Korvaavat yhteydet itään metroradan korjauksen aikana

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
97
Metro ei liikennöi pariin vuoteen kun Kalasataman asema ja pilarien varaan rakennettu metrorata joudutaan purkamaan ja rakentamaan uudelleen. Raitiovaunusilta valmistunee Laajasaloon ennen tätä työmaata, mutta puute yhteyksissä on huutava. Siksi kannattaa ennakkoluulottomasti miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja tilanteen hoitamiseksi.

Olen itse siirtynyt käyttämään junaa ja raitiovaunu 15:tä matkallani Itäkeskukseen Pasilan asemalta. Matka on huomattavasti miellyttävämpi kuin ruuhkainen ja nykivä Bussi. Pasilasta ei tarvitse parempaa yhteyttä kuin juna on, mutta silmissäni on jo pidempään näkynyt yksi puute raitiovaunuverkostossa, nimittäin raitiovaunu 1:n päätepysäkki. Matkaa tältä päätepysäkiltä Oulunkylän asemalle olisi vain noin 1500 metriä ja näin saataisiin yhteys paitsi Itäkeskukseen, myös junanradalle. Toki Sturenkadun remontti haittaa liikennettä, mutta Pasilan kautta käytettävissä on linjan 9 reitti Kallioon.
 
Metro ei liikennöi pariin vuoteen kun Kalasataman asema ja pilarien varaan rakennettu metrorata joudutaan purkamaan ja rakentamaan uudelleen. Raitiovaunusilta valmistunee Laajasaloon ennen tätä työmaata, mutta puute yhteyksissä on huutava. Siksi kannattaa ennakkoluulottomasti miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja tilanteen hoitamiseksi.
HSL:n suunnitelman mukaan korvaava bussi kulkee Hakaniemen ja Herttoniemen välillä samalla vuorovälillä kuin metroliikenteessä.
 
HSL:n suunnitelman mukaan korvaava bussi kulkee Hakaniemen ja Herttoniemen välillä samalla vuorovälillä kuin metroliikenteessä.
Jos se tällaisena toteutuu, se on kyllä kaikkein suurin norsunluutornin keskisormennäyttö ikinä. Eli ensin liityntäbussilla tynkämetrolle, sitten sillä Herttoniemeen, sitten bussilla Hakaniemeen ja sieltä vielä neljännellä kulkuneuvolla perille. Ei kai tuollaista yhteyttä kukaan käytä.

Tästä on ollut runsaasti keskustelua toisessa ketjussa ja olen sinne omat ehdotukseni kirjoittanut. Höselistä ei tihku vielä mitään tietoja ulos siitä, mitä raitiolinjastolle aiotaan tehdä, mutta vahva epäilykseni on, että toteutuva linjasto ei poikkea ihan hirveän paljon siitä, mitä olen itse ehdottanut. Sitä en tosin tiedä, missä määrin Höseli uskaltaa syöttää busseja Laajasalontielle. Niin kyllä pitäisi tehdä ainakin Herttoniemen lähialueilta.
 
HSL:n suunnitelman mukaan korvaava bussi kulkee Hakaniemen ja Herttoniemen välillä samalla vuorovälillä kuin metroliikenteessä.
Näin he varmaan ovat suunnitelleet. Korvaava bussi kuitenkin on eri asia metron vilkkaimpiin kuuluvalla rataosuudella kuin mitä oli Vuosaaren metrohaaran korvaava yhteys. Jos metron vuoroväli on muutama minuutti niin 2 junaparin kuljettamiseen tarvitaan kymmeniä busseja Herttoniemen ja Hakaniemen välillä. Lisäksi on otettava huomioon matkustamisen epämielekkyys. Ajat esimerkiksi Roihuvuoresta liityntäbussilla Herttoniemen metroasemalle. Sitten vaihdat liityntäbussia kävellen pahimmillaan 100 metriä sateessa uuteen liityntäbussiin, joka on täynnä kuin sillit suolassa, sitten Hakaniemessä todennäköisesti tulee uusi kävelyreissu pahimmillaan 100 metriä sateessa, jotta pääset ajamaan metrolla eteenpäin. Ei taida olla erityisen asiakaslähtöistä toimintaa ellei tavoitteena ole asiakkaiden lopullinen lähteminen.

Nykyiset linjat 80 ja 82 ja 83 ainakin tulisi ajaa sellaisenaan liityntäbusseina Hakaniemeen. Laajasaloa palvelee raitiovaunu. Idempänä, jossa itsekin nykyisin asun, riittää vaihtoehtoja metromatkalle. Linja 15 palvelee hyvin, samoin bussilinjat 506 ja 554

Mutta ei ykköstäkään tarvitse jatkaa. Siihenhän voisi virittää liityntäbussilinjan 1A, joka heiluisi Oulunkylän aseman ja Pohjolankadun aukion väliä. Ihana pysäkinvälilinja.
 
...mutta silmissäni on jo pidempään näkynyt yksi puute raitiovaunuverkostossa, nimittäin raitiovaunu 1:n päätepysäkki. Matkaa tältä päätepysäkiltä Oulunkylän asemalle olisi vain noin 1500 metriä ja näin saataisiin yhteys paitsi Itäkeskukseen, myös junanradalle.
Tätä on luonnosteltu 1970-luvulta lähtien, mutta kun ei sinne tule uutta asuinrakentamista, niin ketään ei kiinnosta rakentaa sitä rataakaan, valitettavasti. Jokerin rakentamisen yhteydessä oli tarkoitus rakentaa yhdysraide Oulunkyläntielle, mutta eipä sille sitten ollut rahaa. Jos olisi ollut, sitä olisi hyvinkin voinut nyt hyödyntää.
Nykyiset linjat 80 ja 82 ja 83 ainakin tulisi ajaa sellaisenaan liityntäbusseina Hakaniemeen. Laajasaloa palvelee raitiovaunu. Idempänä, jossa itsekin nykyisin asun, riittää vaihtoehtoja metromatkalle.
Mitä ajattelisit siitä, että:
- linja 12 jatkuu Mikonkadulle (siis ratikka Yliskylästä Hakaniemeen ja keskustaan)
- Tammisalon, Roihuvuoren, Herttoniemenrannan ja Länsi-Herttoniemen bussit ohjataan Laajasalontielle, missä vaihto raitiovaunuun, jolla siis pääsee vaihdotta keskustaan
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Mitä ajattelisit siitä, että:
- linja 12 jatkuu Mikonkadulle (siis ratikka Yliskylästä Hakaniemeen ja keskustaan)
- Tammisalon, Roihuvuoren, Herttoniemenrannan ja Länsi-Herttoniemen bussit ohjataan Laajasalontielle, missä vaihto raitiovaunuun, jolla siis pääsee vaihdotta keskustaan
Kuulostaa erinomaiselta. Kuitenkin niin, että linja 81 Kulosaaresta kävisi Yliskylässä ja jatkaisi siitä takaisin nykyiselle reitilleen ja metroaseman kautta Länsi-Herttoniemeen. Linjat 80 ja 82 ajavat Itäkeskukseen, joten liittymätarve idän tynkämetroon tulee hoidetuksi. Siten 83:n tulisi ajaa myös Herttoniemen metroasemalle koska matkustajia pyrkii myös Pasilaan ja siitä eteenpäin Herttoniemen metroasemalta ajavilla bussilinjoilla 59, 500 ja 510. Aika monella teekkarilla metromotti haittaa opiskelua ja 510 lienee tuossa tilanteessa todella suosittu.
 
HSL:n suunnitelman mukaan korvaava bussi kulkee Hakaniemen ja Herttoniemen välillä samalla vuorovälillä kuin metroliikenteessä.
Suunnitelmista kerrottiin joitakin kohtia Haakoninlahden tilaisuudessa reilu pari viikkoa sitten (29.9.). En muista oliko puhuja HSL:sta vai KLOY:stä, viimeksi mainitun edustajia siellä oli aika laillakin. Joka tapauksessa he antoivat yleisölle sellaista vinkkiä, että tuon Junatien metrosiltatyön aiheuttaman liikennekatkon aikana linja 12 ajaisi Mikonkadulle asti, ja sinne Mikonkadulle on suunniteltu myös linjaa 13. Tätä taustaa vasten idän suunnalta olisi suunnitelmissa muutakin korvaavaa liikennettä kuin hyvin järeä bussipendeli.

Itse metrokatko osuudella Hakaniemi - Herttoniemi ei varmaankaan tule kestämään kahta vuotta, vaan ehkä puolisen vuotta. Sitä vastoin Kalasataman metroasema on poissa käytöstä varmaan juuri sen parisen vuotta.
 
Suunnitelmista kerrottiin joitakin kohtia Haakoninlahden tilaisuudessa reilu pari viikkoa sitten (29.9.). En muista oliko puhuja HSL:sta vai KLOY:stä, viimeksi mainitun edustajia siellä oli aika laillakin. Joka tapauksessa he antoivat yleisölle sellaista vinkkiä, että tuon Junatien metrosiltatyön aiheuttaman liikennekatkon aikana linja 12 ajaisi Mikonkadulle asti, ja sinne Mikonkadulle on suunniteltu myös linjaa 13. Tätä taustaa vasten idän suunnalta olisi suunnitelmissa muutakin korvaavaa liikennettä kuin hyvin järeä bussipendeli.
Eikö ole sanottu joskus, että joku itäinen liityntälinja(t) jatkutaan Hakaniemeen/Rautatientoriin asti?
Itse metrokatko osuudella Hakaniemi - Herttoniemi ei varmaankaan tule kestämään kahta vuotta, vaan ehkä puolisen vuotta. Sitä vastoin Kalasataman metroasema on poissa käytöstä varmaan juuri sen parisen vuotta.
Kalasataman on tarkoitustta olla pois käytöstä noin 18 kuukautta.
 
HSL on ilmoittanut markkinavuoropuhelusta korvaavan bussiliikenteen järjestämiseksi pari viikkoa sitten. Tuossa ilmoituksessa kalustotarpeeksi on ilmoitettu n. 20 autoa. Sitten kun nämä tunnin pituiset zoomit on käyty, aloitetaan varmaan avoin kilpailutus.
 
Kuulostaa erinomaiselta. Kuitenkin niin, että linja 81 Kulosaaresta kävisi Yliskylässä ja jatkaisi siitä takaisin nykyiselle reitilleen ja metroaseman kautta Länsi-Herttoniemeen. Linjat 80 ja 82 ajavat Itäkeskukseen, joten liittymätarve idän tynkämetroon tulee hoidetuksi. Siten 83:n tulisi ajaa myös Herttoniemen metroasemalle koska matkustajia pyrkii myös Pasilaan ja siitä eteenpäin Herttoniemen metroasemalta ajavilla bussilinjoilla 59, 500 ja 510. Aika monella teekkarilla metromotti haittaa opiskelua ja 510 lienee tuossa tilanteessa todella suosittu.
Joo, se toteutuu ratikkalinjan 12 osalta (ja myös 13 osalta, sen osalta pitkäkestoisemmin eli koko sen ajan kun Kalasataman metroasema on poissa käytöstä. Se aikaikkuna on näemmä jälleen pidentynyt).

Mä olen tuohon ohelle kovasti ehdottanut, että 13 jatkettaisiin Kampin ja Ruoholahden metroasemien ohitse kääntymään Jätkäsaareen, jolloin se korvaisi metroa sinne asti, ja vaunut tälle saisi myöhentämällä linjan 11 aloitusta, mutta voi olla, että siihen ei suunnittelijoiden rohkeus riitä.

Pahoin pelkään myös, että bussipuolelle on liian uudenlaista ajattelua lähteä syöttämään raitiovaunuja Laajasaloon. Mutta ainakin on yritetty.
 
HSL on ilmoittanut markkinavuoropuhelusta korvaavan bussiliikenteen järjestämiseksi pari viikkoa sitten. Tuossa ilmoituksessa kalustotarpeeksi on ilmoitettu n. 20 autoa. Sitten kun nämä tunnin pituiset zoomit on käyty, aloitetaan varmaan avoin kilpailutus.
Yhden vaunuparin vetoisuus ruuhkassa on 300 - 350 ihmistä, näitä vaunupareja metrossa on yleensä ruuhkassakin 2. Eli 600-700 ihmistä pitäisi pendelöidä ihan kapasiteettia tangeerattaessa. Bussiin mahtuu max 45 tai haitariin 70 matkustajaa. Eli pahimmassa ruuhkassa pitäisi lähteä joka vuorolta ainakin tuo 5 haitaribussia. 20 autoa ei taida riittää mitenkään.
 
Takaisin
Ylös