- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2006
- Viestit
- 365
Tässä Googlen hausta saa Lohja-Vihti-Espoo-rataselvityksen vuodelta 2002 (pdf otsikolla UUDENMAAN LIITTO). Sivulla 12 löytyy arvioidut matkustusajat Helsingin keskustasta. Tuota rataa voisi ainakin periaatteessa jatkaa Routionmäen kautta Paloniemeen. Routionmäessä on jo nyt kerrostaloaluetta ja Palomäkeen on suunnitteilla asuinrakentamista.
Kokeilin tuon selvityksen ilmoittamien arvioitujen matka-aikojen perusteella hahmotella mahdollisuutta järjestää vaihtoyhteys Lohja-Helsinki-väliä kulkevien ja Karjaa-Hyvinkää-rataa kulkevien junien välillä. Väli Lohjan keskusta-Paloniemi on hatusta vedettynä tässä kuusi minuuttia. Se on suhteellisen lyhyt väli, ettei sillä oikeastikaan pitäisi tuon kauempaa ainakaan mennä.
Mahdollinen aikataulu: Helsinki 9:26, Nummela Eteläinen 10:00, Lohjan Asema 10.07, Paloniemi 10:17; Paloniemi 10:27, Lohjan Asema 10:37, Nummela eteläinen 10:44, Helsinki 11:18. Takaisin tämä juna siis voisi lähteä 11:26.
4 junalla voisi tämän mukaan saada puolen tunnin vuorovälin Helsingin ja Lohjan välille. Tällöin Helsingistä lähtisivät junat 9:26, 9:56,... ja Paloniemestä 9:57, 10:27,... Tällöin voisi tilanne olla tämänlainen:
Ensimmäinenä: Lohja As, toisena: Nummela Eteläinen.
Paloniemeen <- 10:07<- 10:00 <- Helsingistä
Karjaalta ->10:00 ->10:07 -> Hyvinkäälle
Karjaalle <- 10:14 <- 10:07 <- Hyvinkäältä
Paloniemestä ->10:07 ->10:14 -> Helsinkiin.
Tällöin 9:26 Helsingistä lähtevästä junasta voisi vaihtaa sekä Hyvinkään että Karjaan suuntaan 7 minuutin vaihtoajalla, Karjaan suunnasta sekä Hyvinkään suunnasta 10:14 Helsinkiin menevään junaan (taas 7 minuutin vaihtoaika) ja lisäksi Karjaalta tuleva juna on 10:00 Lohjan Asemalla josta pääsee 10:07 Paloniemeen sekä Paloniemeltä pystyy vaihtamaan Karjaan suuntaan. Tässä mallissa Hyvinkää-Karjaa radan junat kohtaavat Nummelan eteläisellä asemalla. Olisi varmasti mahdollista siirtää toiseen suuntaan kulkevan juna puoli tuntia myöhäisemmäksi.
Karjaan ja Hyvinkään välillä kulkevat junat voisivat pysähtyä seuraavilla asemilla: Mustio, Kirkniemi, Virkkala, Keski-Lohja, Lohja As., Muijala, Nummela eteläinen, Nummela keskusta, (Lankila), Ojakkala, Otalampi, (Leppälampi), Röykkä, Rajamäki ja Hyvinkään sairaala. Nämä junat voisivat jatkaa Karjaan asemalta Hankoon ja toisessa päässä pääteasemana voisi mahdollisesti olla Riihimäki, tai jopa Lahti, jos halutaan, että esimerkiksi Lohjalta voisi päästä yhdellä vaihdolla kulkemaan Lappeenrantaan tai vaikka Joensuuhun asti.
Helsingin yhteyden ansiosta matkustajia voisi olettaa olevan mukavasti välillä Kirkniemi-Nummelan keskusta. Ojakkalaan, Otalampeen sekä Mustioon voisi olla jonkin verran tulijoita Lohjan junalla Helsingistä. Hangon ja Lohjan välisellä osuudella on varmasti myös jonkin verran paikallisia kulkijoita ja jos Lohjan Asemalta on vielä vaihtoyhteys Paloniemeen, niin junat palvelisivat myös Lohjan sisäistä liikennettä melko hyvin. Vaihtoyhteys Tampereelle voisi houkutella Lohjalta ja Nummelasta matkustajia myös Hyvinkään suuntaan, joten vaikka Otalampi-Rajamäki-osuudella matkustajamäärät ovat luullakseni alimmillaan, eivät junat välttämättä tätäkään väliä sentään tyhjillään kulje. Miksei Rajamäeltä silloin tällöin joku voisi matkustaa myös Turun suuntaan. Rajamäen ja Hyvinkään väilillä, miksei jossain määrin myös Röykän ja Hyvinkään välillä kulkee myös paikallisia matkustajia, varsinkin kun juna pysähtyy Hyvinkään sairaalan kohdalla.
