Keravan seutuliikenteen 2 ensimmäistä vuotta

Anna arvosana keravan seutuliikenteen 2-ensimmäisestä vuodesta

  • Arvosana 6 Liikenteessä selkeä huonontuminen.

    Äänet: 1 6.7%
  • Arvosana 7

    Äänet: 0 0.0%
  • Arvosana 8 Taso pysyi samana

    Äänet: 3 20.0%
  • Arvosana 9

    Äänet: 10 66.7%
  • Arvosana 10 Huomattava parannus verrattuna aikaisempaan

    Äänet: 1 6.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    15
  • Äänestys suljettu. .
Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Ensi yönä kello 03.55 tulee 2 vuotta siitä täyteen kun Lähilinjat lopetti keravalla.
Vuoden 2006 kesällä silloinen Connex voitti ensimmäisen Keravan seutukilpailutuksen, saaden 2-vuoden sopimuksen + puolen vuoden jatko optiolla, eli huomen aamuna tulee 2-vuotta täyteen siitä kun nyk. Veolia aloitti keravalla. Kysymys kuuluu, minkälaisen arvosanan annatte kuluneista 2-vuodesta.
Oma näkemykseni on että kuluneet 2-vuotta ovat sujuneet suhteellisen hyvin. Suurin osa vuoroista on ajettu ajallaan, kalusto on nuorentunut ja madaltunut.
 
Muutoksia:
+ vaihtomahdollisuudet YTV-alueen liikenteeseen
+ suuren osan Keravasta kattavan linjan 5 reitille tullut arkena 5-19 välillä tuplatarjonta 738B:n myötä, nyt 30 min 60 min sijaan
+ voi käyttää Helsingin-matkoissaan ristiin junaa sekä busseja 738 ja 633 tarpeen mukaan
+ 873-linjalle tullut uusi yhtä usein kulkeva reittivaihtoehto 873B ja lisää vuoroja
+ 633-linjalla sunnuntailiikennettä
+ iltaisin 21 jälkeen lisätarjontaa Ahjoon linjoilla 633A ja 5
- linjoilla 833 Hyrylään ja 850 Nikkilään ei voi enää matkustaa Keravan sisäisiä matkoja (ainakin 850 oli tosin usein päällekkäinen linjan 5 kanssa, lähtöajoissa eroa pari minuuttia)

Parannuksia Keravan joukkoliikenteeseen voisi tietysti edelleen tehdä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että nykyään liikenne on hoidettu paljon entistä ammattimaisemmin ja luotettavammin, kun vertaa vuoteen 2005, jolloin asuin siellä. Bussit ovat uusiutuneet ja kulahtanut kaukoliikenne- ja palvelulinjakalusto vaihtunut ihan oikeisiin YTV-luokan busseihin. Reittioppaan mukaantulo tarjoaa myös YTV-alueen asukkaille mahdollisuuden selvittää helposti joukkoliikennereittinsä Keravan-vierailulle ja tarjoaa näin vaihtoehdon sille, että haettaisiin asemalta perille, kun sama lippu sallii myös vaihdon paikallisbusseihin.

Kerava sijaitsee sillä tavalla nauhakaupungin perällä, että sieltä on järkevintä eri puolille YTV-aluetta matkustaa hyödyntäen nopeita ja tiheitä junayhteyksiä. Uusia bussilinjoja ei liene tarpeellista perustaa, kun ne väkisinkin olisivat junan kanssa päällekkäisiä Lahden- tai Tuusulanväylillä ja väistämättä selvästi junaa hitaampia.

Se mitä nyt tarvittaisiin, olisi huomion keskittäminen Keravan ja sen naapurikuntien liikenteeseen. Hyrylään pääsee arkisin noin 6-17 aikaan tunnin välein, Sipoon Nikkilään samaten. Olisi kätevää, jos Kerava-Nikkilä ja Nikkilä-Porvoo -reitit yhdistettäisiin, jolloin saataisiin Porvoon suuntaan yhteys kohtuuajassa. Samaan syssyyn mahtuisi varmaankin myös Hyrylän reitti, joka voitaisiin yhdistää tähän linjaan.

Viikonloppuliikennettä lähikuntiin voitaisiin hoitaa Sampo-liikenteen tyyppisellä kutsujoukkoliikenteellä, tarvetta kun on myös vapaa-ajanmatkoille ja on kohtuutonta vaatia ihmisiä kiertämään Helsingin kautta, jos matka suuntautuu naapurikuntaan.
 
Ensi yönä kello 03.55 tulee 2 vuotta siitä täyteen kun Lähilinjat lopetti keravalla.....kun nyk. Veolia aloitti keravalla. Kysymys kuuluu, minkälaisen arvosanan annatte kuluneista 2-vuodesta.
Oma näkemykseni on että kuluneet 2-vuotta ovat sujuneet suhteellisen hyvin. Suurin osa vuoroista on ajettu ajallaan, kalusto on nuorentunut ja madaltunut.

