- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,334
Dudleyn kaupunki Briteissä on yhdessä Warwickin yliopiston kanssa lähtenyt kehittämään Kevytraitiotietä eli täkäläisittäin "Very Light Rail".
https://www.globalrailnews.com/2018...dudley-a-worldwide-leader-in-very-light-rail/
Hanke on saanut 19M£ rahoitusta ja budjetin odotetaan olevan 28M£ luokkaa. rahalla tehdään 2km kaksisuuntaista testirataa sekä tutkimustiloja.
https://warwick.ac.uk/fac/sci/wmg/research/hvmcatapult/research/rail/vlr/
Tarkoitus on näköjään tehdä 18 metriset akkusähköraitiovaunut, joissa on myös cummsin 3,8 litrainen dieselmoottori. En ole nähnyt mainintaa onko dieselmoottori varalla vai mihin tarkoitukseen. Omasta mielestäni tuo vain turhaa painoa ja tässä on ilmeisesti ideana vähentää sekä painoa että hintaa verrattuna normaaliin raitiovaunuun.
Moni on ihmetellyt, miksi tällaista yritetään tehdä raiteilla, kun asfalttitie on halvempi ylläpitää ja rakentaa. Tuohon väitteeseen en itse löytänyt lukuja, paitsi joistain business-lehdistä joilla on tapana toistaa öljy-yhtiöiden ilosanomaa. Liikenneviraston julkaisussa https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf3/lts_2013-19_nordic_state_web.pdf kylläkin mainittiin, että ratojen ylläpitokustannukset ovat moninkertaiset pohjoismaissa maidenlaajuisesti kilometriä kohden kuin autoteillä. En tiedä kuinka vertailtavissa luvut ovat, kun kaupunkien teiden ylläpitotaso on huomattavasti korkeampi kuin maaseudun teiden, joiden annetaan rapauta vuosikymmeniä kerrallaan vain paikaten pahimmat kuopat.
https://www.globalrailnews.com/2018...dudley-a-worldwide-leader-in-very-light-rail/
Hanke on saanut 19M£ rahoitusta ja budjetin odotetaan olevan 28M£ luokkaa. rahalla tehdään 2km kaksisuuntaista testirataa sekä tutkimustiloja.
https://warwick.ac.uk/fac/sci/wmg/research/hvmcatapult/research/rail/vlr/
Tarkoitus on näköjään tehdä 18 metriset akkusähköraitiovaunut, joissa on myös cummsin 3,8 litrainen dieselmoottori. En ole nähnyt mainintaa onko dieselmoottori varalla vai mihin tarkoitukseen. Omasta mielestäni tuo vain turhaa painoa ja tässä on ilmeisesti ideana vähentää sekä painoa että hintaa verrattuna normaaliin raitiovaunuun.
Moni on ihmetellyt, miksi tällaista yritetään tehdä raiteilla, kun asfalttitie on halvempi ylläpitää ja rakentaa. Tuohon väitteeseen en itse löytänyt lukuja, paitsi joistain business-lehdistä joilla on tapana toistaa öljy-yhtiöiden ilosanomaa. Liikenneviraston julkaisussa https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf3/lts_2013-19_nordic_state_web.pdf kylläkin mainittiin, että ratojen ylläpitokustannukset ovat moninkertaiset pohjoismaissa maidenlaajuisesti kilometriä kohden kuin autoteillä. En tiedä kuinka vertailtavissa luvut ovat, kun kaupunkien teiden ylläpitotaso on huomattavasti korkeampi kuin maaseudun teiden, joiden annetaan rapauta vuosikymmeniä kerrallaan vain paikaten pahimmat kuopat.
Viimeksi muokattu: