- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,528
Ajattelin tuossa että miten lähijunaverkostoa voisi kehittää Porvoon suuntaan, ja tuli tällainen idea K-junan uudeksi reitiksi:
Helsinki C/Pisara-Pasila-Oulunkylä-(Metrovarikon raidetta)Viikki..., Lahdenväylän sillan kohdalla maan alle.
Viikkiin maanalainen asema Prisman kohdalla, viereen rakennettaisiin bussiterminaali.
Viikistä rata nousisi maan pinnalle Viikintie 47:n kohdalla ja kulkisi nykyistä metrovarikolle johtavaa raidetta ja jatkaisi sieltä Viilarintien vartta metroradan sillalle saakka, jossa asema. Vaatii myös metroaseman yhteyksien parantamiseksi, jota joskus kyseiselle paikalle jo suunniteltiinkin. Sen jälkeen mene maan alle, ja asemat Roihuvuoressa Mustapuron laskukohdassa niin, että länsipäästä pääsisi Itä-Helsingin musiikkiopiston kohdalle sekä Marjaniemen etelärannan tuntumassa. Jatkaa siitä rantaa pitkin ja nousee maan pinnalle Puotilan rannan kohdalla.
Sitten rata kulkisi Vartiokylän rantaa, johon tulisi Linnavuoren seisake. Seisakkeelta olisi joukobussiyhteys alueen lähitaloille.
Linjaus jatkaisi metsän ja pellon läpi Fallbackaan, siitä Mustavuoreen ja lopuksi Kasabergetiin, josta vaihtoyhteys linjaan h91 sekä Kehä III:n bussiin/junaan Vuosaaren sataman ja Tikkurilan suuntaan.
Loppureitti Östersundomin läpi riippuisi tulevista asuinalueista.
Porvoon asemalta reitti jatkuisi olemassaolevaa rataa Keravalle, pysähtyen siellä ainakin Hinthaarassa sekä Nikkilässä. Loppumatka Helsinkiin ajettaisiin K-junan normaalireittiä.
Kaikki uusi rakennettava rata olisi yksiraiteista, mutta asemilla olisi kaksi raidetta jotta eri suuntiin kulkevat junat voisivat ohittaa toisensa.
Helsingistä joka toinen vuoro lähtisi kiertämään lenkkiä toiseen suuntaan ja joka toinen toiseen suuntaan. Kilvissä lukee joko Porvoo Kerava Helsinki tai Kerava Porvoo Helsinki riippuen ajosuunnasta.
Kaikki vuorot ajetaan Flirt-junilla ja asemat mitoitetaan niiden mukaisesti. Radalla olisi ruuhka-aikaan 16 min vuoroväli/suunta, Oulunkylä-Helsinki-osuudella siis 8 minuuttia.
Matka-ajat Helsingissä:
Helsinki-Oulunkylä 9 min (nykyinen)
Oulunkylä-Viikki 4 min (keskinopeudella 45 km/h)
Viikki-Roihupelto 3 min (keskinopeudella 80 km/h)
Roihupelto-Roihuvuori 2 min (keskinopeudella 50 km/h)
Roihuvuori-Marjaniemi 1,5 min (keskinopeudella 55 km/h)
Marjaniemi-Linnavuori 2 min (keskinopeudella 80 km/h)
Linnavuori-Fallbacka 1,5 min (keskinopeudella 55 km/h)
Fallbacka-Mustavuori 1 min (keskinopeudella 50 km/h)
Mustavuori-Kasaberget 1,5 min (keskinopeudella 55 km/h)
Liitteinä havainnekuvat Viikin tunnelin suuaukkojen sijainnista (kuvista voi huomata että mm. noin jyrkkä laskeutuminen maan alle on mahdotonta sekä että ne on tehty Paintilla, mutta pointti on suuaukkojen sijainti) sekä Viikin asemasta, jonka bussiterminaalin voi sijoittaa ainoastaan maan alle tai pellolle, sillä luonnonsuojelualue, uudet asuinrakennukset sekä puisto vievät kaiken tilan. Lisäksi muutama kartta uudesta linjauksen reitistä.
Helsinki C/Pisara-Pasila-Oulunkylä-(Metrovarikon raidetta)Viikki..., Lahdenväylän sillan kohdalla maan alle.
