Linja 9 on aikojen alusta asti ollut espoon auton. 60-luvun puolivälissä se siirtyi kulkemaan Tapiolan läpi, jolloin linjalta 5 (105) saattiin muutama auto pois. Ennen se kulki Mankkaalta invaliidien ammattiopiston kautta suoraa jorvaksentielle, kun merituulentietä ei ollut.
Kun tarvontie valmistui, espoon auto aloitti linja 11. Kauniaisten keskusta - Munkkiniemi - Helsinki. Se ei kauaa toiminut.
Kallio aloitti samaan aikaan linjan 4 Kauniala- Kasavuori - Keskusta - Munkkiniemi - Helsinki. Tätä voidaan pitää linjan 212 edeltäjänä.
Linja 4 oli kouluaikoina erittäin kuormitettu juuri tuon oppikoulun ja vastaavan ruotsalaisen oppikoulun takia, mm kasavuoren koululaiset vaihtoivat linjalta 9 siihen keskustassa, kun eivät jaksaneet kävellä.
Kallion linjat 1,2, 3 kulkivat Viherlaakson - Leppävaaran kautta Helsinkiin.
Sitten Kalliolla oli jonkin aikaa linja Kauniaisten keskustasta Tammikummun vanhainkotiin Petakseen. Tammikumpu sijaitsee Kauniaisten puolella.
Ja kuten yllä mainittiin myös Åberg ajoi Kauniaisiin. Jotkut Åbergin vuorot jatkoivat Nihtisiltaan asti. Tämän linjan syy oli arvaukseni mukaan se, että Esppoon kaupunki siirsi virastojaan Kauniaisiin. Samasta syystä vuoroja lisättiin linjalle 9.
Kun esppoon auto aloitti liikenteen linjat supistettiin kolmeen. 109, 212 ja 261. 261 lopetettiin jossain vaiheessa ja tilalle tuli 224.
Tavallaan Kauniaisten liikennettä hoiti nyös Otto Nyberg, joka ajoi alkuaikoina Petaksen baarilta työväen akatemian - viherlaakson kautta Helsinkiin. Nyberg siirtyi Kauniaisiin myytyään Mikkeli - Otava linjansa savonlinjalle.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:49 ----------
Vielä tuli sellainen havainto mieleen, että myös 1 lahnuksen linjan auto pyöri jonkin aikaa Kauniaisissa. Linja 40 Skogby. Eli oli varmaan matkalla Rinnekotiin. Minulle ei koskaan valjennut oliko toinen päätepiste Kauniaisisa vai jossain muualla ?