Rautatietekniikka-lehdestä osui silmään seuraavaa:
Enpähän ollut nähnyt uutisissa mainintaa moisesta.
Rautatietekniikka 2/2010 sanoi:Viime talvi osoitti, että Kanaalitunnelin turvallisuus ei ole ajan tasalla
Viime vuoden joulukuun 18- 19 päivinä tapahtui Kanaalitunnelissa Eurostar-junille vakavia käyttöhäiriöitä, joiden seurauksena matkustajat joutuivat vakavaan vaaratilanteeseen. Asiaa selvittänyt turvallisuusraportti on karmeaa luettavaa, ja osoittaa, että vielä on paljon tehtävää tunneliturvallisuudessa. Tapahtumia edelsi huono sää, jolloin Pohjois-Ranskassa tuli lunta kerralla jopa 40 cm. Samalla lämpötila laski hieman pakkasen puolelle. Viisi Eurostar junaa hyytyi tunneliin aiheuttaen ennennäkemättömän kaaoksen. Ongelmat junille aiheutuivat lumen kasautumisesta sähkö- ja mekaanisiin järjestelmiin, koska ne oli riittämättömästi suojattu talviolosuhteilta. Kun tunnelissa voi olla lämmintä aina +25 asteeseen asti, aiheutui lumen sulamisesta arkoihin paikkoihin oikosulkuja ja junat menettivät lopulta toimintakykynsä sähkön hävitessä ja laitteiden vaurioituessa. Erittäin kohtalokasta oli kaiken ilmanvaihdon häviäminen.
Yli 2000 matkustajaa jäi loukkuun loukkuun tunneliin useiksi tunneiksi erittäin epämiellyttäviin olosuhteisiin, ja kun tukos heijastui välittömästi muihin juniin, oli lopulta 90 000 matkustajaa pulassa Eurostarin takia. Joulukuun 19 päivänä vain 4 junaa aikatauluun merkityistä 45 junasta pystyttiin ajamaan. Tunnelissa vessat alkoivat välittömästi tulvia, koska ne eivät toimineet sähkön puutteessa; lämpötila ja kosteus nousivat sietämättömiksi varsinkin lapsiperheiden kannalta. Pimeys aiheutti suurta turvattomuutta samalla, kun tiedottaminenkin epäonnistui. Junan työntekijöitä ei ollut kunnolla koulutettu syntyneeseen tilanteeseen ja monet piiloutuivat välttääkseen kiusalliset tilanteet asiakkaiden kanssa, jotka joutuivat olemaan ilman ruokaa ja juomaa. Onneksi ei syntynyt tulipaloa, ja viimein kaikki saatiin evakuoitua turvallisesti.
Sen jälkeen kaaos kuitenkin jatkui, kun Eurostar-yhtiö oli täysin kykenemätön järjestelemään jatkoyhteyksiä, sillä se ei ollut koskaan sopinut poikkeusjärjestelyistä muiden liikennemuotojen tai toisten rautatieyhtiöiden kanssa. Asiakkaat joutuivatkin pääosin järjestelemään jatkoyhteytensä itse. Riippumaton raportti sisältää 21 ehdotusta, jotka Eurostar- yhtiön tulisi toteuttaa muutaman kuukauden kuluessa seuraavilla osa-alueilla:
-junien luotettavuuden parantaminen (mm. talvikunnossapitotoimia oli laiminlyöty)
-evakuointi- ja pelastustoimien uudistaminen
-häiriöjohtamisen ja viestinnän parantaminen (esim. GSM-R puhelinjärjestelmän käyttöönotto myös tunnelissa ja infojärjestelmien parantaminen niin asemilla kuin yhtiön weppisivulla)
Lisäksi tulisi selvittää, miksi lumisuodattimet osoittautuivat heikosti toimiviksi ja mitkä ovat ne kriittiset kohdat joista lumi tunkeutui arkoihin elektronisiin laitteisiin. Sen jälkeen pitäisi vielä suunnitella paremmat suojukset.
Enpähän ollut nähnyt uutisissa mainintaa moisesta.