Kuvia Jyväskylän Liikenteen busseista

Rattivaunun kuvakokoelma toimiikin hauskana ja opettavaisena vertailuna parin kymmenen vuoden aikana tapahtuneesta muutoksesta.

Kemkin huomioi koululaisten määrän pysäkeillä. Kuvausajankohdalla lienee vaikutusta osassa kuvissa, sillä tavoitteena on ollut saada ruuhkan tuntua kuviin. Sehän ei Jyväskylässä oikeastaan onnistu kuin koulujen/töiden alkaessa ja loppuessa. Mutta yleisestikin bussiliikenne Jyväskylässä on melko suurelta osin koulu- ja työmatkapainotteista.
 
Kylläpäs on suuri kontrasti, kun tyylikkäässä City U:ssa on valkopohjaiset säästölinjakilvet, tai vielä karmeampaa: tulostettu lappu ikkunalla linjakilpenä. Ei muuta voi sanoa kuin että Carrus olisi voinut kieltäytyä myymästä autoja KA-konsernille. Ei helmiä sioille! :O
 
Kylläpäs on suuri kontrasti, kun tyylikkäässä City U:ssa on valkopohjaiset säästölinjakilvet, tai vielä karmeampaa: tulostettu lappu ikkunalla linjakilpenä. Ei muuta voi sanoa kuin että Carrus olisi voinut kieltäytyä myymästä autoja KA-konsernille. Ei helmiä sioille! :O

Niin on suuri kontrasti, mutta Jyväskylä on ollut valkoisten lappujen maata jo kauan ennen kuin Koiviston Autosta on mitään kuultukaan, lienee siis maan tapa Jyväskylässä eikä niinkään Koiviston Auto -tuotantoa.

Linjakilvissä tapahtuu myös kehitystä, Koiviston Auton tultua Ouluun Koskilinjoille keksittiin että isolla linjakilvellä voi kertoa rahvaalle muutakin kuin pelkän numeron, esimerkiksi määränpään tai reittitietoja. Hieno keksintö.
 
Niin on suuri kontrasti, mutta Jyväskylä on ollut valkoisten lappujen maata jo kauan ennen kuin Koiviston Autosta on mitään kuultukaan, lienee siis maan tapa Jyväskylässä eikä niinkään Koiviston Auto -tuotantoa.

Voin sanoa täältä Pohjois-Satakunnasta havainnon: valkoiset paperilaput linjakilpinä ilmestyivät tänne sen jälkeen kun Lauttakylän Auto(eli Koiviston Auto) oli ostanut Artturi Anttilan. Että olisikohan konsernin "näppärä" säästökeino?
 
Pistää kyllä silmään Stadiin verrattuna huomattavan suuri koululaisten määrä pysäkeillä! Eikö siellä vanhempi väki bussia käytä, vai onko kuvausajankohta ollut koulupäivän alku tai loppu?
Asiaan voi vaikuttaa myös se, että Jyväskylän asukkaista yli puolet on koululaisia tai opiskelijoita.

Kivoja kuvia. Itse en ole jaksanut Jyväskylän liikenteen autoja oikein kuvata, mutta istuttua on kyllä tullut vähintään muutama tuhat kertaa. Matka useimmin Keltinmäki - Keskusta. Kypärämäessä asuin ennen, joten myös linjoja 1 ja 2 on tullut käytettyä useaan otteeseen.
 
Takaisin
Ylös