Linja h16

Liittynyt
6 Heinäkuu 2012
Viestit
11
On vain pakko ihmetellä tuota helsingin linjaa 16. Nyt, kun se syksyllä muutettiin kulkemaan Rautatientorilta Kulosaaren kautta Korkeasaareen. Kulosaareen pääsee keskustalla jo metrolla, miksi sinne pitää vielä mennä bussikin? Ymmärrän, että sinne Korkeasaareen on pakko jonkun bussin ajaa, mutta ei ole mitenkään perusteltua, että joku bussi ajaa sinne aamukuudesta iltamyöhään 20min vuorovälein (myöhemmin illalla 30min vuorovälein). Ymmärrettävää olisi tunnin vuoroväli talvisin, kesällä voisi mennäkin useammin, esim. puolen tunnin välein ja Korkeasaaren aukioloaikoina. Vai onko Korkeasaari nykyisin auki klo 6-23?
Ja sitä paitsi Kulosaarea kiertää jo h81, joten jos sieltä Kulosaaren metroasemalta ei jaksa kotiinsa kävellä, niin voi tuolla bussilla ne pari pysäkinväliä mennä. Vai onko se liian raskasta kulosaarelaisille ja on ihan pakko päästä sieltä keskustasta suoraan bussilla kotiin? Ehkä olen sitten vain tyhmä, mutten ymmärrä, mikä järki tuossa h16: ssa nykyisellään oikein on. Ja lähinnä hiertää siis nuo aikataulut.
 
On vain pakko ihmetellä tuota helsingin linjaa 16. Nyt, kun se syksyllä muutettiin kulkemaan Rautatientorilta Kulosaaren kautta Korkeasaareen. Kulosaareen pääsee keskustalla jo metrolla, miksi sinne pitää vielä mennä bussikin? Ymmärrän, että sinne Korkeasaareen on pakko jonkun bussin ajaa, mutta ei ole mitenkään perusteltua, että joku bussi ajaa sinne aamukuudesta iltamyöhään 20min vuorovälein (myöhemmin illalla 30min vuorovälein). Ymmärrettävää olisi tunnin vuoroväli talvisin, kesällä voisi mennäkin useammin, esim. puolen tunnin välein ja Korkeasaaren aukioloaikoina. Vai onko Korkeasaari nykyisin auki klo 6-23?
Ja sitä paitsi Kulosaarea kiertää jo h81, joten jos sieltä Kulosaaren metroasemalta ei jaksa kotiinsa kävellä, niin voi tuolla bussilla ne pari pysäkinväliä mennä. Vai onko se liian raskasta kulosaarelaisille ja on ihan pakko päästä sieltä keskustasta suoraan bussilla kotiin? Ehkä olen sitten vain tyhmä, mutten ymmärrä, mikä järki tuossa h16: ssa nykyisellään oikein on. Ja lähinnä hiertää siis nuo aikataulut.
Itse olenkin sitä mieltä, että linjat 16 pitäisi palauttaa entisille reiteilleen ja 81:n lenkki vaihtaa Korkeasaaren yhteydeksi. Meni se Korkeasaaren bussi HKL-aikaankin Herttoniemestä. Luulisi turistien löytävän perille, vaikka joutuisivatkin käyttämään metroverkostoamme.

Linjan 16 koko osuudella löytyi ennen tasaisesti matkustajia, vaikka se olikin häiriöaltis. Ennen vanhan 16:n lopettamista Senaatintorin-Kauppatorin-pysäkkejä vaihdeltiin tahallisen tuntuisesti lukuisia kertoja edes takaisin, ettei varmasti muistaisi missä se pysähtyy. Reitti muodosti useita hyödyllisiä linkkejä, joita ei ole yritettykään tosissaan palauttaa. Nyt vaaditaan yhä useammalla matkalla kahta tasonvaihtoa ja yhtä tai jopa kahta lisävaihtoa vanhaan malliin verrattuna, jolloin matkaan uppoaakin jo kaksinkertainen aika verrattuna entiseen.
 
