vai Käpylän/Oulunkylän asemalle?" Tässä tarkastelussa ei haeta kustannussäästöjä vaan pelkästään kustannusneutraaliutta. Tosin sanoen Ve0 on myös aivan mahdollinen vaihtoehto, eikä yhtäkään keskustan lähtöä pidä karsia, jos alueelle ei myöskään lisätä uutta linjaa tai pidennetä nykyistä linjaa. Oma arvaukseni on, että jonkin yksittäisen linjan vuoroväli saattaa harventua ja reitti pidentyä (ei välttämättä sama linja), mutta että kokonaisuus muistuttaa nykyistä erittäin paljon.
Tässä on nyt vaan kyse strategiaratkaisusta. Halutaanko Hämeentien ja Mäkelänkadun mielipuolista puolityhjien bussien ajattamista keskustaan asti jatkaa ikuisesti? Helsingin keskustan merkitys joukkoliikennekohteena vielä koko ajan vähenee.
Suorat bussivuorot keskustaan vaan syövät liikaa resursseja, joita tarvittaisiin muualla. Muuten voisiko osan vuoroista katkoa Pasilan asemalle? Mäkelänkatua kulkee kuitenkin hurjan tiheä bussiralli. Vaihtoja bussista bussiin samalla pysäkillä
velodromilla? Tai voisiko jonkin bussilinjan päätepysäkki olla velodromin nurkilla?
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Puolet vuoroista keskustaan asti ja puolet kääntymään Velodromilla?
Tässä on nyt vaan kyse strategiaratkaisusta. Halutaanko Hämeentien ja Mäkelänkadun mielipuolista puolityhjien bussien ajattamista keskustaan asti jatkaa ikuisesti?
Pidemmällä tähtäimellä olen samaa mieltä, mutta en lyhyellä tähtäimellä. Luuletko, että Käpylän, Koskelan ja Oulunkylän asukkaat ilmoittautuvat vapaaehtoisiksi nyt, että tulkaa vain huonontamaan meidän joukkoliikenneyhteyksiä? Erityisesti kun vaihtoehtona on nykyinen liikenne.
Pidemmällä tähtäimellä Hämeentien bussiralli ei tietysti voi jatkua nykyisellään. Olisi kuitenkin hölmöä ihan objektiivisesti huonontaa joukkoliikennettä. Jos pääradan junille saisi järjestettyä sujuvan ja nopean vaihdon, alueen asukkaille voisi tarjota "kompensaatioksi" itäisen kantakaupungin hitaammista yhteyksistä nopeamman yhteyden ydinkeskustaan. Tämä kuitenkin vaatisi inframuutoksia (eivätkä uuden bulevardikaupungin myötä tulevat muutokset vaikuta erityisen lupaavilta).
Pidemmällä tähtäimellä olen samaa mieltä, mutta en lyhyellä tähtäimellä. Luuletko, että Käpylän, Koskelan ja Oulunkylän asukkaat ilmoittautuvat vapaaehtoisiksi nyt, että tulkaa vain huonontamaan meidän joukkoliikenneyhteyksiä? Erityisesti kun vaihtoehtona on nykyinen liikenne.
Pidemmällä tähtäimellä Hämeentien bussiralli ei tietysti voi jatkua nykyisellään. Olisi kuitenkin hölmöä ihan objektiivisesti huonontaa joukkoliikennettä.
Tässä ajatuksessa oikeastaan näkyy yksi joukkoliikenteen suunnittelun ja HSL:n ongelmista.
Suuri ongelma on että HSL pyrkii lähinnä kuluttamaan kaikki mahdolliset rahat ja samalla miellyttämään äänekkäimpien asukkaiden lyhytaikaisia toiveita, jotka usein tarkoittavat lähellä nykytasoa olevia ratkaisuja.
Nykyisessä taloustilanteessa olisikin tuhlausmoodin sijasta syytä lähteä siitä, että annetaan joukkoliikenteen suunnittelijoille perustavoitteeksi höylätä 10% pois tuon alueen linjastosta. Vaihtoehtoina voidaan tehdä suunnitelmat, joissa käytetään nykymäärä rahaa tai höylätään 20% kuluista pois. Sitten katsotaan mitä noilla viimeisillä euroilla saa.
Ikävä kyllä tälläinen tehokkuus- ja rajakustannusajattelu on HSL:n organisaatiolle täysin vierasta.
Niin kauan kun HSL:n organisaatiossa arvostetaan lähinnä kaiken käytettävissä olevan rahan käyttöä ja lyhytaikaista asiakastyytyväisyyttä yli kaiken joukkoliikenne pysyy tehottomuuden tilassa, vaikka nyt ollaan joukkoliikenteen rahoituskriisissä.