Viikkiin maanalainen asema Prisman kohdalla, viereen rakennettaisiin bussiterminaali.
Viikistä rata nousisi maan pinnalle Viikintie 47:n kohdalla ja kulkisi nykyistä metrovarikolle johtavaa raidetta ja jatkaisi sieltä Viilarintien vartta metroradan sillalle saakka, jossa asema. Vaatii myös metroaseman yhteyksien parantamiseksi, jota joskus kyseiselle paikalle jo suunniteltiinkin. Sen jälkeen mene maan alle, ja asemat Roihuvuoressa Mustapuron laskukohdassa niin, että länsipäästä pääsisi Itä-Helsingin musiikkiopiston kohdalle sekä Marjaniemen etelärannan tuntumassa. Jatkaa siitä rantaa pitkin ja nousee maan pinnalle Puotilan rannan kohdalla.
Sitten rata kulkisi Vartiokylän rantaa, johon tulisi Linnavuoren seisake. Seisakkeelta olisi joukobussiyhteys alueen lähitaloille.
Linjaus jatkaisi metsän ja pellon läpi Fallbackaan, siitä Mustavuoreen ja lopuksi Kasabergetiin, josta vaihtoyhteys linjaan h91 sekä Kehä III:n bussiin/junaan Vuosaaren sataman ja Tikkurilan suuntaan.
Loppureitti Östersundomin läpi riippuisi tulevista asuinalueista.
Porvoon asemalta reitti jatkuisi olemassaolevaa rataa Keravalle, pysähtyen siellä ainakin Hinthaarassa sekä Nikkilässä. Loppumatka Helsinkiin ajettaisiin K-junan normaalireittiä.
Kaikki uusi rakennettava rata olisi yksiraiteista, mutta asemilla olisi kaksi raidetta jotta eri suuntiin kulkevat junat voisivat ohittaa toisensa.
Helsingistä joka toinen vuoro lähtisi kiertämään lenkkiä toiseen suuntaan ja joka toinen toiseen suuntaan. Kilvissä lukee joko Porvoo Kerava Helsinki tai Kerava Porvoo Helsinki riippuen ajosuunnasta.
Kaikki vuorot ajetaan Flirt-junilla ja asemat mitoitetaan niiden mukaisesti. Radalla olisi ruuhka-aikaan 16 min vuoroväli/suunta, Oulunkylä-Helsinki-osuudella siis 8 minuuttia.
Matka-ajat Helsingissä:
Helsinki-Oulunkylä 9 min (nykyinen)
Oulunkylä-Viikki 4 min (keskinopeudella 45 km/h)
Viikki-Roihupelto 3 min (keskinopeudella 80 km/h)
Roihupelto-Roihuvuori 2 min (keskinopeudella 50 km/h)
Roihuvuori-Marjaniemi 1,5 min (keskinopeudella 55 km/h)
Marjaniemi-Linnavuori 2 min (keskinopeudella 80 km/h)
Linnavuori-Fallbacka 1,5 min (keskinopeudella 55 km/h)
Fallbacka-Mustavuori 1 min (keskinopeudella 50 km/h)
Mustavuori-Kasaberget 1,5 min (keskinopeudella 55 km/h)
Liitteinä havainnekuvat Viikin tunnelin suuaukkojen sijainnista (kuvista voi huomata että mm. noin jyrkkä laskeutuminen maan alle on mahdotonta sekä että ne on tehty Paintilla, mutta pointti on suuaukkojen sijainti) sekä Viikin asemasta, jonka bussiterminaalin voi sijoittaa ainoastaan maan alle tai pellolle, sillä luonnonsuojelualue, uudet asuinrakennukset sekä puisto vievät kaiken tilan. Lisäksi muutama kartta uudesta linjauksen reitistä.
Liitetiedostot
-
Marjaniemen linjaus.JPG137.1 KB · Lukukerrat: 1,693
-
Vartiokylänlahden linjaus.JPG132.1 KB · Lukukerrat: 2,059
-
Flirt.JPG84.8 KB · Lukukerrat: 7,675
-
lahdenväylä.JPG47.6 KB · Lukukerrat: 1,295
-
viikintie.JPG70.9 KB · Lukukerrat: 1,312
-
Viikki.jpg149 KB · Lukukerrat: 1,953
-
Viikin tunneli.JPG86.4 KB · Lukukerrat: 1,497