- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,382
Kauppalehden mukaan EU-komission päätöksen mukaan valtion tulee lakkauttaa liikelaitoksensa hajauttaen ne virastoiksi ja osakeyhtiöiksi, koska EU:ssa konkurssittomuus ja verovapaus ovat kiellettyjä "tukimuotoja", ja tällaiset "yritykset" vapailla markkinoilla vääristävät kilpailua.
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9272
Keskustelua aiheesta käydään myös HS:n viiteartikkelin yhteydessä (http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=96330&messageID=1698564&)
Joukkoliikenteeseen siirrettynä tämä siis voi jossain vaiheessa tarkoittaa sitä, että kunnalliset liikelaitokset ovat lainsuojattomia? Ja että esim. VR:n jälleenliikelaitostaminen käypi EU:n takia mahdottomaksi, vaikka se asiaperustein todettaisiinkin järkeväksi.
Keskustelun herättelemiseksi pari aihetta käsittelevää lainausta osakeyhtiöiden ja liikelaitosten erosta ja lainsäädäntöä:
Laki valtion liikelaitoksista (1185/2002)
Laki valtion yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta (1368/2007)
Osakeyhtiölaki (624/2006)
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9272
Keskustelua aiheesta käydään myös HS:n viiteartikkelin yhteydessä (http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=96330&messageID=1698564&)
Joukkoliikenteeseen siirrettynä tämä siis voi jossain vaiheessa tarkoittaa sitä, että kunnalliset liikelaitokset ovat lainsuojattomia? Ja että esim. VR:n jälleenliikelaitostaminen käypi EU:n takia mahdottomaksi, vaikka se asiaperustein todettaisiinkin järkeväksi.
Keskustelun herättelemiseksi pari aihetta käsittelevää lainausta osakeyhtiöiden ja liikelaitosten erosta ja lainsäädäntöä:
Laki valtion liikelaitoksista (1185/2002)
Laki valtion yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta (1368/2007)
Osakeyhtiölaki (624/2006)
Osakeyhtiössä valtio-omistajan valta kulkee pitkän tien äänestäjältä erilaisten luottamuselinten ja virkamiesten kautta virastoon, joka vastaa omistajaohjauksesta. Yrityksen johto taas piiloutuu pykälien taakse ja ylipäätään heillä on vapaammat kädet hoitaa asioita oman mielensä mukaan.
Liikelaitos on omistajansa suoremmassa kontrollissa. Budjetit ja suuren hankinnat siunataan valtion tapauksessa eduskunnassa ja kunnan tapauksessa valtuustossa. Vähän pienemmät asiat päätetään johtokunnassa tai lautakunnassa, jonka eduskunta tai valtuusto valitsevat.
Ja tärkeä ero on siinä, että liikelaitoksen tarkoitus on tuottaa sitä, mitä varten se on olemassa. Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa rahaa, ellei yhtiötä ole perustettu voittoa tuottamattomaksi. Ja tällä hetkellä VR Oy:n tarkoitus ei ole tuottaa junaliikennepalveluita, vaan rahaa. Vertailuna HKL:n tarkoitus on tuottaa joukkoliikennettä, ei rahaa.
Vaikka kuinka haluaisi väittää, että VR Oy:tä voi poliittisesti ohjata, on syytä ymmärtää että osakeyhtiö ja liikelaitos ovat poliittisen ohjauksen kannalta täysin erilaiset muodot.
Liikelaitos on osa valtion tai kunnan organisaatiota. Sitä voidaan ohjata periaatteessa rajattomasti. Kaikki liikelaitoksesta vastuussa olevien elinten ja sitä johtavien virkamiesten päätökset voidaan alistaa periaatteessa eduskunnalle tai kunnanvaltuustolle. Liikelaitosten toimintaa koskevat myös normaalit julkisuussäädökset. Tästä johtuen kuka tahansa voi saada tietoa esimerkiksi sen taloudesta. Liikelaitokselle voidaan antaa viranomaistehtäviä ilman erillistä lainsäädäntöä, koska ne ovat osa valtion tai kunnan organisaatiota.
Osakeyhtiössä tällaista rajatonta ohjausvaltaa ei ole. Yhtiökokous voi toki tehdä suuria päätöksiä ja samoin hallintoneuvosto, mutta niiden toimivaltaa säätelee osakeyhtiöitä koskeva lainsäädäntö. Esimerkiksi osakeyhtiön hallintoneuvostossa ei saa tehdä päätöksiä esimerkiksi kunnan tai valtion edun perusteella, vaan yhtiön edun perusteella. Yhtiökokous tai hallintoneuvosto voivat nimittää ja erottaa toimitusjohtajan, mutta eivät alistaa kaikkia heidän päätöksiään. Osakeyhtiön taloutta koskee liikesalaisuus, ja esimerkiksi VR Oy:n ja LVM:n välisen henkilöliikenteen ostosopimuksen mukaan LVM saa tietoa VR Oy:n taloudesta vain KHT-tilintarkastajan kautta. Osakeyhtiölle voidaan antaa viranomaistehtäviä vain säätämällä siitä lailla.