kemkim sanoi:
Tätä mietin itsekin. Ihme, ettei ole käytetty Suomessa, talvestako johtuu sitten kun lumi avaa reitin myös pikkuautoille.
Helsingissä on tällä hetkellä sellainen periaate, että ratikkaradalla pitää päästä ajamaan hälytysajoneuvolla. Eli avorata ei ole sallittua, koska siinä ei voi ajaa autolla. Tämän käytännön seuraus lienee sekin, että ratikkaradan ylläpito perustuu sitten tiellä kulkeviin työkoneisiin. Ja tästä edelleen johdutaan siihen, ettei meillä voi olla nurmetettua rataa kaikkine etuineen, koska sitä ei voi hoitaa kumipyöräisin työkonein eikä sillä voi ajaa hälytysajoneuvolla.
Minä pidän tätä omituisena käytäntönä. En ole kuullut, että missään muualla olisi turvallisuusongelmia siitä, että ratikan rata on ratikoita varten ja tehty siihen tarkoitukseen parhaalla ja taloudellisimmalla tavalla.
kemkim sanoi:
Tiedätkö, miten avorataan voisi yhdistää bussit, mutta niin, etteivät henkilöautot siitä kuitenkaan pääse menemään?
Nykyinen käytäntöhän tekee bussilla ajon mahdolliseksi.
Jos halutaan sellainen rata, jolla henkilöautolla ajo on mekaanisesti tehty vaikeaksi, niin tietenkin siten, että metrin raideleveydellä jätetään kiskojen sisäväli avoimeksi. Autoilija joutuu silloin ajamaan niin varovasti, että jättänee mieluummin ajamatta. Mutta tietenkin tämä on jonkinasteinen riski myös bussille, eikä siksi käytännössä taida tulla kysymykseen.
Olemassa oleva ratkaisu on yksinkertainen kuten Oberhausenin joukkoliikenneväylä ratikoille (1000 mm) ja busseille.
http://www.kaupunkiliikenne.net/Urabussi.htm#mahdollisuudet
Ei tässä tietenkään ole muuta estettä kuin kielto. Mutta jonkin verran hillinnee varmasti se, ettei tältä ”tieltä” oikein pääse minnekään muualle kuin sinne, minne joukkoliikenteen linjat kulkevat.
Antero