Lappeenrannassa on saatu idea ns. bussiterminaalin siirrosta jonnekin muualle. Bussiterminaalilla tarkoitetaan nykyisin keskuspuistossa olevaa kaikille linjoille yhteistä pysäkkiä. Pysäkki halutaan siirtää pois, sillä linja-autot pilaavat kaupunkikuvan seistessään Lappeen Marian kirkon edessä. Lisäksi bussit saastuttavat tyhjäkäynnillä ja tukkivat Valtakadun (käytännössä yksisuuntainen!) liikenteen.
Tämän päivän Etelä-Saimaan pääkirjoituksen (kirj. Antti Rinkinen) mukaan ollaan yksimielisiä siitä, ettei oikea paikka bussien seisomiselle ole Valtakatu. Linja-autoille vaaditaan mahdollisimman suoraa reittiä sellaiselle kadulle, jolla pakokaasut eivät haittaa. Kummaa, kun nykyinen pysäkki Valtakadulla ei kelpaa - sehän takaa suorimman mahdollisen reitin. Savonlinjan busseissa käsittääkseni on kääntyvät etupyörät.
Vaihtoehtoina bussiterminaalille ovat:
Jos bussit joutuvat odottamaan jopa 10 minuuttia Valtakadulla, kertooko se jotakin aikatalusuunnittelusta? Pitäisikö antaa esteetön kulku (aina vihreät valot) busseille ja luopua kuljettajarahastuksesta? Tällöin bussilinjat nopeutuisivat ja Valtakadulla odottelusta voitaisiin luopua. Samalla esim. linja 1 voitaisiin ajaa 20 minuutin välein ilman lisäkalustoa.
Esittämättä vielä on maanalainen bussiterminaali sekä bussien siirtäminen joko matkakeskukseen tai satamaan.
Luulen, että jos nyt rakennetaan jokin suuri ja kallis bussiterminaali, voidaan koko joukkoliikenne lopettaa. Lappeenrannan keskustassa on enää lähinnä yksi käymisenarvoinen vähittäisliike (k-18) ja erään tuottajain osuuskaupan omistamia kaljakapakoita. Kaikki muu kaupankäynti on saatu siirrettyä automarketteihin ja niihin järjettömiin ostoskeskuksiin. Ja nyt puhutaan automarketien laajentamisesta! Kirjan Miksi mennä merta edemmäs kauppaan (Maan ystävät, 1996, toim. Oras Tynkkynen) Lappeenranta oli edelläkävijä automarketittomassa kaupankäynnissä. Paljon on muuttunut 10 vuodessa.
Mitä mieltä te muut olette näistä ns. bussiterminaaleista ja niiden sijoittelusta?
Tämän päivän Etelä-Saimaan pääkirjoituksen (kirj. Antti Rinkinen) mukaan ollaan yksimielisiä siitä, ettei oikea paikka bussien seisomiselle ole Valtakatu. Linja-autoille vaaditaan mahdollisimman suoraa reittiä sellaiselle kadulle, jolla pakokaasut eivät haittaa. Kummaa, kun nykyinen pysäkki Valtakadulla ei kelpaa - sehän takaa suorimman mahdollisen reitin. Savonlinjan busseissa käsittääkseni on kääntyvät etupyörät.
Vaihtoehtoina bussiterminaalille ovat:
- Nykyinen vaihtoehto (Valtakatu, Keskuspuisto). Kaikkien vuorojen pysäkit saatiin siirrettyä Valtakadulle vasta reilu vuosi sitten.
- Valtakatu-Koulukatu. Osa pysäkeistä siirrettäisiin Koulukadulle, joka on vilkasliikenteinen läpiajokatu. Suurin osa Koulukadun vähittäisliikkeistä on jo kuollut.
- Valtakatu kirjaston kulmilla. Puoli kilometriä nykyisestä paikasta itään. Etelä-Saimaa tämän päivän pääkirjoituksessaan ehdotti kirjaston parkkipaikkaa.
- Oikokatu. Tässä vaihtoehdossa kaikki bussit kulkisivat Koulukatua pitkin. Itse Oikokatu on Koulukadun haara kirjaston kulmalla. Paikka on siis käytännössä sama kuin edellisessäkin vaihtoehdossa, ainoastaan ajoreitti on toinen.
- Kauppakatu-Oksasenkatu. Tämä vaihtoehto on torilla. Suunnitelmaan kuuluu kaksi naurettavan pientä liikenneympyrää. Lisäksi kaupungin läpikulkevia bussivuoroja ei enää voisi olla.
- Pormestarinkatu (Paasikivi-puisto). Nuorisovaltuuston ehdotus maanantailta. Etelä-Saimaan mukaan "tukkii länteen suuntautuvan liikenteen". Tämä alue on nykyisen pysäkin ja kirjaston välissä.
Jos bussit joutuvat odottamaan jopa 10 minuuttia Valtakadulla, kertooko se jotakin aikatalusuunnittelusta? Pitäisikö antaa esteetön kulku (aina vihreät valot) busseille ja luopua kuljettajarahastuksesta? Tällöin bussilinjat nopeutuisivat ja Valtakadulla odottelusta voitaisiin luopua. Samalla esim. linja 1 voitaisiin ajaa 20 minuutin välein ilman lisäkalustoa.
Esittämättä vielä on maanalainen bussiterminaali sekä bussien siirtäminen joko matkakeskukseen tai satamaan.
Luulen, että jos nyt rakennetaan jokin suuri ja kallis bussiterminaali, voidaan koko joukkoliikenne lopettaa. Lappeenrannan keskustassa on enää lähinnä yksi käymisenarvoinen vähittäisliike (k-18) ja erään tuottajain osuuskaupan omistamia kaljakapakoita. Kaikki muu kaupankäynti on saatu siirrettyä automarketteihin ja niihin järjettömiin ostoskeskuksiin. Ja nyt puhutaan automarketien laajentamisesta! Kirjan Miksi mennä merta edemmäs kauppaan (Maan ystävät, 1996, toim. Oras Tynkkynen) Lappeenranta oli edelläkävijä automarketittomassa kaupankäynnissä. Paljon on muuttunut 10 vuodessa.
Mitä mieltä te muut olette näistä ns. bussiterminaaleista ja niiden sijoittelusta?