Koskilinjat #50 (KIE-950)

Liittynyt
28 Elokuu 2005
Viestit
156
Huomasin iltakävelyllä, että Koskilinjojen puolimatalikko #50 (Lahti 402 - Volvo) oli parkissa varikon takareunassa, paikassa, jossa yleensä näkee poistoon meneviä busseja. Siellä se istui palkeet tyhjinä, lumen osittain peittämänä.

Tietääkö kukaan tarkemmin tästä? Ihmetyttää, että voisiko noinkin tuore auto olla jo menossa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan tarkemmin tästä? Ihmetyttää, että voisiko noinkin tuore auto olla jo menossa pois.

Tuo taitaa ikävä kyllä olla yleinen tapa Koiviston Auto -yhtymässä. Eikös Jyväskylässäkin ole toisinaan seisotettu tuon ikäisiä Carruksia korjausta odottamassa kuukausikaupalla?
 
Miska on kyllä oikeilla jäljillä tuon suhteen. KA-konsernissa kaikki yksiköt ovat sen verran sulautuneita yhdeksi isoksi kalustoksi, että noilla automäärillä on varaa seisottaa jotain yksittäisiä autoja pitkään korjausta odottamassa, vaikka se hullulta kuulostaakin, ja tarvittaessa saadaan korvaava auto muualta. He todennäköisesti priorisoivat ennakoivat huollot ja nopeammat korjaukset sen verran tuon edelle, että odottavat hiljaisempaa hetkeä koska laittavat sen kuntoon. Vaikka tuo on omaisuuden pitämistä tyhjänpanttina, on se toisaalta pieni tippa meressä yhtymän taloudessa, jos jokin auto lojuu kuukausia odottamassa korjausta.

Kuten usein vaikuttaa olevan, niin tuntemattomia ovat tommolalaisen ajattelutavan kiemurat.
 
KA-konsernissa kaikki yksiköt ovat sen verran sulautuneita yhdeksi isoksi kalustoksi, että noilla automäärillä on varaa seisottaa jotain yksittäisiä autoja pitkään korjausta odottamassa, vaikka se hullulta kuulostaakin, ja tarvittaessa saadaan korvaava auto muualta.


Autot ovat KA-konsernin sisällä jokaisen firman omassa omistuksessa, eli esim. Jyväskylän Liikenne maksaa ihan normaalisti vuokraa jos vaikka haluavat auton lainaksi Lahdesta. Ja Miska on siinä oikeassa, että autot saattavat seistä pitkäänkin odottamassa korjausta, jos varaosia ei ole heti saatavissa, kaikki isommat varaosat kun pitää tilata Lahdesta. Ja varsinkin vanhempaan kalustoon laitetaan monesti käytettyjä osia (esim. moottorit, vaihteistot), niin saattaa kestää kauankin että tietty osa löytyy.
 
Eikös Jyväskylässäkin ole toisinaan seisotettu tuon ikäisiä Carruksia korjausta odottamassa kuukausikaupalla?
Eräällä kunnallisella liikennelaitoksella on myös autoja seissyt jopa kuukausitolkulla, kun Volvon varaosatoimitukset ovat kangerrelleet. Kyseisellä toimijalla onkin kalusto sittemmin muuttunut niin paljon että Volvosta on tullut vähemmistömerkki.

Eli voisi kiteyttää, että kun auto leviää, on monia tekijöitä, jotka vaikuttaa siihen, milloin auto saadaan taas "radalle".
 
KSK:n viisikymppistä ei olla tavattu äskettäin. Eilen keskiviikkona 50:n tavanmukaista linjaa 13 (Kempele/Kaakkuri-Puolivälinkangas) ajoivat 31 CityL (-ettei olisi vain CityM) sekä 39. Auto 39:kin on CityL, ja mainostekstinä "Oulu Inspires". 39 ajaa toisinaan myös 19:ää (Oulunsalo Airport-Linnanmaa).
 
