- Liittynyt
- 30 Toukokuu 2024
- Viestit
- 314

Kolm hanget kukkus läbi ja Tallinn hakkas vanu busse rekonstrueerima
Tallinna ühistranspordiettevõttel Tallinna Linnatransport (TLT) kukkus läbi juba kolmas hange uute gaasibusside ostmiseks ning kuivõrd busse on puudu, rekonstrueeritakse 70 diiselbussi. Busside ostmiseks on turul olukord muutunud keeruliseks, ütles TLT juht Kaido Padar.

Kannattaa kääntää uutinen suomeksi ja lukea läpi.
Tallinnassa tosiaan tapahtuu... Uutisen mukaan Tallinnan kaupunkiliikenne oy TLT on epäonnistunut uusien bussien hankinnassa jo kolmeen otteeseen. Tämän johdosta heitä uhkaa bussipula.
Tallinnan kaupunkiliikenne keksi tähän ratkaisuksi kunnostaa vanhoja (8-13v) diesel busseja (70kpl) . Tämä tulee kuulemma jopa viisi kertaa halvemmaksi kuin uusien bussien ostaminen. Täten bussien käyttöikää saadaan pidennettyä nykyisestä 14v rajasta 20v käyttöikään mikäli bussi on kunnostettu. Tämä sopimus on voimassa vuoteen 2034.
Lisäksi TLT:n johtaja Kaido Padar kertoi, että uusien bussien hankinnassa tulee ottaa huomioon viime aikojen kriisit. Täten pitää olla kaasu, sähkö - ja dieselbusseja "jatkuvuuden varmistamiseksi". Myös tämän takia diesel busseja kunnostetaan sillä kukaan poliitikko ei halua ostaa uusia.
Kolmas syy taustalla on Eurooppalaisten bussi-yhtiöiden pitkät toimitusajat, jotka ovat venyneet 8 kuukaudesta nykyiseen 1,5 vuoteen, koska Eurooppalaisilla on kiire valmistaa sotatarvikkeita. Kiinalaisten bussien ostaminen on Padarin mukaan poissuljettu.
Omat tulkintani tähän ovat varsin positiiviset. Keksintö itsessään lisätä diesle bussien käyttöikää kunnostamalla on erittäin viisas ja tätä voitaisiin mielestäni harjoittaa myös suomessa, vieläpä kun se tulee 5 kertaa halvemmaksi. Periaate olla ostamatta busseja Kiinasta on myös erittäin ymmärrettävä ja jopa ihailtavaa. Luulen tämän pohjautuvan siihen, että virolaiset ovat kokeneet miltä tuntuu olla Venäjän vallassa eivätkä halua tukea sellaista maata millään tapaa joka rahoittaa Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Tätä ikävä kyllä suomalaiset liikennöitisjät taas harjoittavat. Myöskin periaate pitää kalusto monipuolisena kriisejä varten on myös asia jossa HSL:n liikennöitsijöiden kannattaisi ottaa mallia. Tällä hetkellä ei ole ostettu kuin uusia sähköbusseja. Hankinnoista puuttuu kaasubussit kokonaan ja toimivia dieseleitä myydään pois 16v käyttöiän vuoksi.
Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä, mutta mielestäni tässä olisi paikka ottaa hieman mallia naapurista.