Kokeilin tuon selvityksen ilmoittamien arvioitujen matka-aikojen perusteella hahmotella mahdollisuutta järjestää vaihtoyhteys Lohja-Helsinki-väliä kulkevien ja Karjaa-Hyvinkää-rataa kulkevien junien välillä. Väli Lohjan keskusta-Paloniemi on hatusta vedettynä tässä kuusi minuuttia. Se on suhteellisen lyhyt väli, ettei sillä oikeastikaan pitäisi tuon kauempaa ainakaan mennä.
Mahdollinen aikataulu: Helsinki 9:26, Nummela Eteläinen 10:00, Lohjan Asema 10.07, Paloniemi 10:17; Paloniemi 10:27, Lohjan Asema 10:37, Nummela eteläinen 10:44, Helsinki 11:18. Takaisin tämä juna siis voisi lähteä 11:26.
4 junalla voisi tämän mukaan saada puolen tunnin vuorovälin Helsingin ja Lohjan välille. Tällöin Helsingistä lähtisivät junat 9:26, 9:56,... ja Paloniemestä 9:57, 10:27,... Tällöin voisi tilanne olla tämänlainen:
Ensimmäinenä: Lohja As, toisena: Nummela Eteläinen.
Paloniemeen <- 10:07<- 10:00 <- Helsingistä
Karjaalta ->10:00 ->10:07 -> Hyvinkäälle
Karjaalle <- 10:14 <- 10:07 <- Hyvinkäältä
Paloniemestä ->10:07 ->10:14 -> Helsinkiin.
Tällöin 9:26 Helsingistä lähtevästä junasta voisi vaihtaa sekä Hyvinkään että Karjaan suuntaan 7 minuutin vaihtoajalla, Karjaan suunnasta sekä Hyvinkään suunnasta 10:14 Helsinkiin menevään junaan (taas 7 minuutin vaihtoaika) ja lisäksi Karjaalta tuleva juna on 10:00 Lohjan Asemalla josta pääsee 10:07 Paloniemeen sekä Paloniemeltä pystyy vaihtamaan Karjaan suuntaan. Tässä mallissa Hyvinkää-Karjaa radan junat kohtaavat Nummelan eteläisellä asemalla. Olisi varmasti mahdollista siirtää toiseen suuntaan kulkevan juna puoli tuntia myöhäisemmäksi.
Karjaan ja Hyvinkään välillä kulkevat junat voisivat pysähtyä seuraavilla asemilla: Mustio, Kirkniemi, Virkkala, Keski-Lohja, Lohja As., Muijala, Nummela eteläinen, Nummela keskusta, (Lankila), Ojakkala, Otalampi, (Leppälampi), Röykkä, Rajamäki ja Hyvinkään sairaala. Nämä junat voisivat jatkaa Karjaan asemalta Hankoon ja toisessa päässä pääteasemana voisi mahdollisesti olla Riihimäki, tai jopa Lahti, jos halutaan, että esimerkiksi Lohjalta voisi päästä yhdellä vaihdolla kulkemaan Lappeenrantaan tai vaikka Joensuuhun asti.
Helsingin yhteyden ansiosta matkustajia voisi olettaa olevan mukavasti välillä Kirkniemi-Nummelan keskusta. Ojakkalaan, Otalampeen sekä Mustioon voisi olla jonkin verran tulijoita Lohjan junalla Helsingistä. Hangon ja Lohjan välisellä osuudella on varmasti myös jonkin verran paikallisia kulkijoita ja jos Lohjan Asemalta on vielä vaihtoyhteys Paloniemeen, niin junat palvelisivat myös Lohjan sisäistä liikennettä melko hyvin. Vaihtoyhteys Tampereelle voisi houkutella Lohjalta ja Nummelasta matkustajia myös Hyvinkään suuntaan, joten vaikka Otalampi-Rajamäki-osuudella matkustajamäärät ovat luullakseni alimmillaan, eivät junat välttämättä tätäkään väliä sentään tyhjillään kulje. Miksei Rajamäeltä silloin tällöin joku voisi matkustaa myös Turun suuntaan. Rajamäen ja Hyvinkään väilillä, miksei jossain määrin myös Röykän ja Hyvinkään välillä kulkee myös paikallisia matkustajia, varsinkin kun juna pysähtyy Hyvinkään sairaalan kohdalla.
Viimeksi muokattu: