• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

Liikenneuutisia Suomen naapureista

Liittynyt
30 Toukokuu 2024
Viestit
314

Kannattaa kääntää uutinen suomeksi ja lukea läpi.

Tallinnassa tosiaan tapahtuu... Uutisen mukaan Tallinnan kaupunkiliikenne oy TLT on epäonnistunut uusien bussien hankinnassa jo kolmeen otteeseen. Tämän johdosta heitä uhkaa bussipula.

Tallinnan kaupunkiliikenne keksi tähän ratkaisuksi kunnostaa vanhoja (8-13v) diesel busseja (70kpl) . Tämä tulee kuulemma jopa viisi kertaa halvemmaksi kuin uusien bussien ostaminen. Täten bussien käyttöikää saadaan pidennettyä nykyisestä 14v rajasta 20v käyttöikään mikäli bussi on kunnostettu. Tämä sopimus on voimassa vuoteen 2034.

Lisäksi TLT:n johtaja Kaido Padar kertoi, että uusien bussien hankinnassa tulee ottaa huomioon viime aikojen kriisit. Täten pitää olla kaasu, sähkö - ja dieselbusseja "jatkuvuuden varmistamiseksi". Myös tämän takia diesel busseja kunnostetaan sillä kukaan poliitikko ei halua ostaa uusia.

Kolmas syy taustalla on Eurooppalaisten bussi-yhtiöiden pitkät toimitusajat, jotka ovat venyneet 8 kuukaudesta nykyiseen 1,5 vuoteen, koska Eurooppalaisilla on kiire valmistaa sotatarvikkeita. Kiinalaisten bussien ostaminen on Padarin mukaan poissuljettu.

Omat tulkintani tähän ovat varsin positiiviset. Keksintö itsessään lisätä diesle bussien käyttöikää kunnostamalla on erittäin viisas ja tätä voitaisiin mielestäni harjoittaa myös suomessa, vieläpä kun se tulee 5 kertaa halvemmaksi. Periaate olla ostamatta busseja Kiinasta on myös erittäin ymmärrettävä ja jopa ihailtavaa. Luulen tämän pohjautuvan siihen, että virolaiset ovat kokeneet miltä tuntuu olla Venäjän vallassa eivätkä halua tukea sellaista maata millään tapaa joka rahoittaa Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Tätä ikävä kyllä suomalaiset liikennöitisjät taas harjoittavat. Myöskin periaate pitää kalusto monipuolisena kriisejä varten on myös asia jossa HSL:n liikennöitsijöiden kannattaisi ottaa mallia. Tällä hetkellä ei ole ostettu kuin uusia sähköbusseja. Hankinnoista puuttuu kaasubussit kokonaan ja toimivia dieseleitä myydään pois 16v käyttöiän vuoksi.

Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä, mutta mielestäni tässä olisi paikka ottaa hieman mallia naapurista.
 

Kannattaa kääntää uutinen suomeksi ja lukea läpi.

Tallinnassa tosiaan tapahtuu... Uutisen mukaan Tallinnan kaupunkiliikenne oy TLT on epäonnistunut uusien bussien hankinnassa jo kolmeen otteeseen. Tämän johdosta heitä uhkaa bussipula.

Tallinnan kaupunkiliikenne keksi tähän ratkaisuksi kunnostaa vanhoja (8-13v) diesel busseja (70kpl) . Tämä tulee kuulemma jopa viisi kertaa halvemmaksi kuin uusien bussien ostaminen. Täten bussien käyttöikää saadaan pidennettyä nykyisestä 14v rajasta 20v käyttöikään mikäli bussi on kunnostettu. Tämä sopimus on voimassa vuoteen 2034.

Lisäksi TLT:n johtaja Kaido Padar kertoi, että uusien bussien hankinnassa tulee ottaa huomioon viime aikojen kriisit. Täten pitää olla kaasu, sähkö - ja dieselbusseja "jatkuvuuden varmistamiseksi". Myös tämän takia diesel busseja kunnostetaan sillä kukaan poliitikko ei halua ostaa uusia.

Kolmas syy taustalla on Eurooppalaisten bussi-yhtiöiden pitkät toimitusajat, jotka ovat venyneet 8 kuukaudesta nykyiseen 1,5 vuoteen, koska Eurooppalaisilla on kiire valmistaa sotatarvikkeita. Kiinalaisten bussien ostaminen on Padarin mukaan poissuljettu.

