Laajasalon raideyhteys

KLOY 635 liikkui Laajasalontiellä suuntaan Yliskylän keskusta Koirasaarentien risteyksen luona klo 12.55 (torstaina 18.9.2025).
 
Vaunussa #634 nukkui juuri vartiointiliikkeen edustaja. En tiedä käytännöistä millä näitä valvotaan, mutta kattelin pari minuuttia iltalenkillä kun vaunun valot päällä pääkallellaan nukkuu. Siinä onkin selittelemistä kun joku käy sillä välin töhertelemässä.
 
Kyseisessä hankinnassa on myös mukana Länsisataman pikaraitiotie. Tässä projektin "mahdollinen aikataulu".
▪ Päätös yleissuunnitelman hyväksynnästä syksy 2024
▪ Päätös hankesuunnitelman hyväksynnästä syksy 2025
▪ Rakentamisen aloittaminen 2027
▪ Liikennöinnin aloittaminen 2030
Nyt näyttää siltä, ettei tämä olisi kuitenkaan toteutumassa näin nopeasti lähinnä, koska Helsinki on edelleen autoilijoiden kaupunki.

Kaupunkiympäristölautakunnan ensi viikon esityslistalla on Otso Kivekkään toivomusponsi "koskien Länsisataman pikaraitiotien toteutusta yhdessä Rautatientorin metroaseman kansiremontin kanssa". Lausuntoehdotuksessa mainitaan, että "katkon aikana on tarkoitus tehdä myös Länsisataman pikaraitiotien vaatimat työt Kaisaniemenkadulla ja Unioninkadulla". Vuosille 2030-2032 sijoittuva Espan vesihuollon saneeraus kuitenkin katkaisee vuorotellen Pohjois- ja Eteläesplanadin autoliikenteeltä, mikä laskee kaistamäärän 2+2:sta 1+1:een. Siksi "Kaivokadulle esitetään Espan työmaa-aikaisina järjestelyinä yhdet ajokaistat, jolloin ajoneuvoliikenteen läpiajo Kaivokadulla sallittaisiin." Toisin sanoen Kaivokatua ei voida (käännös: haluta) muuttaa joukkoliikennekaduksi ennen vuotta 2032, joten raitioliikenteen kapasiteettia ei saada nostettua lisälinjaa varten. Optimisimmillakaan ennusteilla on siis vaikea uskoa, että linjan 12 jatke toteutuisi ennen vuotta 2034, vaikka rakennusaika saataisiin laskettua kolmesta vuodesta kahteen vuoteen.
 
Toisin sanoen Kaivokatua ei voida (käännös: haluta) muuttaa joukkoliikennekaduksi ennen vuotta 2032, joten raitioliikenteen kapasiteettia ei saada nostettua lisälinjaa varten. Optimisimmillakaan ennusteilla on siis vaikea uskoa, että linjan 12 jatke toteutuisi ennen vuotta 2034, vaikka rakennusaika saataisiin laskettua kolmesta vuodesta kahteen vuoteen.
Olisi mielestäni hyvä, jos Kaivokatua muutetaan joukkoliikennekaduksi niin pian kuin mahdollista. Vaikka lisää raitiotieliikennekapasiteettia ei vielä tarvitaan, ei ole paha asia, jos kapasiteettia olisi jo olemassa, koska jo nykyään Päärautatieaseman ratikkapysäkki ajoittain ruuhkautuu (sekä ratikoiden ja ihmisten takia).
 
Olisi mielestäni hyvä, jos Kaivokatua muutetaan joukkoliikennekaduksi niin pian kuin mahdollista. Vaikka lisää raitiotieliikennekapasiteettia ei vielä tarvitaan, ei ole paha asia, jos kapasiteettia olisi jo olemassa, koska jo nykyään Päärautatieaseman ratikkapysäkki ajoittain ruuhkautuu (sekä ratikoiden ja ihmisten takia).
Lisäksi Kaivokadulta on suunniteltu poistettavan useat liikennevalot samalla, kun se muutetaan joukkoliikennekaduksi. Ratikkaliikenne siis nopeutuisi liikennevalojen poiston vuoksi, mutta myös kävelijät pääsisivät ylittämään Kaivokadun odottamatta minuuttia liikennevaloissa.
 
Mustikkamaan liikennöinnistä ei ole mainittu mitään. Tuttujani käy siellä urheilukentillä, aktiviteettiparkissa, uimassa ja Sompasaunassa. Erilaisten vapaa-ajan kohteiden määrä siellä on kasvussa.

Pieni otanta, mutta kaikki aikovat mennä sinne autolla, jos bussi lakkaa kulkemasta. Kävely Kulosaaresta ei ole tervejalkaiselle pitkä, mutta se voi tuntua siltä, kun pitää kävellä saaresta toiseen 20 minuuttia suuntaansa säässä kuin säässä. Jollekin oma aika voi olla niin kortilla, ettei ole ylimääräistä 40 minuuttia.
 
Mustikkamaalle pääsee Kruunusiltojen liikenteen käynnistyttyä ja bussin mahdollisesti loputtua edelleen siltaa Korkeasaaresta. Sen ratikkapysäkeiltä on Mustikkamaan urheilukentälle tasan 800 metriä eli noin 10min kävelymatka. Kaukausimpiin kolkkiin saaatta mennä kävellen 20min, mutta ei sitä koko aikaa hävitä, kun nykyäänkin bussin odottaminen vie aikaa Kulosaaren metroasemalla, saati sitten jos istuu bussin kyydissä Rautatientorilta asti.
 
Tulevan linjan 11 päätepysäkillä Stansvikin rantakadulla esiteltiin maanantaina 29.9. Laajasalon linjojen kalustoa. Esillä olivat koeajoissa mukana olleet vaunut 634 ja 635. Muutama kuva.
 
Lausunto toivomusponteen on mennyt läpi yhdellä muutoksella.
Lisäys kappaleen 2 jälkeen uusi kappale:

Alue Pitkältäsillalta Simonkadulle pyritään suunnittelemaan lopulliseen tavoiteltuun tilaansa ja toteuttamaan Rautatientorin metroaseman remontin aikana sen mukaisesti niin, että keskustan repiminen auki kahteen kertaan voidaan välttää. Esplanadin remontin aikana mahdollisesti tarvittavat autoliikenteen järjestelyt pyritään toteuttamaan ratkaisuilla, jotka voidaan toteuttaa ja purkaa mahdollisimman vähällä haitalla alueen käytölle.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti
Vuoden takaisissa liikennesuunnitelmaluonnoksissa oli vaihtoehtona 1+1 autokaistan säilyttäminen Kaivokadulla, joten tilan pitäisi riittää. Olennainen sana on varmaan "pyritään". Poliitikot (tai ainakin tämä lautakunta) haluaa jotain, "pyrkiikö" virkakunta tarpeeksi samaan tavoitteeseen?
 
Takaisin
Ylös