Kaizun kuvia Flickrissä

Kuvista päätellen omaat tietoa siitä, että havaitaanko Venäjällä edelleen perinteiset johdinautot toimiviksi vai kokeillaanko siellä akkusähköbusseja ?
 
Kuvista päätellen omaat tietoa siitä, että havaitaanko Venäjällä edelleen perinteiset johdinautot toimiviksi vai kokeillaanko siellä akkusähköbusseja ?

Ikävä kyllä en ole asiantuntija tämän suhteen. :-(
Sen tiedän, että Venäjällä kyllä kokeillaan akkusähköbusseja useammassakin paikassa ja ainakin Moskovassa trollikoiden korvaamisesta niillä on jo paljon kiisteltykin.
Omalla reissullani en vain sattunut näkemään yhtään "patteribussia".
 
Itä-Euroopan maissa ja entisen NL:n valtioissa on johdinautoja paljon. Onkohan niiden akkusähköbussien kokeilusta mitään tietoa ? (esim Viro ilmeisesti korvaa johdinautot sähköbusseilla)
 
(esim Viro ilmeisesti korvaa johdinautot sähköbusseilla)
Onko jossain vahvistettua tietoa siitä, että Tallinnassa toimittaisiin juuri noin? Siellähän on luovuttu johdinautoliikenteestä kuluvan vuosikymmenen aikana useilla linjoilla (2, 6, 7 ja 9), ja ainakin niiden linjojen osalta korvaajina ovat olleet paitsi perinteiset diesellinja-autot, myös sähköavusteiset dieselbussit, joissa polttomoottori on käynnissä lähes koko sen ajan, kun bussi liikkuu.

Tuoreehkon Resiina-lehden mukaan muuten Norjan tämän hetken ainoassa trollikkakaupungissa Bergenissä johdinautoliikennettä aiotaan kehittää niin, että tulevissa johdinautoissa on akkusähköbussin tavoin ajoakut, joiden avulla voidaan liikkua sähkövedolla myös paikoissa, joissa ei ole ajolankoja. Tämän tyyppiset ratkaisut ovat herättäneet mielenkiintoa muillakin johdinautopaikkakunnilla eri puolilla Eurooppaa, johdinautojen tulevaisuuden suhteen varmasti riittää mietittävää akkubussien nostaessa päätään entistäkin voimakkaammin.
 
Täytyy täsmentää että en tosiaan ole lukenut selvää tietoa siitä, että akkubussit nopeasti korvaisivat johdinautot. Täältä foorumilta muistan lukeneeni että Solarikset ajetaan loppuun ja sen jälkeen uusia johdinautoja ei hankittaisi. Nyt palautuu mieleen myös kriittinen keskustelu täällä, että dieselbussit ovat korvanneet lopetettuja johdinautolinjoja. Solariksen kyyti on mukavaa, mutta niin on myös 51:n (Helsingin) akkubussinkin.
 
Täältä foorumilta muistan lukeneeni että Solarikset ajetaan loppuun ja sen jälkeen uusia johdinautoja ei hankittaisi.
Tallinnassa on myös suunniteltu raitiotielinjoja Mustamäelle ja Lasnamäelle. Mikä sitten toteutuu ja mikä ei on toki arvoitus tässä vaiheessa. Rollikkalinjoja siellä on kuitenkin niin vähän että en ihmettelisi mikäli kyllästyvät lankavaunuihinsa jo aiemmin, myyvät ne pois ja korvaavat dieselmoottorivaunuilla. Toisaalta lienee halvempaa pitää olemassaolevat rollikkalinjat toistaiseksi kun polttoaineen hinnat taitavat kuitenkin olla korkeammat kuin niiden käyttämän sähkön hinta...?
 
Trolleymotionin sivuston paikkakuntakohtaisissa uutisissa kerrottiin 24.4.2017, että Tallinnan johdinautoliikenne on suunniteltu lakkautettavaksi vuonna 2020. Uusimmat Solarikset ovat tuossa vaiheessa vasta noin 10-vuotiaita. Todennäköisesti sähköliikenne korvautuu polttomoottoriliikenteellä - täysin päinvastastoin kuin lukuisissa teollisuusmaissa - ellei nyt jotain hyvin pikaista akkusähköbussiuutista Viron pääkaupungista tulla kuulemaan.

Tallinnan joukkoliikenneoperaattorin TLT:n uutisessa noin kuukauden takaa kerrotaan kaupunkiin hankittavan sata kaasubussia. Niistä ehkä osa korvaa johdinautojakin, vaikka uutisessa mainitaan vain dieselien korvaaminen kaasukalustolla. Suunnitelmiin kuuluu ostaa iso määrä (yli 200 autoa) kaasukalustoa myös seuraavina viitenä vuotena aiemmin mainitun sadan lisäksi.
 
Takaisin
Ylös