Laiturinäytöt

Liittynyt
28 Huhtikuu 2025
Viestit
6
Tänään metroa odotellessa tuli mieleen, että miksi metrojen laiturinäytöt eivät näytä saman tyylistä aikataulua kuin bussien tai ratikoiden näytöt. Huomasin kuitenkin, että ilmeisesti on ainakin ollut kokeilussa yhdellä näytöllä tämä HSL tyylinen aikataulu, mutta laiturinäyttöjen koko ei tosiaan sovi tämän hetkiseen HSL aikataulu tyylin.

Päätin sitten, itse kokeilla tehdä HSL tyyliä mukailevan, mutta myös selkeästi luettavan ja sopivan kokoisen päivityksen metrojen laiturinäyttöjen aikatauluun. Erot tämän hetkiseen on HSL sininen tausta ja HSL käyttämä fontti. Myös teksti on hieman suuremmalla.

Alla on 3 eri versiota.
Ylin on lähin HSL tyylistä aikataulua. Linja, määränpää, saapumisaika.
Keskimmäinen on kuin tämän hetkinen, mutta fontti ja väri on päivitetty ja saapumisia erottelee viiva.
Alin on lähin tämän hetkistä eli vain fontti ja väri on päivitetty, ei ylimääräistä.
9516593.png9516593(1).pngNäyttökuva 2025-10-23 213405.png
 
Tänään metroa odotellessa tuli mieleen, että miksi metrojen laiturinäytöt eivät näytä saman tyylistä aikataulua kuin bussien tai ratikoiden näytöt. Huomasin kuitenkin, että ilmeisesti on ainakin ollut kokeilussa yhdellä näytöllä tämä HSL tyylinen aikataulu, mutta laiturinäyttöjen koko ei tosiaan sovi tämän hetkiseen HSL aikataulu tyylin.
Ongelmana on se, että nykyiset laiturinäytöt toimivat asetinlaitteen mukaan, eli tällöin saapumisaika on tarkka. Kuitenkin HSL:n näytöissä tämä informaatio tulee GPS:stä (tietääkseni), jolloin ajat eivät varsinkaan tunnelissa olisi oikeat. Lisäksi poikkeustilanteissa, kun esimerkiksi joudutaan ajaa väärää raidetta, näytöt eivät toimisi. Tästä on esimerkki viestiketjussa Metrohavaintoja 2025. Eli nykyiset ovat tarkkoja, kun taas HSL:n eivät, koska ne perustuu valmiisiin aikatauluihin ja GPS:än.
 
Ongelmana on se, että nykyiset laiturinäytöt toimivat asetinlaitteen mukaan, eli tällöin saapumisaika on tarkka. Kuitenkin HSL:n näytöissä tämä informaatio tulee GPS:stä (tietääkseni), jolloin ajat eivät varsinkaan tunnelissa olisi oikeat. Lisäksi poikkeustilanteissa, kun esimerkiksi joudutaan ajaa väärää raidetta, näytöt eivät toimisi. Tästä on esimerkki viestiketjussa Metrohavaintoja 2025. Eli nykyiset ovat tarkkoja, kun taas HSL:n eivät, koska ne perustuu valmiisiin aikatauluihin ja GPS:än.
Tämä ei kuitenkaan mitenkään estäisi yhtenäistämästä näyttöjen visuaalista ilmettä yhtenäiseksi muiden HSL:n näyttöjen kanssa
 
Näytöt tulivat käytöön vuonna 2014, eli ennen nykyinen HSL-näyttötyyli oli käytössä. HSL:llä on ollut testinäyttö sen tyylin mukaan Hakaniemessä jo puolitoista vuotta, mutta se jostain syystä käyttää HSL:n dataa, ei asetinlaiteen tarkkaa dataa. Siksi tuo näyttö myös ei ole mittän hyötyä, jos metroliikenteessä on poikkeuksia.

Kuitenkin HSL:n näytöissä tämä informaatio tulee GPS:stä (tietääkseni), jolloin ajat eivät varsinkaan tunnelissa olisi oikeat.
Metron sijaintidata tulee HSL:een KLOY:n sisäisestä seurantajärjestelmästä, joka käyttää radalla olevat RFID-tunnisteita. Arvioidut saapumisajat laskevat eddelisen aseman lähtöajasta.

Tämä ei kuitenkaan mitenkään estäisi yhtenäistämästä näyttöjen visuaalista ilmettä yhtenäiseksi muiden HSL:n näyttöjen kanssa
Ei ole mitään este, paitsi se, että laiturinäytöt ovat KLOY:n hallinnassa...
 
Takaisin
Ylös