Kuntaliitoksia on viime aikoina tehty varsin paljon. Vanhojen ostosopimusten umpeutuessa lääninhallitusten ostoliikenteen sijaan tarvitaan ilmeisesti varsin paljon kuntien ostoliikennettä. Onko jossainpäin maatamme uusissa suurkunnissa aidosti alettu kehittää joukkoliikennettä jatkamalla kaupunkilinjoja tai luomalla jotain aivan uutta, vai jääkö satsaus julkiseen liikenteeseen vain noiden entisten läänien ostovuorojen ostamiseen?
Kuoreveden kunnan liityttyä Jämsään alettiin ajaa M-L bussilinjaa Halli-Jämsä, perjantaisin ja sunnuntaisin ajetaan sitten junataksia Jämsän asemalle. Ennen tuo väli oli yksittäisten vakiovuorojen varassa. Oikein muuta kuntaliitosten muassaan tuomaa kehitystä joukkoliikenteessä ei äkkiä tule mieleen. Kertokaa, jos tiedätte toteutuneista hankkeista ja suunnitelmista. Uusi henkilöliikennelaki antaisi varmaankin mahdollisuuksia paljon juuri näissä tapauksissa. Epäilen vain päättäjien ja suunnittelijoiden tietotaidon riittämistä hyvän julkisen liikenteen tekemiseen. Toisaalta joukkoliikenneverkosto rapistuu maassamme hyvää vauhtia. Kehittäminen pitäisi aloittaa mielestäni pienin askelin, mutta heti eikä odottaa kymmentä vuotta lain voimaantuloa ja siirtymäajan päättymistä.
Kuntaliitos toisi tilaisuuden miettiä ainakin uuden kunnan kaikki ostoliikenne alusta alkaen uusiksi. Samalla luulisi joitakin paineita tulevan myös kaupungin ja entisten kuntakeskusten välisen liikenteen kehittämiselle.
Kuoreveden kunnan liityttyä Jämsään alettiin ajaa M-L bussilinjaa Halli-Jämsä, perjantaisin ja sunnuntaisin ajetaan sitten junataksia Jämsän asemalle. Ennen tuo väli oli yksittäisten vakiovuorojen varassa. Oikein muuta kuntaliitosten muassaan tuomaa kehitystä joukkoliikenteessä ei äkkiä tule mieleen. Kertokaa, jos tiedätte toteutuneista hankkeista ja suunnitelmista. Uusi henkilöliikennelaki antaisi varmaankin mahdollisuuksia paljon juuri näissä tapauksissa. Epäilen vain päättäjien ja suunnittelijoiden tietotaidon riittämistä hyvän julkisen liikenteen tekemiseen. Toisaalta joukkoliikenneverkosto rapistuu maassamme hyvää vauhtia. Kehittäminen pitäisi aloittaa mielestäni pienin askelin, mutta heti eikä odottaa kymmentä vuotta lain voimaantuloa ja siirtymäajan päättymistä.
Kuntaliitos toisi tilaisuuden miettiä ainakin uuden kunnan kaikki ostoliikenne alusta alkaen uusiksi. Samalla luulisi joitakin paineita tulevan myös kaupungin ja entisten kuntakeskusten välisen liikenteen kehittämiselle.