Koulukuljetus: bussilla vai taksilla?

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Esimerkkinä tässä on Ristijärvi, joka on (vielä) Kainuun pienin kunta. Tarjouspyynnössä kunnan koululaiskuljetukset oli jaettu kuudeksi kohteeksi. Kohde 1 koski Jokikylän suunnan kuljetuksia. Viimeisenä lakkautettu sivukylän koulu oli Jokikylällä, joten sillä suunnalla on ehkä eniten tai ainakin suhteellisesti paljon kuljetettavia. Jokikylä on Viitostien varressa taajamasta Hyrynsalmelle päin. Pohjolan Matkan Kajaani-Suomussalmi/Kuusamo-vuorot ajavat Jokikylän ja taajaman kautta. Koulu alkaa tiettävästi joko klo 8 tai 9 ja päättyy 12 tai 14. Pohjolan Matkan vuoroja saapuu Jokikylän suunnalta taajamaan 7.45 ja lähtee taajamasta Jokikylän suunnalle 11.50 ja 14.00. Nämä sopisivat sellaisinaan tai pienin aikataulumuutoksin koululaisten kuljetukseen. Muutamana talvena PM liikennöi koulupäivinä Hyrynsalmelta Jokikylän kautta Ristijärvelle 8.55 saapuvan vuoron.

Taksien yhteenliittymän tarjoama päivähinta tästä kohteesta 1 oli 120,46 euroa. Pohjolan Turistiauton, joka kuuluu Pohjolan Matkaan, tarjoama päivähinta oli seuraavanlainen: "yhdenmuk." 280,74 euroa ja "tarjoushinta" 312,96 euroa. "Pohjolan Turistiauton päivähinta on vertailun yhteismitallisuuden vuoksi laskettu samalla tavalla kuin muissa tarjouksissa." En tiedä, mikä ero on näissä kahdessa PTA:n päivähinnassa, mutta ne ovat molemmat selvästi suurempia kuin Taksien yhteenliittymän päivähinta. Miten bussiyhtiön kannattaa kuljettaa tyhjiä penkkejä samaan aikaan, kun koululaiset istuvat taksissa? Vai pitäisikö ihmetellä, miten taksikyyti voi olla yli puolet halvempaa kuin bussikyyti?

Tietolähde: Kunnanhallituksen pöytäkirja 30.6.2008, § 173 Koululaiskuljetukset lv 2008-2009, Täydennetty liite nro 1.
Liite ei ole netissä, mutta pöytäkirja ja varsinainen pykälä ovat kunnan nettisivulla (hallinto > kunnanhallitus > pöytäkirjat)
 
Ostoliikennettä ei saa harjoittaa, jos käytettävissä on sopivat linjaliikenneyhteydet. Eivätköhän sentään jatkossakin kahdeksaksi kouluun menevät ja kahdelta palaavat kulje noilla linjavuoroilla. Linjaliikenteessä kunta maksaa oppilaiden matkaliput. Ostoliikenne on asia erikseen, eikä Pohjolan Matkan jättämä tarjous liity mitenkään yhtiön linjavuoroihin.

Yksittäisen, yhdeksäksi saapuvan vuoron järjestäminen ei ole lipputuloihin pohjautuen mitenkään järkevää. Auto ei ehdi ajaa mitään tuottavaa liikennettä koko aamupäivänä tuon lisäksi. Lääni ei osta yhden kunnan koululaiskuljetuksia palvelevaa liikennettä, kunnan kannattaa ostaa vastaava liikenne samoilta takseilta, jotka muutenkin ovat ajossa. Tarkempi tuon tapauksen arviointi edellyttäisi kyllä asiakirjojen näkemistä lähinnä koulun todellisten alkamisaikojen osalta sekä eri kylien tarkempien oppilasmäärien tietämistä.

Tuota yhdeksän vuoroa muuten ennen lakkauttamista käytti 10 oppilasta 0-6 luokilla. Oppilasmäärän arveltiin laskevan muutamassa vuodessa viiteen. 7-9 -luokkien oppilaat varmaankin käyvät koulua 8-14 ja kulkevat olemassaolevilla linjavuoroilla.
 
Viimeksi muokattu:
Yksittäisen, yhdeksäksi saapuvan vuoron järjestäminen ei ole lipputuloihin pohjautuen mitenkään järkevää. Auto ei ehdi ajaa mitään tuottavaa liikennettä koko aamupäivänä tuon lisäksi.

Yhdeksäksi Ristijärvelle saapuneen auton kierto aamupäivällä oli: Hyrynsalmi 7.20 - Väisälä - Lietekylä 8.00 - Oravivaara 8.15 - Hyrynsalmi 8.30 - Ristijärvi 8.55-9.00 - Hyrynsalmi 9.25. MH:n aikatauluhaun mukaan Väisälä-Lietekylä-Oravivaara-suunnalla liikennöi nykyään Alpo Romppainen.

Joidenkin tietojen mukaan pienimpien koululaisten ei ole turvallista ylittää Viitostietä ja sen takia ainakin osa jokikyläläisistä kulkee taksissa.
 
Takaisin
Ylös