Liikennettä Malmössä

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,928
Kööpenhaminan matkani yhteydessä poikkesin junalla pikaisesti Malmössäkin. Köpiksen Österportista Malmö C:hen aikaa meni jopa vähemmän kuin kotoa Haagasta töihin Lauttasaareen... Niin se maailman meno muuttuu.

Malmön bussikuvia.
 
Malmöön muutama kommentti, olen itse käynyt Skånessa 2007 ja 2008.
- Skåne on kaikenkaikkiaan Pohjoismaissa se alue, jossa joukkoliikenteen käyttö on saatu kasvuun, Skånetrafikenin perustamisen jälkeen 1999 matkamäärä on kasvanut noin 50%. Pohjataso toki ei ollut suurimpien seutujen tasoa, ja kaupunkiliikenteissä noin Turun / Tampereen tasoa.
- Malmössä on tehty suuri linjastouudistus 2005, jolloin pääosa kaupunkiliikenteestä järjestettiin "runkolinjoiksi" 1-8. Tämän jälkeen kaupunkiliikenteen matkamäärä on 2005-2007 kasvanut noin 15%. Linjat 1-8 muistuttavat jossain määrin Malmön 1950-luvulta vuoteen 1973 lakkautettua raitiotietä. Malmön linjakartta
- Kaupunkiliikenteen bussit ovat koko Skånessa vihreitä ja seutubussiliikenteen keltaisia, kuten kuvista hyvin näkyy.Skånetrafikenin toiminta-aikana 1999-2007 kaupunkibussiliikenne ja seudullinen nopea bussiliikenne on lähtenyt vahvaan kasvuun:
Bussiliikenteen kehittämisstrategia, PDF 6,1 Mt
- Junaliikenne on Skånessa kasvanut noin kymmenkertaiseksi 1983-2007 (noin 3 miljoonasta matkasta yli 30:een) ja kasvu vain jatkuu. Juutinrauman ylittävät Öresundstågit ovat vain yksi puoli menestystarinaa. Junaliikenteen kehittämisestä lisää: Junaliikentene kehitysstrategia 2037 (PDF n 800 kt)
- Malmössä, Helsingborgissa ja Lundissa suunnitellaan osan kaupunkibussiliikenteestä muuttamista raitiotieksi, samoin suunnitellaan kahta seudullista raitiolinjaa (Lund-Staffanstorp ja Helsingborg-Höganäs). Kevyt raideliikenne Skånessa - raportti (PDF n 800 kt)
 
Öresundin metropolialueen joukkoliikenteen kukoistusta symboloikoon omalta osaltaan tämä kuva. Tarkkasilmäisimmät katsojat huomannevat kuvassa hieman Ruotsinkin maaperää.
 
Öresundin metropolialueen joukkoliikenteen kukoistusta symboloikoon omalta osaltaan tämä kuva.
Maino kuva tutusta paikasta (Helsingør, jossa valitettavasti ei enää mene rataa linnalle). Paikkaa ja ratalinjaa satamassa voi katsella hyvin vaikka Googlemapsin ilmakuvasta. Siellä se menee rantakaupungin katujen reunoilla kuin ratikkarata ikään.

Kuvassa on monta humionarvoista asiaa. Erityisesti se, että paikallisjunaliikenteen radan ei tarvitse olla esim. Martinlaakson radan tapaan tehty palvellakseen matkustajia mahdollisimman hyvin. Toiseksi rata on ylipäätään sovitettu hienosti ”arkaan maisemaan”. Rata ei estä rauhallista kävelyä merenrannassa, ei myöskään autoilua rantakadulla. Ei tuossa tietenkään juna aja 120 km/h, mutta ei tarvitsekaan. Riittää, kun mennään katuliikenteen nopeutta, kuten muukin liikenne tuossa paikassa. Se on nopeampaa kuin kävely, eli joukkoliikenne tekee tehtävänsä ja vie perille asti.

Mutta ei tietenkään sovi Suomen erityisolosuhteisiin! ;)

Antero
 
Takaisin
Ylös