Rautatientorin ja Koskelantien väliltä löytyy ihan hurjasti aika tyhjiä bussitunteja. Osa linjoista tai vuoroista on vaan aika pakko siirtää keskustaliityntään jos halutaan muutosten olevan kustannusneutraaleja tai halutaan saada kustannussäästöjä.
55:n voisi ehkä korvata kokonaan uudelleenreitittämällä Koskelan päättärin kautta joku suora linja. Ja joku toinen Sörnäisten-Hermannin rantateiden kautta. Matka-aika kasvaisi vain 5 minuutilla ja suora yhteys säilyisi.
Ehkä tämä olisi hyvä kompromissi: ruuhka-aikaan kaikilla linjoilla joka toinen vuoro A-varianttina keskustaan ja joka toinen Pasilaan. Velodromi on siitä huonompi kuin Pasilan asema, ettei olisi junayhteyttä muihin kuin I/P/K-juniin. Voisiko Pasilan metroasemavarauksen muuntaa bussiterminaaliksi?
Bussilinjojen katkominen keskustan lähellä oleville vaihtoasemille edellyttäisi varsin hintavien asemajärjestelyjen rakentamista.
Investointien kannalta fiksuinta olisi nojata runkolinjakonseptiin täysillä ja poistaa sisääntuloväyliltä kaikki muut keskustaan asti menevät linjat paitsi 1-2 runkolinjaa per väylä. Yksittäisiä poikittais- ja diagonaalilinjoja voisi runkolinjojen vierellä mennä, mutta nämä eivät pääty keskustaan ja hyödyntävät olemassaolevia kääntöpaikkoja ja päättäreitä. Investoinnit keskitetään runkolinjojen pysäkkien kohentamiseen jotta niistä saadaan marginaalisesti miellyttävämpiä vaihtopaikkoja: uusia oikopolkuportaita & hissejä eritasoristeyksiin, isompia sääkatoksia ym.
Tässä on nyt vaan kyse strategiaratkaisusta. Halutaanko Hämeentien ja Mäkelänkadun mielipuolista puolityhjien bussien ajattamista keskustaan asti jatkaa ikuisesti? Helsingin keskustan merkitys joukkoliikennekohteena vielä koko ajan vähenee.
Suorat bussivuorot keskustaan vaan syövät liikaa resursseja, joita tarvittaisiin muualla. Muuten voisiko osan vuoroista katkoa Pasilan asemalle? Mäkelänkatua kulkee kuitenkin hurjan tiheä bussiralli. Vaihtoja bussista bussiin samalla pysäkillä
velodromilla? Tai voisiko jonkin bussilinjan päätepysäkki olla velodromin nurkilla?
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Puolet vuoroista keskustaan asti ja puolet kääntymään Velodromilla?
Tätä ei aiota jatkaa ikuisesti, vaan Linjasto 2040 -suunnitelmassa ainoat Rautatientorille jatkavat linjat ovat 65, 600 ja 610 (nykyistä 611:tä vastaava) eikä Hakaniemeenkään päättyisi yhtäkään Mäkelänkadun linjaa, joskin siinä mainitaan "Selvitettävä onko harvoin kulkevia seutulinjoja todellisuudessa järkevää päättää keskustan ulkopuolelle". Muiden linjojen päätepysäkit olisivat Messukeskuksella ja Triplan alla paitsi 61:n Viikissä. Vastaavasti Hämeentietä Rautatientorille liikennöitäisiin vain linjoja 71, 75, 717, 718/A, 739 ja Sipoon linjat eikä Hakaniemeen päättyisi mitään. Nämä muutokset edellyttävät kuitenkin Pakilan ja Malmin raitioteiden rakentamista.
Kolmas merkittävä suunta on Mannerheimintien ja Topeliuksenkadun suunta, ja siellähän raitioteiden rakentaminen alkaa jo ensi vuonna, joten keskustaan asti kulkevaa bussiliikennettä saadaan vähennettyä 2030-luvun alussa. Linjat 20 ja 30 lakkautetaan, 41 lyhennetään Munkkivuoreen ja 212 ja 213 Meilahteen. Loput Topeliuksenkadun linjat siirretään Mannerheimintielle raitiotien vaatiman tilan vuoksi. Toisaalta liikenne vähenee suhteellisesti selvästi vähemmän kuin Mäkelänkadun ja Hämeentien suunnalla. Ehkä pari linjaa voisi päättää Ruskeasuollekin, vaikka siitä on huonoja kokemuksia 1950-luvulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä sisällön personoimiseksi, käyttökokemuksesi räätälöimiseksi sekä pitämään sinut kirjautuneena sisään mikäli rekisteröidyt.
Jatkamalla tämän sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.