Linjatunnusten uudistusideointia

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
203
Miten voitaisiin linjanumerot uudistaa, jos joskus pitäisi tehdä samanlainen uudistus kun tehtiin noin 10 vuotta sitten? Tai miten olisi linjat voitu numeroida toisin joskus aikaisemmin, kun oli enemmän linjoja? Ainakin omasta mielestä hyviä ideoita olisivat aakkosnumeeriset tunnukset muotoa A1, samalla tavalla kuten esim. Turun seudulla, tai että jos kun syntyy tulevaisuudessa laaja ratikkaverkko, niin kaikki alle sadan tunnukset varattaisiin ratikoille ja 100:sta ylöspäin busseille, myös Helsingin sisäisten linjojen ollessa kolminumeroisia. Tai sitten esim. yölinjojen numerointi muotoa N1, N2, N3 jne. missä ei olisi yhteyttä mihinkään päivälinjaan. Tai entä vaikkapa jos ulosmenoteiden satalukuja muutettaisiin? Tai entä miten linjanumerointi muuttuisi, jos HSL:ään liittyisi lisää kuntia?
 
Miten voitaisiin linjanumerot uudistaa, jos joskus pitäisi tehdä samanlainen uudistus kun tehtiin noin 10 vuotta sitten?
Ei millään tavalla. Nykyinen järjestelmä (erityisesti loppukirjaimet) on mielestäni loistava.
Ainakin omasta mielestä hyviä ideoita olisivat aakkosnumeeriset tunnukset muotoa A1, samalla tavalla kuten esim. Turun seudulla,
Miksi?
jos kun syntyy tulevaisuudessa laaja ratikkaverkko, niin kaikki alle sadan tunnukset varattaisiin ratikoille ja 100:sta ylöspäin busseille, myös Helsingin sisäisten linjojen ollessa kolminumeroisia.
Uskotko, että tulevat Helsingin seudulle koskaan 99 raitiolinjaa?
Tai sitten esim. yölinjojen numerointi muotoa N1, N2, N3 jne. missä ei olisi yhteyttä mihinkään päivälinjaan.
Miksi? Eikö nykyinen xxx-järjestelmä toimii ihan hyvin?
Tai entä vaikkapa jos ulosmenoteiden satalukuja muutettaisiin?
Miksi?
Tai entä miten linjanumerointi muuttuisi, jos HSL:ään liittyisi lisää kuntia?
Paljon lisää kuntia ei varmasti tulevat, jos HSL pysyy HSL:na ja ei tulee Uudenmaan seudun liikenneksi. Ja vielä on muutama sataa lukuja.
 
Takaisin
Ylös