Kohtalaisesti on tullut otettua kantaa menneen parin vuoden aikana Keravan liikenneoloihin, lähinnä tähän aiheeseen keskittyneessä laajassa ketjussa. Jos tulkitsin vakiotyömatkalinjaanikin kuljettavaa Resiinaa oikein, niin kyselit nimenomaa Veolian kahta kulunutta vuotta? Arvosana on 'aika hyvä'. Jos siis verrataan laatua nimenomaa liikennöitsijäriippuvaisista näkökohdista, eikä niinkään tilaajan aikaansaamista vuoroväli/reitti ym näkökohdista, niin parannus on huomattava. Lähilinjoilla kalusto oli toivottoman kirjavaa, ja joskus jopa linjoille kelpaamatonta. Aikataulukuri oli joskus (todistetusti ei johtunut liikenneoloista) ala-arvoista, siten että liityntää oli mahdotonta käyttää. (Tosin ko ongelmia muistan myös linjalta 850, joka ei kuulu tähän aiheeseen, mutta liikennöitsijä oli sama.) Connexin/Veolian tultua vastuuseen, kalusto ainakin tasalaatuistui. Itse pidän CityM:n kyydistä, se on aika hyvä auto moottoritie/kaupunkiliikenne -kompromissinä, ainakin Veolian 93-vuoden sarjat. Tuoreemmat CityL:t on Veolian hoidossa pysyneet niin hyvässä kunnossa, että pehmeä ja hiljainen matkustusnautinto on ytv-alueen parhaasta päästä, vaikka autoilla on jo ikää. Hauska detalji on, että kuljin osin samoilla busseilla Vantaalla 90-luvun viime vuosina 472:lla, ja autot on vieläkin aika samankaltaisessa kunnossa matkustajanäkökulmasta. Oikeastaan ainoa asia, mitä Lähilinjojen ajoista jäi kaipaamaan, oli satunnaiset kyydit Lahti402:lla. :D Veolian myötä aikataulut, ja nimenomaa vaikea yhtälö liityntälinjan ja moottoritieseutulinjan yhdistelmä, on toimineet niin hyvin kuin mahdollista on Lahden moottoritien vaikutuspiirissä.

Muutoksia:
+ vaihtomahdollisuudet YTV-alueen liikenteeseen
+ suuren osan Keravasta kattavan linjan 5 reitille tullut arkena 5-19 välillä tuplatarjonta 738B:n myötä, nyt 30 min 60 min sijaan
+ voi käyttää Helsingin-matkoissaan ristiin junaa sekä busseja 738 ja 633 tarpeen mukaan
+ 873-linjalle tullut uusi yhtä usein kulkeva reittivaihtoehto 873B ja lisää vuoroja
+ 633-linjalla sunnuntailiikennettä
+ iltaisin 21 jälkeen lisätarjontaa Ahjoon linjoilla 633A ja 5
- linjoilla 833 Hyrylään ja 850 Nikkilään ei voi enää matkustaa Keravan sisäisiä matkoja (ainakin 850 oli tosin usein päällekkäinen linjan 5 kanssa, lähtöajoissa eroa pari minuuttia)

Nämä lähinnä tilaajariippuvaiset asiat on ihan totta, niinkuin on kommentoitu eri yhteyksissä. Suuri miinus YTV-kaudella tulee tuosta 833 ja 850 käyttömahdollisuuden päättymisestä. Olen tätä useasti kommentoinut suoraan YTV:lle, toistaiseksi tuloksetta. Sopisivat hyvin U-linjoiksi, mutta tarviiko aloite tulla Keravan kaupungilta vai mistä? Vaikka lähdöt ovat joskus päällekkäisiä ajoitukseltaan, täytyy muistaa, että linjoilla on osuuksia Keravan sisällä, joissa ei ole muuta tarjontaa, tai se on hyvin vähäistä. Yksi paha lisämiinus tuli menneenä vuonna: yöliikenne kaupungin sisällä loppui linjan 643 siirron myötä! 633A paikkaa vain myöhäisillan.

...kun ne väkisinkin olisivat junan kanssa päällekkäisiä Lahden- tai Tuusulanväylillä ja väistämättä selvästi junaa hitaampia.

Tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa. Kaikkialta Keravan itäosista, josta jouduttaisiin myös asemalle käyttämään liityntää, on Lahden moottoritien kautta kulkeva linjasto nopeampi valtaosaan Helsingin itäistä kantakaupunkia, kuin juna. Helsingin ydinkeskustaan ja länteen 5/738 + R/H/Z -yhdistelmä on aavistuksen nopeampi kuin suora bussi 738, mutta Hgin ydinkeskustan itäpuolelle em yhdistelmä tai mihin vaan Helsingin niemellä yhdistelmä 5/738 + K/N on suoraa bussia yllättävänkin paljon hitaampi.
 
Takaisin
Ylös