Malmöön muutama kommentti, olen itse käynyt Skånessa 2007 ja 2008.
- Skåne on kaikenkaikkiaan Pohjoismaissa se alue, jossa joukkoliikenteen käyttö on saatu kasvuun, Skånetrafikenin perustamisen jälkeen 1999 matkamäärä on kasvanut noin 50%. Pohjataso toki ei ollut suurimpien seutujen tasoa, ja kaupunkiliikenteissä noin Turun / Tampereen tasoa.
- Malmössä on tehty suuri linjastouudistus 2005, jolloin pääosa kaupunkiliikenteestä järjestettiin "runkolinjoiksi" 1-8. Tämän jälkeen kaupunkiliikenteen matkamäärä on 2005-2007 kasvanut noin 15%. Linjat 1-8 muistuttavat jossain määrin Malmön 1950-luvulta vuoteen 1973 lakkautettua raitiotietä.
Malmön linjakartta
- Kaupunkiliikenteen bussit ovat koko Skånessa vihreitä ja seutubussiliikenteen keltaisia, kuten kuvista hyvin näkyy.Skånetrafikenin toiminta-aikana 1999-2007 kaupunkibussiliikenne ja seudullinen nopea bussiliikenne on lähtenyt vahvaan kasvuun:
Bussiliikenteen kehittämisstrategia, PDF 6,1 Mt
- Junaliikenne on Skånessa kasvanut noin kymmenkertaiseksi 1983-2007 (noin 3 miljoonasta matkasta yli 30:een) ja kasvu vain jatkuu. Juutinrauman ylittävät Öresundstågit ovat vain yksi puoli menestystarinaa. Junaliikenteen kehittämisestä lisää:
Junaliikentene kehitysstrategia 2037 (PDF n 800 kt)
- Malmössä, Helsingborgissa ja Lundissa suunnitellaan osan kaupunkibussiliikenteestä muuttamista raitiotieksi, samoin suunnitellaan kahta seudullista raitiolinjaa (Lund-Staffanstorp ja Helsingborg-Höganäs).
Kevyt raideliikenne Skånessa - raportti (PDF n 800 kt)