Koiviston Auto -konsernin paikallisliikenteet

Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Viestit
268
Voisiko joku tietäväinen ystävällisesti antaa yleiskatsauksen KA-konsernin kaupunkiliikennetoiminnasta eri paikkakunnilla, ja miten se viime aikojen kilpailutuksissa on pärjännyt. Menetti Jysväskylän, voitti Porvoon, sai osan Lahden seudusta - tämän tiedän, mutta sen jälkeen kaipaan muiden osaamista. Kiitos!
 
Varkaus, Iisalmi ja Rauma on ainakin Koivarikaupunkeja. Oulussahan Koivari tais säilyttää suurimman osan itsellään.
 
Kuopion Liikenne on kans yksi Koivarin osa-aluetta.


Kuopion Liikenteellä Kuopion paikallisliikenteen lisäksi on paikallisliikennettä Varkaudessa, ja osittain myös Iisalmessa. Iisalmen tilannetta en tiedä, että miten laajasti paikallisliikennettä siellä hoitaavat, mutta käsittääkseni siellä jotain linjoja on heillä hoidettavanaan..
 
Jämsästä ja Äänekoskelta löytyy myös konsernin paikallisliikennettä. Tosin en tiedä mikä onkaan sitten liikenteen volyymi ensi kesän jälkeen. Jämsässä kai oli joku kilpailutus, mutta siellä taitaa vuoromäärät vähentyä melkoisesti. Vaan mahtaakohan Äänekoski-Suolahti kuihtua olemattomiin? Toki osa vuoroista ajetaan edelleen vuoteen 2016(?) ulottuvien sopimusten puitteissa.
 
Jämsästä ja Äänekoskelta löytyy myös konsernin paikallisliikennettä. Tosin en tiedä mikä onkaan sitten liikenteen volyymi ensi kesän jälkeen. Jämsässä kai oli joku kilpailutus, mutta siellä taitaa vuoromäärät vähentyä melkoisesti. Vaan mahtaakohan Äänekoski-Suolahti kuihtua olemattomiin? Toki osa vuoroista ajetaan edelleen vuoteen 2016(?) ulottuvien sopimusten puitteissa.

Tourusen Linjat Oy:n aikaan Mämmensalmi-Äänekoski-Suolahti -paikallisvuoroa ajettiin tunnin vuorovälillä yhdellä autolla aamukuudesta iltakahdeksaan ja sen lisäksi väliä Äänekosken keskusta - Suolahti palvelivat myös (Suolahti)-Äänekoski-Suolahti-(Laukaa)-Jyväskylä -vuorota nelostietä tai Laukaan kautta Jyväskylään. Äänekosken kaupunki maksoi Touruselle yhtiön loppuaikoina muistaakseni 50 euroa per kierros niistä vuoroista, jotka ajoivat Äänekosken terveyskeskuksen kautta.

Koiviston Auton ostettua Tourusen, liikenne paikallisreitillä vähennettiin minimiin, Mämmensalmen päätepysäkiltä ajetaan Äänekosken läpi vain kahdesti päivässä ja Äänekoski-Suolahti -väli hoidetaan Jyväskylään menevillä Jyväskylän Liikenteen linjojen 40 ja 41 vuoroilla.
 
Isossa kuvassa merkittävät KA:n paikallisliikennekaupungit ovat Oulu, Jyväskylä, Lahti ja Kuopio. Kaikki muut ovat marginaalisia noihin verrattuna eivätkä yhteensäkään niin suuria kuin mikään noista neljästä yksinään.

Ja näistä KA siis hävisi lähes kaiken liikenteen Jyväskylässä, mutta Oulussa, Lahdessa ja Kuopiossa markkinaosuus säilyi suunnilleen ennallaan.
 
Ja näistä KA siis hävisi lähes kaiken liikenteen Jyväskylässä, mutta Oulussa, Lahdessa ja Kuopiossa markkinaosuus säilyi suunnilleen ennallaan.
Olihan Koiviston Autolla varsin merkittävä paikallisliikenteen osuus myös pk-seudulla Oy Liikenne Ab:n ja Lähilinjojen voimin. Pikku hiljaa kilpailutustappioiden myötä konsernissa ilmeisesti kuitenkin päätettiin vetäytyä pk-seudulta vai kuinka se menikään tarkalleen?

Samoin Turku taisi olla myös kaupunki, jonne Koiviston Auto -konserni pääsi yrityskauppojen myötä, mutta vetäytyi sieltäkin sitten myöhemmin.

Onkin mielenkiintoista nähdä, toistaako historia itseään esim. Jyväskylän seudulla.
 
Koiviston auto tilannut voitettujen kilpailutusten vuoksi 80 uutta autoa. Niistä 29 menee Kuopioon ja loput muille paikkakunnille. Jos tilanne ei muutu ei Jyväskylään tarvita kuin pari kolme uutta autoa ja jää hyvin paljon vara-autoja.
 
Koiviston auto tilannut voitettujen kilpailutusten vuoksi 80 uutta autoa. Niistä 29 menee Kuopioon ja loput muille paikkakunnille. Jos tilanne ei muutu ei Jyväskylään tarvita kuin pari kolme uutta autoa ja jää hyvin paljon vara-autoja.
Lahteen tilattiin 50 uutta joten tuo yksi jäljelle jäävä on sitten se Jyväskylän vitoslinjan auto.
 
Koivari-kaupunkien lukumäärä vähenee yhdellä, kun Kuopion Liikenne vetäytyy Iisalmesta, kertoo YLE Savo. Iisalmen toimipisteen YT-neuvottelut koskevat 14:a kuljettajaa. Osalle heistä saattaa löytyä töitä Kuopiosta tai Varkaudesta.
 
Koskilinjojen OmniLinkejä on laitettu muihin KA-kaupunkeihin. Koskilinjat #5 on Lahden Liikenteen #274 ja Koskilinjat #9 on Jyväskylässä, kumpikin edelleen siniraitaisena.

 
Takaisin
Ylös