Länsi-Helsingin linjastotarkastelu

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
1,406
Nyt voin ainakin vaikuttaa Länsi-Helsingissä oikeisiin linjoihin https://www.hsl.fi/hsl/lansi-helsingin-linjastotarkastelu
Kuten aikaisempien tarkasteluiden kohdalla, tämäkin linjastotarkastelu ansaitsee oman ketjunsa.


Alkavassa Länsi-Helsingin linjastotarkastelussa suunnitellaan linjasto 2030-luvun alulle, kun Länsiratikat-projekti valmistuu.
Suunnittelualue kattaa Punavuoren ja Eiran, Töölön, Meilahden, Munkkiniemen, Munkkivuoren, Haagan, Pitäjänmäen, Konalan, Kannelmäen ja Malminkartanon kaupunginosat.

Nykyisistä bussilinjoista suunnittelu koskee muun muassa runkolinjoja 20, 30, 500 ja 510 sekä sinisistä busseista ainakin linjoja 25, 37, 41, 42, 52, 57, 59 ja 506. Suunnittelutyön edetessä voidaan perustellusti tehdä muutoksia myös muihin bussilinjoihin ja suunniteltavilla linjastomuutoksilla voi olla vaikutuksia myös varsinaisen suunnittelualueen ulkopuolella.

Ratikoiden osalta suunnittelu koskee kaikkia nykyisiä linjoja.
Linjaston on tarkoitus valmistua keväällä 2026. Linjaston pitäisi olla kokonaisuudessaan kustannusneutraali. Lainauksen viimeisen lauseen perusteella voisi päätellä, että tämä koskee sekä ratikoita että busseja. Rahoitus ratikoiden nouseviin liikennöintikustannuksiin pitää siis tulla bussiliikenteen nykyisistä liikennöintikustannuksista. Tämä on tosin tuskin kovin haastavaa, kun keskustaan kulkevien bussien määrä vähenee merkittävästi nykyisestä, erityisesti linjojen 20 ja 30 osalta.

On mielestäni hieman outoa aloittaa ns. lopullinen linjastosuunnittelu jo nyt, viitisen vuotta ennen käyttöönottoa. Blogipostauksessa mainitaankin tästä, mutta ei anneta erityistä syytä aikaiselle ajankohdalle.
Linjastotarkastelu keskittyy pääosin tilanteeseen, joka toteutuu yli viiden vuoden päästä. Pitkä aikaväli tarkoittaa, että suunnittelu keskittyy tällä hetkellä yhteysvälien ja reittien suunnitteluun. Tarkempi bussilinjaston aikataulusuunnittelu tapahtuu vasta lähempänä uuden linjaston liikennöinnin aloitusta.

Kaupunkiympäristön kehitys Länsi-Helsingin alueella aiheuttaa epävarmuuksia tulevaan linjastosuunnitteluun. Elielinaukion bussilinjojen päätepysäkkejä on suunniteltu siirrettäväksi lähitulevaisuudessa Kamppiin. Muutoksen myötä Kamppiin ajavien linjojen määrää on tarkasteltava kriittisesti, jotta terminaalin toimivuus ja kapasiteetin riittävyys voidaan taata myös jatkossa.
 
Oma ehdotukseni on seuraavanlainen:

- Linja 40 käännetään Rautatientorille Reijolankadun, Nordenskiöldinkadun, Pasilan aseman, Alppilan ja Kallion kautta 506:n ja 23:n reittiä.
- Linja 41 palautetaan Etelä-Haagassa vuotta 2021 edeltävälle reitille Haagan urheilutien ja Huopalahden aseman kautta Pohjois-Haagaan, mutta se kulkisi yhä Pohjois-Haagan asemalle. Linjan 41 eteläinen päätepiste siirtyy Elielinaukiolle ja reitti muuttuu kulkemaan 40:n nykyistä reittiä.
- Linja 42 siirretään kulkemaan Mannerheimintietä Kamppiin Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun sijaan.
- Linja 37 päätetään Töölön tulliin, jonne rakennetaan päätepysäkki.
- Linja 25 siirretään kulkemaan Ruskeasuon kautta ja päätetään niin ikään Tölön tulliin.
 
