- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,006
Kaisaniemen metroasema ja Pasilan rautatieasema ovat ainoat joukkoliikenneasemat jotka minulle tulee mieleen, joiden maksamiseksi liikkeiden omistajat ovat konkreettisesti osallistuneet. Pasilan aseman rakensi osakeyhtiö jotka omistivat VR ja silloinen Postipankki, ja jotkut muutkin ehkä. Miten on sitten Kampin bussiaseman laita, osaako kukaan sanoa? Muissa kaupungeissa lienee joitain "matkakeskus" nimikkeellä toimivia rautatie-/bussiasemia joita osittain ovat liikkeidenomistajat rahoittaneet, vai onko?Kaisaniemen asemaa rahoittivat kadun kauppiaat, jotta se saatiin rakennetuksi asemaksi. Kaisaniemihän oli vuosia pelkkä luola.
Tämä tapaus ei kuitenkaan rohkaise kauppiaita. Nykyinen Kodin Anttila -tavaratalorakennus puretaan ja tilalle tulee yliopistojen kirjastokeskus. Metroasema - vaikka onkin erittäin vilkas - ei siis tehnyt epämiellyttävästä katurännistä menestyvää kauppapaikkaa. Eihän siellä kukaan viihdy liikenteen melussa ja pysäköinnin vaivaamilla kapeilla jalkakäytävillä.
Kaisaniemen epäonneksi koitui se, että metroasema ja Pukevan tavaratalon uudistus valmistuivat pahimpaan lama-aikaan, ja Pukevalta, joka koko hommaa veti, loppui fyrkat ja meni konkkaan. Kun Pukeva, joka muuten oli hyvin suosittu ja arvostettu liike katosi Helsingin vaatetusmarkkinoilta kokonaan, ei kukaan muu yhtä arvostettu muuttanut Kaisaniemen tavaratalokiinteistöön, ja siksi se sai toimia monet vuodet "basaarina", ja lähinnä oposkelijoiden pistäytymispaikkana kuppiloineen ja kirjastoineen. Kun muutama vuosi myöhemmin Stockmannin ja Sokoksen tavaratalojen uudistukset ja lopulta Kampin keskus valmistuivat, jäi Kaisaniemenkatu pysyvästi muotitietosisimpien ja ostovoimaisimpien kuluttajien jalankulkureittien ulkopuolelle. Liikenteen melu ja jalankulkijoiden ahtaus Kaisaniemenkadulla ei ole sen pahempi kuin Mannerheimintiellä.
Jos jotain vielä täytyisi tonkia "Espoon taudista" niin tässäkin olisi aihetta.Tapiolassa kauppakeskustaho käyttää 300 M€ uusiin parkkitiloihin, kun vanhoista tehdään liiketiloja. Kaupunki maksaa metroaseman. Matinkylässä kaupunki kaavoitti alihintaan (jotain 30 €/krs-m2) tonttimaata suunnitellun metroaseman vierestä. Kun vähän kauempana arvo oli 250 €, niin tämä tarkoitti, että kaupunki tuki liikerakentajaa.
Matinkylässä kauppiaat eivät suostu maksamaan edes moottoritierampeista joita vaativat.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: