Käytöstä poistuneita päätepysäkkejä

Onko Piispankadun ja Tehtaankadun risteyksessä ollut joskus joku päätepysäkki. Kovin on houkutteleva paikka.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Onko Nättinummella pysäkin Nättinummi takana oleva silmukka toiminut joskus päätepysäkkinä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko Piispankadun ja Tehtaankadun risteyksessä ollut joskus joku päätepysäkki. Kovin on houkutteleva paikka.

Onko Nättinummella pysäkin Nättinummi takana oleva silmukka toiminut joskus päätepysäkkinä?
Nättinummen silmukka on ollut ennen päätepysäkki, mutta tuosta Piispakadun ja Tehtaankadun risteyksen kääntöpaikasta en ole täysin varma.
 
Onko Piispankadun ja Tehtaankadun risteyksessä ollut joskus joku päätepysäkki. Kovin on houkutteleva paikka.
Tuossa ei ole ilmeisestikään ollut päätepysäkkiä. Raitiovaunujen aikaan esim. 1962 linja 3 Uittamo - Piispankatu ajoi Piispankadulta Tehtaankadun kautta Vänrikinkadulle ja edelleen Kasarminkadulle, josta Piispankadulle ja keskustaan. Aivan kuten nykyinen linja 41 tuolla kääntää. Myöhemmin linjasta 3 tuli linja 13, kun on haluttu poistaa samat numerot liikennelaitoksen ja TLO:n linja-autojen linjoilta.
Mikä linja on käyttänyt tätä Rykmentintiellä olevaa kääntösilmukkaa? Ehkä 9 tai 13? Ajettiinko niin, että ensin tultiin Rykmentintietä etelään päin, ajettiin kääntösilmukkaan tauolle, ja sitten lähdettiin vielä Rusthollinkadun kierrokselle? Vai onko silmukkaa käytetty "aidolla" tavalla, että on lähdetty takaisin suoraan pohjoiseen Rykmentintielle?

Tästä en ole löytänyt varmaa tietoa, mutta voisin ajatella tuon olleen edellä mainitsemani linjan 3 päätepysäkki ennen kuin Rusthollinkadun lenkki on valmistunut Uittamon lähiön rakentamisen ollessa kesken. Linjalla 3 on ymmärtääkseni aiemmin ollut päätepysäkki Uittamon tanssilavan kohdalla olevalla kentällä Hellekatua vastapäätä. Ja ilmeisesti kesäaikaan osa vuoroista on jatkanut Ispoisten hiekkarannan läheisyyteen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Linja 15 ajoi samoina vuosina myös yövuoroa Kauppatori-Hylkilahden risteys. Kääntöpaikka Hylkilahdessa hieman hämärä. Kääntyiköhän majakan edessä siinähän olisi ollut mahdollisuus.
Liikennelaitoksen aikaan tuo käännös tehtiin niin, että käännyttiin Brinkhallintielle ja peruutettiin Vapparintielle, josta sitten ajettiin Kakskerrantien pysäkille 379 Brinkhallintie. Siitä lähdettiin Kauppatorille. Saattaa olla, että tämä käytäntö on ollut käytössä runkolinjaston alkuun asti. Liikennettähän tuolla ei juurikaan ole ollut siihen kellonaikaan, kun tuota käännöstä tehtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös