339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,588
Kslk esittää vuosittain kaupunginhallitukselle ehdotuksensa liikenneinvestointien talousarviosta ja investointiohjelmasta. Kslk:n kokouksessa 27.4.2006 ovat esillä ainakin seuraavat raitioteihin liittyvät hankkeet:
Jätkäsaari
Crusellinsilta rakennetaan vihdoin vuosina 2009-2011. Silta maksaa 8,75Me (2009: 0,25Me, 2010: 3,5 Me, 2011: 5Me). Raitiotien ensimmäinen vaihe pyritään odotetusti saamaan käyttöön ennen vuoden 2012 asuntomessuja. Käytännössä ensimmäinen vaihe eli Saukonpaaden alueen rata on linjan 8 jatke, koska ratayhteys kulkee Crusellinsillan yli. Raitiotie maksaa 3,5Me (2010: 1,5Me, 2011: 2Me).
Sörnäistenranta ja Hermanninranta
Raitiotien ensimmäinen vaihe (rv-liikenteen edelleen keskeneräisen kehittämissuunnitelman mukaisesti ensimmäinen vaihe tarkoittaa oletettavasti yhteyttä Hakaniemestä Sörnäisten rantatien kautta Kalasataman metroasemalle) maksaa 3Me ja otetaan rakennetaan vuosina 2010-2011 (2010: 0,5Me, 2011: 2,5Me). Koko rata Kumpulaan asti maksaa 5,5Me. Metroasemalta pohjoiseen rata rakennetaan vasta vuoden 2011 jälkeen.
Kruunuvuorenranta
Uudenmaan alueellisissa tv-uutisissakin mainittu raitioyhteys Katajanokalta Kruunuvuorenrantaan maksaa 90Me. Rakentaminen alkaa vuonna 2008 (1Me). 2009: 9Me. 2010: 20Me. 2011: 30Me. Vuoteen 2011 mennessä on käytetty rahaa 60Me ja rakentaminen jatkuu myös vuoden 2011 jälkeen.
Kamppi
Kampin keskuksen raitiote maksaa 5Me. Ksv budjetoi vuodelle 2006 1Me, 2007 2Me ja 2008 2Me, mutta Jlk pyrkii siihen, että rata olisi valmis jo vuonna 2007 syysliikenteen alussa. Perustamissuunnitelma tulee kevään aikana kh:n käsittelyyn.
Mikonkadun radan rakentaminen ajoittuu vuodelle 2007 ja maksaa 1,3Me. Siitä ei ole vielä kslk:n päätöstä.
Raitiolinja 9
Raitiolinjan 9 kustannukset 13Me jakaantuvat vuosille 2006-08. 2006: 3Me, 2007: 8Me ja 2008: 2Me. Tämänkin piti valmistua 2007, mutta eipä siltä näytä. Teollisuuskadun parannus välillä Sturenkatu - Jämsänkatu kutienkin aloitetaan syksyllä 2006, joten voisi olettaa, että ehkä Teollisuuskadun osuus ysin radasta toteutuisi jo tänä vuonna.
Linjan 9 Ilmalan-jatkon rakentaminen alkaa vasta vuoden 2011 jälkeen.
Mechelininkatu
Mechelininkadulla siirrettään raitiokiskoja Marian sairaalan ja Hietaniemenkadun välillä. Marian sairaalan pohjoisen suunnan pysäkki siirretään Pohjoisen Rautatiekadun ja Leppäsuonkadun väliin. Raitiovaunut saavat omat ajokaistat Marian sairaalan kohdalta pohjoiseen. Autokaistoja lisätään myös. Muutostyöt on tarkoitus tehdä vuonna 2008 ja ne maksavat 1,4Me.
Bulevardi
Katua parannetaan vuosina 2010-2011 1,8Me:lla (2010: 0,9Me, 2011: 0,9Me).
Lisättäköön vielä, että Helsinki valmistautuu myös metron jatkamiseen Ruoholahdesta länteen vuodesta 2009 alkaen.
Jätkäsaari
Crusellinsilta rakennetaan vihdoin vuosina 2009-2011. Silta maksaa 8,75Me (2009: 0,25Me, 2010: 3,5 Me, 2011: 5Me). Raitiotien ensimmäinen vaihe pyritään odotetusti saamaan käyttöön ennen vuoden 2012 asuntomessuja. Käytännössä ensimmäinen vaihe eli Saukonpaaden alueen rata on linjan 8 jatke, koska ratayhteys kulkee Crusellinsillan yli. Raitiotie maksaa 3,5Me (2010: 1,5Me, 2011: 2Me).
Sörnäistenranta ja Hermanninranta
Raitiotien ensimmäinen vaihe (rv-liikenteen edelleen keskeneräisen kehittämissuunnitelman mukaisesti ensimmäinen vaihe tarkoittaa oletettavasti yhteyttä Hakaniemestä Sörnäisten rantatien kautta Kalasataman metroasemalle) maksaa 3Me ja otetaan rakennetaan vuosina 2010-2011 (2010: 0,5Me, 2011: 2,5Me). Koko rata Kumpulaan asti maksaa 5,5Me. Metroasemalta pohjoiseen rata rakennetaan vasta vuoden 2011 jälkeen.
Kruunuvuorenranta
Uudenmaan alueellisissa tv-uutisissakin mainittu raitioyhteys Katajanokalta Kruunuvuorenrantaan maksaa 90Me. Rakentaminen alkaa vuonna 2008 (1Me). 2009: 9Me. 2010: 20Me. 2011: 30Me. Vuoteen 2011 mennessä on käytetty rahaa 60Me ja rakentaminen jatkuu myös vuoden 2011 jälkeen.
Kamppi
Kampin keskuksen raitiote maksaa 5Me. Ksv budjetoi vuodelle 2006 1Me, 2007 2Me ja 2008 2Me, mutta Jlk pyrkii siihen, että rata olisi valmis jo vuonna 2007 syysliikenteen alussa. Perustamissuunnitelma tulee kevään aikana kh:n käsittelyyn.
Mikonkadun radan rakentaminen ajoittuu vuodelle 2007 ja maksaa 1,3Me. Siitä ei ole vielä kslk:n päätöstä.
Raitiolinja 9
Raitiolinjan 9 kustannukset 13Me jakaantuvat vuosille 2006-08. 2006: 3Me, 2007: 8Me ja 2008: 2Me. Tämänkin piti valmistua 2007, mutta eipä siltä näytä. Teollisuuskadun parannus välillä Sturenkatu - Jämsänkatu kutienkin aloitetaan syksyllä 2006, joten voisi olettaa, että ehkä Teollisuuskadun osuus ysin radasta toteutuisi jo tänä vuonna.
Linjan 9 Ilmalan-jatkon rakentaminen alkaa vasta vuoden 2011 jälkeen.
Mechelininkatu
Mechelininkadulla siirrettään raitiokiskoja Marian sairaalan ja Hietaniemenkadun välillä. Marian sairaalan pohjoisen suunnan pysäkki siirretään Pohjoisen Rautatiekadun ja Leppäsuonkadun väliin. Raitiovaunut saavat omat ajokaistat Marian sairaalan kohdalta pohjoiseen. Autokaistoja lisätään myös. Muutostyöt on tarkoitus tehdä vuonna 2008 ja ne maksavat 1,4Me.
Bulevardi
Katua parannetaan vuosina 2010-2011 1,8Me:lla (2010: 0,9Me, 2011: 0,9Me).
Lisättäköön vielä, että Helsinki valmistautuu myös metron jatkamiseen Ruoholahdesta länteen vuodesta 2009 alkaen.