On mielestäni hieman outoa aloittaa ns. lopullinen linjastosuunnittelu jo nyt, viitisen vuotta ennen käyttöönottoa.
Liittyisiköhän tuohon Elielinaukioon? Muuta en keksi, kun liikennöintisopimuksetkin ovat voimassa optioineen ainakin vuoteen 2031
 
Oma ehdotukseni on seuraavanlainen:

- Linja 40 käännetään Rautatientorille Reijolankadun, Nordenskiöldinkadun, Pasilan aseman, Alppilan ja Kallion kautta 506:n ja 23:n reittiä.
- Linja 41 palautetaan Etelä-Haagassa vuotta 2021 edeltävälle reitille Haagan urheilutien ja Huopalahden aseman kautta Pohjois-Haagaan, mutta se kulkisi yhä Pohjois-Haagan asemalle. Linjan 41 eteläinen päätepiste siirtyy Elielinaukiolle ja reitti muuttuu kulkemaan 40:n nykyistä reittiä.
- Linja 42 siirretään kulkemaan Mannerheimintietä Kamppiin Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun sijaan.
- Linja 37 päätetään Töölön tulliin, jonne rakennetaan päätepysäkki.
- Linja 25 siirretään kulkemaan Ruskeasuon kautta ja päätetään niin ikään Tölön tulliin.
Olisiko sinulla mahdollista piirtää karttaa ideoistasi? Se helpottaisi kovasti hahmottamista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Liittyisiköhän tuohon Elielinaukioon? Muuta en keksi, kun liikennöintisopimuksetkin ovat voimassa optioineen ainakin vuoteen 2031
Linjastosuunnittelu vie oman aikansa ja niistä on hyvä tehdä alustava luonnos jo aikaa ennen muutoksia. Mä käsittäisin, että nyt tehdään alustava luonnos siitä millainen bussilinjasto voisi olla raitiotien valmistuttua. Lopullisesta linjastosta päätetään sitten myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittyisiköhän tuohon Elielinaukioon? Muuta en keksi, kun liikennöintisopimuksetkin ovat voimassa optioineen ainakin vuoteen 2031
Niin, että linjastosuunnitelmalla saataisiin varmuutta keskustan keskipitkän tähtäimen päätepysäkkitarpeesta, ja sitä myötä pystyisi arvioimaan Elielinaukion tai sitä korvaavien uusien päätepysäkkien tarpeen? Se on toki mahdollista. Potentiaaliset inframuutokset selittäisivät pidempää ajan suunnitelman valmistumisen ja liikenteen alkamisen välillä. Silti luulisi, että 2-3 vuotta riittäisi aivan hyvin. :unsure:

Mä käsittäisin, että nyt tehdään alustava luonnos siitä millainen bussilinjasto voisi olla raitiotien valmistuttua. Lopullisesta linjastosta päätetään sitten myöhemmin.
Tuo luonnos tehtiin vuosia sitten yleissuunnitelman yhteydessä. Nyt suunnitellaan käytännössä lopullinen linjasto. Aikataulusuunnittelu ja kustannuspaineet saattavat toki johtaa pieniin muutoksiin, mutta suurimman osan pitäisi olla lyötynä lukkoon ensi vuoden aikana.
 
Olisiko sinulla mahdollista piirtää karttaa ideoistasi? Se helpottaisi kovasti hahmottamista.
Tässä on kartta.

Huomioitavaa:
- 69 ja 70 siirtyvät kulkemaan Kamppiin Mannerheimintietä.
- 52 siirtyy kulkemaan Kauppalantien ja Tunnelitien kautta.
- 57 jatketaan lännessä Leppävaaraan 502:n reittiä, idässä Mellunmäkeen ja siirtyy kulkemaan Pasilan aseman kautta.
- 506 jatketaan Tapiolaan linjan ennen vuotta 2016 voimassa ollutta reittiä.
- 59 jatketaan Myyrmäkeen 37:n reittiä.
- 500 siirtyy alkamaan Munkkiniemen aukiolta, kulkee Ulvilantien ympäri, siirtyy kulkemaan Ruskeasuon kautta ja Teollisuuskatua, sekä myös Herttoniemenrannan kautta.
- 510 siirtyy kulkemaan Ala-Soukan, Kaitaan ja Matinkylän kautta, sekä Teollisuuskatua.
- Uusi linja 27 kulkee Kampista Mechelininkatua ja Paciuksenkatua Munkkivuoreen, kulkien Munkkiniemen puistotien ja Ulvilantien kautta, tehden myös piston Talinrantaan (jota ei ole mahdollista piirtää kartalle). Lisäksi 27K-versio oikaisee Ulvilantien lenkin ja kääntyy suoraan Turunväylän sillan jälkeen kohti Munkkivuoren ostoskeskusta. Näin saadaan bussiliikennettä Ulvilantien alkupäähän, joka muuten jäisi ilman sitä.
 
Uusi pikaraitiolinja 14 (Kannelmäki-Munkkiniemi-Keskusta) korvaa ratikkalinjan 4, runkolinjat 20 ja 40 ja bussin 25.
- Munkkiniemen aukio palvellaan nykyisellä runkolinjalla 500 + mahdollisesti 57 jatketaan syvemmälle Munkkiniemeen.
- 40 Haagan sisäosissa korvataan 42:lla, joka ajaa keskustan sijaan Pajamäkeen, korvaten 25.
- 4 Katajanokalle korvataan vaikka uudella ratikkalinjalla Linjoille, jos ei joku muu ratikkalinja taivu. Ehkä kymppi, ja Ullanlinna jätetään haamuhaaraksi kunnes Korkeavuorenkadulle rakennetaan rata merelle asti.

41 & 37 katkaistaan Haagan liikenneympyrään 14:n syöttölinjaksi ja muodostetaan heiluri.

Runkolinja 30 kääntyy Haagan liikenneympyrästä (Vanha viertotie) keskustan sijaan Pasilaan (-Herttoniemi), korvaa 59.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 11 jatko Munkkivuoreen on toteutumassa, niin en ihmettele, että 500 ja 510 on mukana linjastotarkastelussa. Niiltä lähtee ainakin vuoroväliä siinä vaiheessa. Tuo 506:n mukanaolo taas kummastuttaa. Ollaanko jotain nykyisistä Kamppiin menevistä lijoista, joka oltiin katkaisemassa Ruskeasuolle jatkamassakin Ortopediselle sairaalalle ja 506 saakin väistyä.

Jos ajatellaan, että 510:aa harvennetaan Munkkiniemi-Pasila välin kuorman siirtyessä ratikalle, niin mahtaisiko 506:n jatkaminen Munkkiniemi-Otaniemi tarjontaa tukemaan olevan mahdollista. 11 ei kuitenkaan korvaa Koskelankadun varren yhteyksiä Meilahteen, eikä Arabianrantaan Pasilasta mahdollistavaa raitioyhteyttä ole tulossa vielä Länsiratikoiden yhteydessä.

25 on taas minusta hyvä nykyisellään. Etenkin jos Topeliuksenkadulta siivotaan bussilinjat pois, Mechelininkadulla voisi olla kysyntää kantakaupunkia pitemmälle kulkevilla linjoilla nykyistä enemmän. 20:n Munkkivuoren tarjonnan korvaaminen 25:n kanssa kulkevalla linjaparilla on asia, jota ainakin itse olen ehdotellut aikaisemminkin.

Minusta bussilinjojen katkaisemisen perustelu Elielinaukion lopettamisella ja Kampin rajallisella tilalla on helpoista leikkauksista johtuvan kritiikin vierittämsitä Helsingin kaupungille. Kampista on ajettu paljon enemmän liikennettä aikaisemmin ja Elielinaukiolta voidaan ajaa paria linjaa uudisrakennuksen jälkeenkin kunhan Postikadun ja Töölönlahdenkadun risteykseen varataan tila bussin kääntyä ympäri. Ja lisäksi on Sokoksen vieressä tilaa ainakin yhdelle linjalle.

502 taas ei ole listattuna. Jos Topeliuksenkatua ei pääse bussilla, niin kuinkahan se kulkee Meilahdesta Mäntymäen kentälle? Suoraan vain Tukholmankatu ja Mannerheimintietä, vai pääseeköhän Hartmanninkadulta Messeniuksenkadulle edelleen?
 
- 4 Katajanokalle korvataan vaikka uudella ratikkalinjalla Linjoille, jos ei joku muu ratikkalinja taivu. Ehkä kymppi, ja Ullanlinna jätetään haamuhaaraksi kunnes Korkeavuorenkadulle rakennetaan rata merelle asti.
Ykkösen on tarkoitus kulkea Katajanokan terminaalille, kun vitonen alkaa kulkea Eiraan, joten sen voisi siirtää Merisotilaantorille, jos nelonen ei menisi sinne, mutta yksi kymmenen minuutin välein kulkeva linja ei vastaisi Katajanokan kysyntään. 7,5 minuutin välein kulkeva kymppi Katajanokalle ja ykkönen Ullanlinnaan voisi riittää, mutta Munkkiniemen päässä iso osa matkustaja tulee kyytiin kolmelta ensimmäiseltä pysäkiltä (etenkin Laajalahden aukiolta), eikä sitä olisi järkeä jättää bussien varaa. Neloselle on tarvetta myös vitosen apulinjana Topeliuksenkadulla ja Runeberginkadulla.
 
Takaisin
Ylös