Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,487
Malmilla on montaa päällekkäistä bussilinjaa ja bussit jonoutuvat. Joka bussissa on oma kuljettajansa (kustannus kasvaa) ja Kirkonkyläntietä ajaa 38 bussivuoroa yhdessä ruuhkatunnissa per suunta, joten keskimääräiseksi vuoroväliksi tulee alle 2 minuuttia. Toki kaikki bussit eivät aja koko Malmia läpi samaa reittiä, mutta yhtäläisyyksiä on.

Hyvä esimerkki yhtäläisyyksistä on 54/B, 519/A ja 520. Linjat ajavat useita kilometrejä samaa reittiä, eikä vain tämä ole ongelma - ajo on myöskin hidasta ruuhka-aikaan, sekä varsinkin h54:n bussit ovat ruuhka-aikaan täynnä - seisomapaikkoja myöten. Eniten täynnä 54 on Itäkeskuksesta Malmille, vaikkakin 519/A ja 520 palvelevat tätä väliä myös. Väli Itäkeskus-Malmi sekä Kirkonkyläntie ovat siis ylikuormitettuja osuuksia, joilla bussit juuttuvat valoihin (Kirkonkyläntie) ja ruuhkiin (Kehä I)

Tässä ehdotukseni raitiovaunuksi Malmille. Sen voi yhdistää ties kuinka moneen muuhun hankkeeseen, joten se käyttäisi samaa varikkoa, kuin muutkin kantakaupungin ulkopuoliset hankkeet.
Tästä näkyisi bussilinjojen reittimuutokset. Raitiolinja toimisi runkolinjan tapaisesti.
 
Muutamia pikkujuttuja:

Linjaa 70/T ei voida päättää asematerminaalille, koska siellä ei voida kääntyä, lähin järkevä kääntymispaikka olisi Malmin sairaala-alueella.

73: Miten keskusta (Hakaniemi-Koskelan halli) -Malmi välinen osuus? Hoidetaan lisäämällä 70:n vuoroja? Tämä linja on myös junan korvaaja isompien juna ongelmien aikana (samoin 70/T).
 
Kivahan tämä.
Mutta todellisuudessa linjaosuus Turunlinnantieltä Myllypuron metroasemalle asti mahdoton (ainakin runkolinjalle)!
 
Miksi reitti päättyy keskelle ei-mitään Suutarilaan, kun sen voisi jatkaa esim. Tikkurilan asemalle? :)
 
Yksi ilmeinne yhdistämiskohde on Jokeri II, joka kulkee myös malmin läpi. En nyt ala suoraan arpoa, etät miten, mutta jos ja kun sekin tehdään ratikaksi, niin tuossa on kyllä synergioita.

Vantaan kaavassa on myös varaus ratikkakiskoille, jotka lähtevät lentoaseman tienoolta etelään päin. Niitä ei ole piirretty Helsingin puolelle, mutta Malmi olisi varmaan aika luonteva kohde tai välietappi.
 
Muutamia pikkujuttuja:

Linjaa 70/T ei voida päättää asematerminaalille, koska siellä ei voida kääntyä, lähin järkevä kääntymispaikka olisi Malmin sairaala-alueella.
Vaihdoin päättäriksi Ala-Malmin torin, jolla raitiotie muutenkin myös pysähtyisi. Näin matka-aika ei kasva.
73: Miten keskusta (Hakaniemi-Koskelan halli) -Malmi välinen osuus? Hoidetaan lisäämällä 70:n vuoroja? Tämä linja on myös junan korvaaja isompien juna ongelmien aikana (samoin 70/T).
Käytettävissä olisi 70/T+ratikka-yhdistelmän lisäksi yhdistelmät 70V/71V/73N/77+ratikka.
Kivahan tämä.
Mutta todellisuudessa linjaosuus Turunlinnantieltä Myllypuron metroasemalle asti mahdoton (ainakin runkolinjalle)!
Millä tavalla? Turunlinnantie on muutenkin menossa remonttiin, keskelle vain raitiokaistat. Korsholmantie on liikenteestä hiljainen, ja loppumatkalla on tilaa tehdä erillinen rata vain raitiovaunuille.
Miksi reitti päättyy keskelle ei-mitään Suutarilaan, kun sen voisi jatkaa esim. Tikkurilan asemalle? :)
Se on nykyinen bussien päätepaikka. Laitoinhan mahdollisiin jatkeisiin myös Tikkuilan;)
 
Se on nykyinen bussien päätepaikka. Laitoinhan mahdollisiin jatkeisiin myös Tikkuilan;)

Nykyinen bussien päätepaikka lienee tuolla ainoastaan siksi, että Suutarilan ja Tikkurilan välissä sattuu sijaitsemaan kuntaraja: peruste on siis poliittis-keinotekoinen.
 
Yksi ilmeinne yhdistämiskohde on Jokeri II, joka kulkee myös malmin läpi. En nyt ala suoraan arpoa, etät miten, mutta jos ja kun sekin tehdään ratikaksi, niin tuossa on kyllä synergioita.

Vantaan kaavassa on myös varaus ratikkakiskoille, jotka lähtevät lentoaseman tienoolta etelään päin. Niitä ei ole piirretty Helsingin puolelle, mutta Malmi olisi varmaan aika luonteva kohde tai välietappi.
No kyllä ja ei. Kyllä koska siihen voisi yhdistää tuota Kirkonkyläntien suunnan liikennettä Malmille, vanha Kirkonkyläntien linja menee siitä Siltamäen nurkilta joen yli sitä vanhaa siltaa. Ja toisaalta ei, koska luonteva yhteys keskustaan päin menee Tuusulantien kautta.

Minusta jotenkin niin kuin oheisessa kuvassa. Ideana muodostaa selkeitä runkolinjoja. Tuossa tulee vaihtoja mutta ne on kuitenkin samalla laiturilla, ja toki suoriakin linjoja voi lisätä jos on matkustajia. Linja päätetty Hakaniemeen siksi ettei just nyt jaksa pohtia siitä eteenpäin. Samoin Tammistosta keskustaan jätetty tämän ulkopuolelle.
 

Liitetiedostot

  • malminratikka.jpg
    malminratikka.jpg
    38 KB · Lukukerrat: 384
Millä tavalla? Turunlinnantie on muutenkin menossa remonttiin, keskelle vain raitiokaistat. Korsholmantie on liikenteestä hiljainen, ja loppumatkalla on tilaa tehdä erillinen rata vain raitiovaunuille.
Korsholmantietä voi katsoa vaikka Google Earth street wievistä.
Ja sittenkö rata halkoisi Myllypuron liikuntapuiston pallokenttiä ja kulkisi pallo- ja jääkiekkohallien välistä luikerrellen?
 
Korsholmantietä voi katsoa vaikka Google Earth street wievistä.
Ja sittenkö rata halkoisi Myllypuron liikuntapuiston pallokenttiä ja kulkisi pallo- ja jääkiekkohallien välistä luikerrellen?

Vähän turhan mutkittelevalta tuo Knightriderin linjaus näyttää monessa muussakin kohdassa.
 
Korsholmantietä voi katsoa vaikka Google Earth street wievistä.
Ja sittenkö rata halkoisi Myllypuron liikuntapuiston pallokenttiä ja kulkisi pallo- ja jääkiekkohallien välistä luikerrellen?
Olen kävellyt tänään linjauksen reitin, eikä se halo yhtään kenttää ja kulkee lähes tikkusuoraan alueen läpi. Myllytontunpolulla on molemmilla puolilla 5 m vapaata tilaa (=10m) ahtaimmissakin paikoissa. Ilmakuva on vanhentunut, kupla purettu ja tilalla tasaista maata sekä linjauksen kanssa rinnakkainen kävelytie. Radan ylityksiä tarvittaisiin puiston alueella vain yksi, Mustapuron sillan kohdalle. Rata olisi siis aika lailla eristetty. Rata ei haittaisi minkään urheiluaktiviteetin harrastusta, pikemminkin parantaisi yhteyksiä puistoalueelle.
Vähän turhan mutkittelevalta tuo Knightriderin linjaus näyttää monessa muussakin kohdassa.
Missä kohtaa koukkaistaan jossakin turhaan (ei lisää palvelua)? Kaikki reitit kulkisivat omaa väyläänsä täysin etuuksin, jolloin tällä pysäkkivälillä voidaan hyödyntää pikaraitiotien tarjoamia maksiminopeuksia.

Kaikki ideat linjaukseen otetaan huomioon, mutta eihän ne talot ihan Kehällä ole, vähän Kehän reunassa. Yksityisautoilu vähenee, kun ratikka ajaa kotikaduilla eikä 0,5km päässä meluisan ja pölyisen väylän varrella.

Korjasin dokumenttiin unohdukseni siitä, että korvaahan raitiotie myös puolet linjasta 92. Muistakaa myös että kartan lisätiedot ovat toisella sivulla (sivupalkin alalaidasta). Ongelmaan en ole löytänyt ratkaisua. (Google katkaisee kartan kahdeksi sivuksi, jos objektejen määrä ylittää jonkin raja-arvon.)
 
Takaisin
Ylös