RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,800
Lähijunaliikenteen luotettavuutta parannetaan uusin keinoin
HSL ja VR ovat sopineet toimista, joilla lähijunaliikenteen täsmällisyyttä pyritään lisäämään jo ensi elokuusta lähtien. Liikenteen pienillä muutoksilla helpotetaan ruuhkaa ylikuormittuneella Helsingin ratapiha-alueella vähentämättä kaupunkiratajunien vuoroja.
Muutokset lisäävät HSL:n maksamia liikennöintikorvauksia tänä vuonna noin 175 000 euroa. Pysyviksi muutettuina toimenpiteet aiheuttavat HSL:lle noin 600 000 euron lisäkustannukset vuodessa. Muutoksista VR:lle aiheutuva tuotantokustannusten kasvu on merkittävästi suurempi kuin HSL:n korvaama osuus.
Sujuvuutta Helsingin ratapihalle
Muutokset toteutetaan kahdessa vaiheessa, jotta suunnitteluun ja ratakapasiteetin muutoksiin jää riittävästi aikaa. Ensimmäinen jakson aikana 15.8. - 30.10. pohjoisella kaupunkiradalla liikennöidään vakiokokoonpanoilla, eli ruuhka-aikojen välillä ajetaan pidemmillä junilla kuin olisi tarpeen. Näin vähennetään kaluston siirtojen ja kokoonpanomuutosten aiheuttamaa myöhästymisriskiä Helsingin ratapihalla.
Seuraavassa vaiheessa 31.10. alkaen siirrytään ns. vakioraidemalliin, jossa kunkin junaryhmän liikenne keskitetään Helsingin asemalla tietyille raiteille. Samalla osa raiteista vapautetaan varakäyttöön liikennehäiriöiden hoitamiseksi. I-linjalle (Helsinki - Tikkurila) lisätään korkeintaan 11 junavuoroa ruuhkan vastasuuntaan kaluston siirtämiseksi pois Helsingin ratapihalta.
Tässä vaiheessa voidaan Keravalla tehdä kokoonpanomuutoksia, joilla tehostetaan uusien matalalattiaisten Sm5-junien käyttöä päiväliikenteessä.
Jatkosta päätös talvikauden jälkeen
Muutokset ovat voimassa kesään 2012 asti. Niiden vaikutusta lähijunaliikenteen ja erityisesti kaupunkirataliikenteen täsmällisyyteen ja luotettavuuteen seurataan syksyn ja talven aikana, ja kokemusten perusteella päätetään jatkosta maaliskuussa 2012.
Lähijunaliikenteen luotettavuus on heikentynyt koko 2000-luvun. Varsinkin kahtena viime talvena peruttujen ja myöhässä kulkeneiden junien määrä on ollut huomattava. HSL ja VR ovat sopineet laajasta toimenpideohjelmasta liikenteen luotettavuuden parantamiseksi yhdessä Liikenneviraston kanssa.
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
HSL ja VR ovat sopineet toimista, joilla lähijunaliikenteen täsmällisyyttä pyritään lisäämään jo ensi elokuusta lähtien. Liikenteen pienillä muutoksilla helpotetaan ruuhkaa ylikuormittuneella Helsingin ratapiha-alueella vähentämättä kaupunkiratajunien vuoroja.
Muutokset lisäävät HSL:n maksamia liikennöintikorvauksia tänä vuonna noin 175 000 euroa. Pysyviksi muutettuina toimenpiteet aiheuttavat HSL:lle noin 600 000 euron lisäkustannukset vuodessa. Muutoksista VR:lle aiheutuva tuotantokustannusten kasvu on merkittävästi suurempi kuin HSL:n korvaama osuus.
Sujuvuutta Helsingin ratapihalle
Muutokset toteutetaan kahdessa vaiheessa, jotta suunnitteluun ja ratakapasiteetin muutoksiin jää riittävästi aikaa. Ensimmäinen jakson aikana 15.8. - 30.10. pohjoisella kaupunkiradalla liikennöidään vakiokokoonpanoilla, eli ruuhka-aikojen välillä ajetaan pidemmillä junilla kuin olisi tarpeen. Näin vähennetään kaluston siirtojen ja kokoonpanomuutosten aiheuttamaa myöhästymisriskiä Helsingin ratapihalla.
Seuraavassa vaiheessa 31.10. alkaen siirrytään ns. vakioraidemalliin, jossa kunkin junaryhmän liikenne keskitetään Helsingin asemalla tietyille raiteille. Samalla osa raiteista vapautetaan varakäyttöön liikennehäiriöiden hoitamiseksi. I-linjalle (Helsinki - Tikkurila) lisätään korkeintaan 11 junavuoroa ruuhkan vastasuuntaan kaluston siirtämiseksi pois Helsingin ratapihalta.
Tässä vaiheessa voidaan Keravalla tehdä kokoonpanomuutoksia, joilla tehostetaan uusien matalalattiaisten Sm5-junien käyttöä päiväliikenteessä.
Jatkosta päätös talvikauden jälkeen
Muutokset ovat voimassa kesään 2012 asti. Niiden vaikutusta lähijunaliikenteen ja erityisesti kaupunkirataliikenteen täsmällisyyteen ja luotettavuuteen seurataan syksyn ja talven aikana, ja kokemusten perusteella päätetään jatkosta maaliskuussa 2012.
Lähijunaliikenteen luotettavuus on heikentynyt koko 2000-luvun. Varsinkin kahtena viime talvena peruttujen ja myöhässä kulkeneiden junien määrä on ollut huomattava. HSL ja VR ovat sopineet laajasta toimenpideohjelmasta liikenteen luotettavuuden parantamiseksi yhdessä Liikenneviraston kanssa.
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: