Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
En itse näe mitään konkreettista syytä, miksi lähijunien liikennöintikustannukset olisivat yhtään korkeammat kuin metron - jos kuljettajien palkkataso on sama.kuukanko sanoi:Minä en usko, että rautateillä päästään metron liikennöintikustannusten tasoon pelkästään kilpailuttamalla. Metron toiminta on suunniteltu vain henkilökuljetuksiin lyhyillä matkoilla ja siksi sen toiminta on tehokkaampaa kuin sekaliikennettä hoitavien rautateiden (joilla mm. matkustajajunissa on konduktöörit).
Helsingin lähijunaliikenteen toiminta on kokonaisuudessaan suunniteltu henkilökuljetuksiin lyhyillä matkoilla. Koko rataverkko on modernisoitu ja rakennettu tätä silmälläpitäen jo sähköistyksen yhteydessä 1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla. Helsingin lähiliikenteen radat ovat Helsingistä Leppävaaraan, Martinlaaksoon ja Keravalle saakka erillisellä rataverkolla, jonka pitäisi olla suunniteltu nimenomaan lähijunaliikennettä varten. Toki voi olla, että radoissa on suunnitteluvirheitä ...
HKL:n hiljattain tehdyn kustannusselvityksen mukaan vuonna 2004 kustannustasot olivat:
Km = vaunukilometri (huolto ja sähkö)
Tunti = vaunutunti kuljettajan / konduktöörin palkka
Päivä = vaunupäivä; vaunun kuoletus, vaunuhallit, hallinto0
Metro: kilometri 0,40 e, tunti 28,27 e, päivä 223,05 (pääoma) + 153,06 (hallinto) = 376,11 e
VR Oy lähijuna: kilometri 1,07, tunti 187,27 e, päivä 666,17 (pääoma) + 338,88 (varikko + hallinto) = 1005,05 e/päivä.
VR Oy perii siis konduktöörin ja kuljettajan työtunnista 93,6 e, kun HKL 28,27 e. Palkkataso on samaa suuruusluokkaa!
Konduktöörien tarve johtuu lähinnä VR:n sisäisestä ay-politiikasta ja siitä, että ei ole haluttu luoda konduktööritöntä liikennöintikäytäntöä. Konduktöörien tarve tulisi harkita matkustajapalvelun ja sosiaalisen turvallisuuden mukaan - jos konduktööri lisää turvallisuutta ja matkustajapalvelua niin paljon, että saadaan noin 30 e / h enemmän tuloja (= noin 40 matkustajaa / juna / h), niin mikä ettei.
Karlsruhessa Albtalbahnin edustaja ei maininnut mistään muista kustannuseroista kaupungin sisäisen ratikkaliikenteen ja duoraitiovaunuliikenteen välillä kuin ratamaksusta (joka on Saksassa paljon Suomen tasoa korkeampi) ja kuljettajien korkeammasta pätevyydestä.
Nähdäkseni VR Oy:n ja HKL:n kustannuserot johtuvat yksinomaan VR Oy:n tehottomuudesta ja sen pyrkimyksestä paikata tehottomuutensa perimällä ylihintaa YTV-alueen liikennöinnistä monopoliin tukeutuen.