- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Kyselin firmalta aikoja sitten (2005) mielipiteitä Keski-Uudenmaan poikittaisliikenteestä, esimerkkinä reitti Kerava-Vihti. Tässä vähän vastauksia siihen. Onkohan tilanne edelleen sama?
Miki Koivuhuhta sanoi:Hei Kristian,
Kiitos palauttestasi ja ehdotuksestasi.
Yhteyksiä on karsittu viimevuosina runsaasti linja-autoalalla ja on ilmeistä että liikenteen "kehittämissuunta" on samalla polulla edelleen. Kustannukset ovat alalla karanneet jo käsistä. Luvanvarainenliikenne, jota mekin harjoitamme perustuu yrittäjän riskiin eli onko linjalla matkustajia vai ei, siis kannattaako liikennöidä.
Tällähetkellä kannattava liikenne perustuu pitkälti koululaiskuljetuksiin ja työmatkaliikenteeseen. Poikittaisliikennettä harkittaessa tulee ottaa huomioon mahdolliset potentiaaliset asiakkaat, mutta vain murto-osa heistä on lopullisia asiakkaiata. Helsinkiin/-stä suuntautuvassa liikenteessä on paljon suuremmat asiakasvirrat ja näin ollen se on kannattavaa liikennöidä. Etelä-Suomessahan olisi vieläkin erittäin kattava vuorotarjonta ellei autoistuminen
olisi vienyt pohjaa vuoroliikenteeltä.
Luvanvaraisen liikenteen lisäksi on olemassa ostoliikennettä, jonka yhteiskunta rahoittaa ostamlla palvelut liikennöitsijöiltä. Nämä vuorot liikennöivät "rauhallisempia reittejä" eli eivät ole sellaisenaan kannattavia. Näitä ostoliikennerahojakin on vuosien saatossa pienennetty rankasti ja leikkuri käy parhaillaan vaikka kustannustaso on huimassa nousussa. Valitettavasti Kerava - - - - Vihti -väli ei varmastikaan herätä monessakaan liikennöitsijässä mielenkiintoa. Lisäksi pääsääntöisesti vuoroja täytyy ajaa muutama vuosi tappiolla ennen kuin ne saavuttavat mahdolliset matkustajamääränsä. Eikä silloinkaan ole taattu että vuoro voisi olla kannattava.
Niin mielellämme kuin alalla haluaisimme kehittää liikennettä ei meillä ole siihen mahdollisuuksia, muutoin kuin ottamalla suuria riskejä, jossa mahdollinen "voitto" ei ole riskien arvoinen. Valtion lisäksi luulisi että kunnat olisivat kiinnostuneita liikenteen kehittämisessä ja ovatkin mikäli se ei vaadi taloudellisia panostuksia. Nämä ongelmat ovat tulleet jäädäkseen EU:n myötä. Koska ala vapautettiin kilpailulle markkinatalouden nimissä nyt saamme korjata sen hedelmiä.
Kiitos kuitenkin kehitysehdotuksestasi. Ehkä joskus saamme liikenteen kehittämiseen resursseja mikäli yhteiskunta saadaan mukaan.
Joukkoliikenne terveisin,
Linjaliikenne Kivistö Oy
Miki Koivuhuhta