No se mittari on siinä sitä varten, että näkee koska se loppuu. Kurvaa sinne bensikselle ennen ku se auto tyssää lopullisesti.
Aivan, siksi juurihan se polttoaineen määrän mittari on siinä.
Linja-auton aamulla varikolta ottava kuljettaja vilkaisee myös sitä mittaria ja arvioi, riittääkö polttoaine koko päiväksi. Yleensä riittää, tankataanhan koko päivän linjalla olevien bussien tankit yöttäin.
Jos tuntuu, ettei polttoaine riitä, auto tankataan ennen lähtöä tai vaihdetaan toiseen, jossa varmasti riittää.
Samoin myös linjalla ajaettaessa sitä mittaria tarkkaillaan. Jos vaikuttaa, ettei polttoaine riitä loppuun asti, voidaan auto vaihtaa toiseksi kesken päivän sellaisessa paikassa, ettei siitä aiheudu läheskään yhtä paljon kustannuksia tai haittaa matkustajille kuin jos tankki olisi ajettu kokonaan tyhjäksi.
Näin toimien ei isoissa linja-autoyrityksissä ole mitään tarvetta kuljettajien tankkauskorteille.
Se on sitten eri juttu, jos polttoainemittari ei toimi tai näyttää väärin. Silloinkaan ei pysty arvioimaan, kuinka pitkälle polttoaine riittää, joten edessä olisi luultavasti Camo Lissabonen kuvailema rullausyritys sopivalle tankille...
Paljon parempi siis, että jos havaitaan mittarin toimimattomuus aamulla tai kesken linjan, siitä kuljettaja ilmoittaa eteenpäin vikalapulla, ja varmistaa muilla keinoin, riittääkö polttoaine ihan täysin varmasti koko päiväksi.
Kuten huomataan, edellä on paljon toimenpiteitä, joiden suorittaminen tai suorittamatta jättäminen on yksittäisen kuljettajan varassa. Uskon kuitenkin, että firmassa kuin firmassa on niin ammattitaitoisia kuljettajia, että tuollaiset itsestäänselvyydet hoituvat enempiä ajattelematta.
Loppuun vielä kevennys. Olin HKL-Bussiliikenteen aikaan Vartiokylän varikolla lähdössä ajamaan 79V:tä iltaruuhkaan. Mittari näytti lähes nollaa, ja kysyin työnjohdolta, koska auto on tankattu viimeksi. Työnjohtaja antoi matkamittarin kolme viimeistä numeroa, ja vertasin niitä itse näkemiini. Eroa oli vain yksi kilometri.
En uskonut näkemääni ja halusin vielä verrattavaksi tuhannet kilometrit. Johan alkoi eroa löytyä, kun auto oli edellisen tankkauksen jälkeen kulkenutkin 1001 kilometriä! Joten ei kun ennen ulosajoa vuorokausihuoltokaistalle laskemaan noin 400 litraa polttoainetta tankkiin.
