Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,209
Suur-Kööpenhaminan seudullisen joukkoliikenteen selkärankana toimii lähijunakonsepti nimeltään S-tog. S-togin ensimmäiset reitit saatiin käyttöön jo vuonna 1934. Verkkoa on laajennettu koko tämän reilun 70 vuoden aikana ja uusimmat päivitykset tehtiin vuoden 2007 alussa Ny Ellebjergin aseman valmistuessa lopulliseen muotoonsa. Myös reitistö ja aikataulurakenne saivat tällöin nykyiset sisältönsä.
S-tog on korvannut vuosikymmenet metroa. Kuusi vuotta sitten avattu automaattimetro täydentää S-togia. Metro tarjoaa yhteyden kantakaupungista Amagerin saarelle, jonne jo vuosikymmeniä sitten suunniteltiin S-togin laajennusta. Metrosta esittelen kuvia hieman myöhemmin, samoin kuin keltaisista busseista, joiden rooli erityisesti keskustaliikenteessä on murskaavan hallitseva. Bussit toimivat varsinkin esikaupungeissa ja kauempana seudulla myös S-togin syöttöliikenteenä. Niistä sitten myöhemmin lisää.
Mutta nyt todelliseen asiaan: S-tog.
S-tog on korvannut vuosikymmenet metroa. Kuusi vuotta sitten avattu automaattimetro täydentää S-togia. Metro tarjoaa yhteyden kantakaupungista Amagerin saarelle, jonne jo vuosikymmeniä sitten suunniteltiin S-togin laajennusta. Metrosta esittelen kuvia hieman myöhemmin, samoin kuin keltaisista busseista, joiden rooli erityisesti keskustaliikenteessä on murskaavan hallitseva. Bussit toimivat varsinkin esikaupungeissa ja kauempana seudulla myös S-togin syöttöliikenteenä. Niistä sitten myöhemmin lisää.
Mutta nyt todelliseen asiaan: S-tog.