Omat tulkintani tähän ovat varsin positiiviset. Keksintö itsessään lisätä diesle bussien käyttöikää kunnostamalla on erittäin viisas ja tätä voitaisiin mielestäni harjoittaa myös suomessa, vieläpä kun se tulee 5 kertaa halvemmaksi. Periaate olla ostamatta busseja Kiinasta on myös erittäin ymmärrettävä ja jopa ihailtavaa. Luulen tämän pohjautuvan siihen, että virolaiset ovat kokeneet miltä tuntuu olla Venäjän vallassa eivätkä halua tukea sellaista maata millään tapaa joka rahoittaa Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Tätä ikävä kyllä suomalaiset liikennöitisjät taas harjoittavat. Myöskin periaate pitää kalusto monipuolisena kriisejä varten on myös asia jossa HSL:n liikennöitsijöiden kannattaisi ottaa mallia. Tällä hetkellä ei ole ostettu kuin uusia sähköbusseja. Hankinnoista puuttuu kaasubussit kokonaan ja toimivia dieseleitä myydään pois 16v käyttöiän vuoksi.

Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä, mutta mielestäni tässä olisi paikka ottaa hieman mallia naapurista.
Monessa asiassa tuntuu nykyään että Viro on mennyt edelle ja Suomi vain taantunut. Tukholmassahan kiinalaisten bussien tarjoaminen kilpailutuksiin on kiellettyä mikä on mielestäni hyvä asia lisäksi Ruotsissa on Yutongilla ei ole maahantuojaa mikä on syy niiden vähäisyydelle. Kun Viro itsenäistyi niin maa alkoi kallistua enemmän Euroopan puolelle kuin Venäjään jonka johdosta perinteisen Itä-Eurooppalaisen johdinautoliikenteen hävittämistä alettiin suunnitella, omasta mielestäni johdinauto liikenne on hyvä joukkoliikennemuoto jota yritettiin 1980-luvullakin Suomessa kokeilla mutta tulokset olivat huonoja jonka johdosta johdinauto liikenne Suomessa jäädytettiin.
 
omasta mielestäni johdinauto liikenne on hyvä joukkoliikennemuoto jota yritettiin 1980-luvullakin Suomessa kokeilla mutta tulokset olivat huonoja jonka johdosta johdinauto liikenne Suomessa jäädytettiin.
Syy miksi johdinautoliikenne on (ollut) Virossa kannattavampaa, kuin Suomessa johtuu pitkälti työvoimakustannuksista. Ratikkaan verrattuna johdinautot vaativat toki pienemmät investoinnit, mutta eivät kuitenkaan puolestaan säästä työvoimakustannuksissa, koska maksimikapasiteetissa ei käytännössä ole eroa johdinauton ja "tavallisen bussin" välillä. Ratikka vaatii toki isommat investoinnit, mutta juoksevat kulut ovat pienemmät, kun huomattavasti suurempi määrä ihmisiä saadaan kuljetettua per kuljettaja.

Käytännössä ero näkyy aika pitkälti siinä, mitä teknologiaa käytetään eniten runkoliikenteessä: korkean työvoimakustannuksen maissa (länsimaat) raideliikenne dominoi, kun taas matalien työvoimakustannusten maissa (kehittyvät maat) erilaiset BRT-systeemit ovat yleisimpiä.
 
Tukholmassahan kiinalaisten bussien tarjoaminen kilpailutuksiin on kiellettyä
Onko tosiaan näin? Millä sitä voidaan virallisesti perustella? Ymmärrän kyllä hyvin miksi näin on, mutta jos se kirjataan kilpailutuksen sääntöihin, niin se varnaa on syrjivää ilman vedenpitävää perustelua. Mikä se perustelu siis on?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko tosiaan näin? Millä sitä voidaan virallisesti perustella? Ymmärrän kyllä hyvin miksi näin on, mutta jos se kirjataan kilpailutuksen sääntöihin, niin se varnaa on syrjivää ilman vedenpitävää perustelua. Mikä se perustelu siis on?
Bussien valmistuksessa edellytetään noudatettavan ILO:n määrittelemiä työelämän perusoikeuksia.

Helppoa sekään ei ole. Tukholmassa viime vuonna ratkenneiden kilpailutusten voittajat Nobina ja VR hankkivat molemmat uudet sähköbussinsa Solarikselta ja SL:ltä meni 9 kk kilpailun ratkaisemisen jälkeen tarkistaa, että Solariksissa joka ikisen mutterinkin valmistuksessa noudatetaan noita perusoikeuksia. Liikennöitsijät saivat tilata uudet bussit vasta tarkistuksen valmistuttua ja nyt ne joutuvat ajamaan aluksi dieselbusseilla, joilla ajaminen on taas niin paljon kalliimpaa, että SL joutuu maksamaan ylimääräisiä liikennöintikorvauksia satoja miljoonia kruunuja.
 
Takaisin
Ylös