Mitä joskus tullut ajettua h11:a Rautatientorilta Korkeasaareen, oli kyllä telibussi lievää liioittelua. Eräänä kevätpäivänä sille oli käyttöä kun sattui kaksi koululaisryhmää samanaikaisesti kyytiin. Ainakin kesinä 09 ja 10 sitä ajettiin jopa kahdella(!) telillä lähes tyhjillään :D Idea sinänsä Korkeasaaren brändibussista amurintiikerimainoksineen ja eläin-infoineen on hauska(jos se auto ei viettäisi suurinta osaa ajasta pajalla) mutta onko siinä mitään järkeä kun ei siellä satunnaismatkaajia lukuunottamatta ketään liiku.
En usko että tuo uusi reittimuutos on tuonut yhtään sen enempää matkustajia. Tai omakohtaista kokemusta on yhdeltä hupi matkalta sunnuntaipäivältä jolloin olin erään kulosaareen matkanneen herran kanssa ainoat matkustajat. Silloin sunnuntaina linjaa ajoi kolme autoa. (Nf 621, 625 ja 686)

81 olisi taas ehkä turhankin mutkitteleva linja herttoniemestä korkeasaareen menijöille.
 
81 olisi taas ehkä turhankin mutkitteleva linja herttoniemestä korkeasaareen menijöille.
Ei nyt niinkään, se palvelisi paljon paremmin Herttoniemen asukkaita mutkitellen koko Hertsikan läpi (harva siinä asemalla asuu). Metrolla sekä idästä että lännestä tulevat vaihtaisivat 81:seen toki Kulosaaressa.
 
No mutta onkhelma poistuu 1.1.2013, jolloin tulee VDL-A1:set TLL:n suunnilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt niinkään, se palvelisi paljon paremmin Herttoniemen asukkaita mutkitellen koko Hertsikan läpi (harva siinä asemalla asuu). Metrolla sekä idästä että lännestä tulevat vaihtaisivat 81:seen toki Kulosaaressa.

Käyhän Korkeasaaressa muualtakin ihmisiä kun vain Herttoniemestä :p Ehkä 81:llä voisi olla A-lähtöjä jotka jatkaisivat sitten Korkeasaareen sen aukioloaikoina? Ja vaikka kesäisin K(niinkuin korkeasaari)-vuoroja jotka ajavat herttoniemestä nopeampaa reittiä korkeasaareen?
e: joka neljäs lähtö h81A:na välillä 10-16 takaisi tunnin vuorovälin korkeasaareen, se sama joka sinne oli entisen h11:n talviaikataululla :)
 
Viimeksi muokattu:
No mutta onkhelma poistuu 1.1.2013, jolloin tulee VDL-A1:set TLL:n suunnilta.
Kun välitön linjastomuutoksen jälkeinen matkustajakato on ongelma, ja ratkaisuksi tarjotaan pienempää kalustoa, pitäisi ehkä miettiä asiaa toiseltakin kantilta?
Käyhän Korkeasaaressa muualtakin ihmisiä kun vain Herttoniemestä :p
Niin, kirjoitin että silloin bussiin hypätään metrosta Kulosaaressa, josta matkaa menee dösällä korkeintaan 4 minuuttia. Korkeasaaren yhteys voisi lähteä sitten Kalasatamasta, kun sinne saadaan laajennettua ratikkaverkkoa.
 
Tuon kulosaaren lenkin voisi kuitenkin edelleen ottaa pois ja laittaa bussi ajamaan suoraan Korkeasaareen, niin kuin linja 11 aiemmin.

Tällöinhän linjasta vasta järkevä tulisi, kun Korkeasaareen ajetaan joka päivä aamusta iltaan. Liikennöintiaikaa kun ei voi lyhentää, vaikka tuo Kulosaaren kierros otettaisiinkin pois, koska linja palvelee myös Sörnäisten rantatien ja Kruununhaan (vuodenvaihteesta lähtien, siihen saakka Merihaan ja Hakaniemen) sekä Rautatientorin välisiä yhteyksiä. Ja jos 16:n reittiä muutetaan, pitäisi myös linjan 81 reittiä muuttaa, jotta se kattaisi koko Kulosaaren.
 
Takaisin
Ylös