339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,616
Olen pitkään ihmetellyt, mitä etua saadaan siitä, että bussiliikenteen kilpailutuspaketit ovat niin erikokoisia ja minusta yleisesti kovin pieniä. Osa paketeista on hyvinkin pieniä muutaman auton paketteja, osa vähän suurempia. Pakettien pitäisi mielestäni olla reippaasti suurempia kuin nyt, jolloin liikkumavaraa olisi nykyistä enemmän. Esimerkiksi nyt, säästöjä haettaessa, on säästäminen bussiliikenteessä suht hankalaa, kun liikennöitsijän kanssa on tietysti solmittu sopimus tietyn volyymin liikenteestä, ja jos sopimuksessa on vaikkapa 10% joustovara, ja paketin koko on 6 autoa, niin eipä siinä kovin paljon säästösaumaa ole. Jos paketissa olisi 60 autoa, niin liikkumavaraa olisi paljon enemmän. Mutta kun näin isoja paketteja ei ole, niin ilmeisesti isossa paketissa on joku sellainen huono puoli, jota en ole tiedostanut.
Olisiko jotain relevanttia estettä olemassa sille, että Helsingissä kilpailutus menisi vaikka seuraavasti:
1. paketti, kantakaupunkilinjat: 11-24, (53)
2. paketti, läntiset esikaupungit: 39-47
3. paketti, keskiset esikaupungit: 62-67, 69
4. paketti, koilliset esikaupungit: 55, 68, 70-77
5. paketti, Herttoniemen linjat: 79-89
6. paketti, itäiset linjat: 90-98
7. paketti, poikittaislinjat 51, 52, 54, 56-59, 78
Tietysti nämäkin olisivat keskenään erikokoisia, mutta volyymiltään kuitenkin sellaisia, että mahdolliset supistukset ja laajennukset olisi mahdollista tehdä ilman sopimusmuutoksia.
Huonona puolena tässä olisi lähinnä lakko- ja konkurssitilanteiden hoito, eli jos yksi yhtiö vastaa isosta maantieteellisestä alueesta yksin, niin mottiin jää sitten kerralla iso alue. Kuitenkin nuo tilanteet ovat harvinaisia.
Nyt HSL-aikaan voisi myös ajatella kuntarajoista luopumista, esim. 53 ja 503 luonnollisesti samaan pakettiin, samoin vaikka linjat 194 ja 195 voisivat olla Helsingin kakkospaketissa jne.
Olisiko jotain relevanttia estettä olemassa sille, että Helsingissä kilpailutus menisi vaikka seuraavasti:
1. paketti, kantakaupunkilinjat: 11-24, (53)
2. paketti, läntiset esikaupungit: 39-47
3. paketti, keskiset esikaupungit: 62-67, 69
4. paketti, koilliset esikaupungit: 55, 68, 70-77
5. paketti, Herttoniemen linjat: 79-89
6. paketti, itäiset linjat: 90-98
7. paketti, poikittaislinjat 51, 52, 54, 56-59, 78
Tietysti nämäkin olisivat keskenään erikokoisia, mutta volyymiltään kuitenkin sellaisia, että mahdolliset supistukset ja laajennukset olisi mahdollista tehdä ilman sopimusmuutoksia.
Huonona puolena tässä olisi lähinnä lakko- ja konkurssitilanteiden hoito, eli jos yksi yhtiö vastaa isosta maantieteellisestä alueesta yksin, niin mottiin jää sitten kerralla iso alue. Kuitenkin nuo tilanteet ovat harvinaisia.
Nyt HSL-aikaan voisi myös ajatella kuntarajoista luopumista, esim. 53 ja 503 luonnollisesti samaan pakettiin, samoin vaikka linjat 194 ja 195 voisivat olla Helsingin kakkospaketissa jne.