Tuo 31 on tosiaan City M, Koskilinjojen ainoa sellainen. Pari muuta puolimatalikkoa on sitten Lahden 402 -korilla, numeroita en muista.
 
KSK:n "kutonen":
Auto #6 eli IGR-??6 on myös CityM. Se ajaa yleensä linjaa 11: Lintulasta Puolivälinkankaalle. Istuinpaikkajärjestys bussin takaosassa (käytännössä varsin erikoista) -ja mahdollisesti myös voimalaitteen sijainti on toisenlainen kuin CityL:ssä. Ulkoisia tunnusmerkkejä on vaikeata havaita näiden mallien välillä.
 
Koskilinjan puolimatalikot:
-näitä ajaa ainakin näillä linjoilla 7, 11 sekä 21. Jotkut ovat 50-sarjaa, eksaktimmin en sitten niitä numeroinneilta muista.
 
Viimeksi muokattu:
Koskilinjojen "vitoset" bongattu!

Toripakan kohdalla nähtiin tänään liikennöimässä auto KIE-950 alias KSK:n #50. Peli oli aiemmalla vakiolinjallaan nro 13 (Kempele/Kaakkuri-Puolivälinkangas).

Bussikohtaus eli linjan kohtaaminen tapahtui Toripakan pysäkin kohdalla, "leikkaavana" eli vastaantulijana #39 (OuluInspires). Itse matkustin siinä onnikassa.

Myös #5 bongattu myöhemmin samalla linjalla eli kolmitoistasella.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös IGR-246 ole City U eli se taakse asti matala City. (Tai onhan siellä takaovella yksi askelma, mutta ei kahta kuten City M tai City L -malleissa.)

Uukkarihan se (eli CityU) ja juuri siksi takaosan istuinjärjestyskin on hieman poikkeava verrattuna Volvo B10BLE tai B10BLMF -alustaisiin low entry- (CityL) ja puolimatalalattiabusseihin (CityM), jotka puolestaan ovat keskiovelta taaksepäin keskenään samanlaisia.
 
Kyllä se Koskilinjan #6 City M on...
Takatila on nouseva, eli tietynlainen välikkö siinä on. Ja sivussa on merkintä: CityM.
#31 taas on oman arvioni mukaan mallia CityL: siinä istuinjärjestys on yhteneväinen samansuuntaisesti.
Tietojeni mukaan Oulussa ei kulje CityU:ita lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Linja Yhdeksikön puolimatalat Lahti402:t...

#52 ("Zeppelin") sekä #48 ("Rautia") -joka ajaa myöskin linjaa 32 Kaakkurista Herukkaan.

Linja 7:llä sekä 11:llä kulkee #97 ("LVI-Ykkönen") -yleensä linjaa 7.
11:ttä sekä 14:ta (Kaukovainio-Välivainio) ajaa myös #37, joka aiemmin kulki vakuutusyhtiö If:in mainoksen alla.
 
Kyllä se Koskilinjan #6 City M on...
Takatila on nouseva, eli tietynlainen välikkö siinä on. Ja sivussa on merkintä: CityM.
#31 taas on oman arvioni mukaan mallia CityL: siinä istuinjärjestys on yhteneväinen samansuuntaisesti.
Tietojeni mukaan Oulussa ei kulje CityU:ita lainkaan.

Kyllä se Koskilinjojen auto 6 nyt vaan on CityU. Ikkunaan voi teipata mitä vaan. CityM on puolimatala eli etu- ja keskiovella on yksi porras. Ainakaan aikaisemmin tuossa Koskarin kutosessa ei ole ollut etu- ja keskiovella porrasta ja takanakin portaita on ollut vain yksi kuten Volvo B10L-alustaisessa CityU:ssa kuuluu ollakin. Autolla 31 en ole matkustanut mutta tietääkseni se nimen omaan on CityM. Kuten jo aiemmin kerroin, CityM ja CityL ovat takaosastaan samanlaisia.
 
Takaisin
Ylös