- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,487
Malmilla on montaa päällekkäistä bussilinjaa ja bussit jonoutuvat. Joka bussissa on oma kuljettajansa (kustannus kasvaa) ja Kirkonkyläntietä ajaa 38 bussivuoroa yhdessä ruuhkatunnissa per suunta, joten keskimääräiseksi vuoroväliksi tulee alle 2 minuuttia. Toki kaikki bussit eivät aja koko Malmia läpi samaa reittiä, mutta yhtäläisyyksiä on.
Hyvä esimerkki yhtäläisyyksistä on 54/B, 519/A ja 520. Linjat ajavat useita kilometrejä samaa reittiä, eikä vain tämä ole ongelma - ajo on myöskin hidasta ruuhka-aikaan, sekä varsinkin h54:n bussit ovat ruuhka-aikaan täynnä - seisomapaikkoja myöten. Eniten täynnä 54 on Itäkeskuksesta Malmille, vaikkakin 519/A ja 520 palvelevat tätä väliä myös. Väli Itäkeskus-Malmi sekä Kirkonkyläntie ovat siis ylikuormitettuja osuuksia, joilla bussit juuttuvat valoihin (Kirkonkyläntie) ja ruuhkiin (Kehä I)
Tässä ehdotukseni raitiovaunuksi Malmille. Sen voi yhdistää ties kuinka moneen muuhun hankkeeseen, joten se käyttäisi samaa varikkoa, kuin muutkin kantakaupungin ulkopuoliset hankkeet.
Tästä näkyisi bussilinjojen reittimuutokset. Raitiolinja toimisi runkolinjan tapaisesti.
Hyvä esimerkki yhtäläisyyksistä on 54/B, 519/A ja 520. Linjat ajavat useita kilometrejä samaa reittiä, eikä vain tämä ole ongelma - ajo on myöskin hidasta ruuhka-aikaan, sekä varsinkin h54:n bussit ovat ruuhka-aikaan täynnä - seisomapaikkoja myöten. Eniten täynnä 54 on Itäkeskuksesta Malmille, vaikkakin 519/A ja 520 palvelevat tätä väliä myös. Väli Itäkeskus-Malmi sekä Kirkonkyläntie ovat siis ylikuormitettuja osuuksia, joilla bussit juuttuvat valoihin (Kirkonkyläntie) ja ruuhkiin (Kehä I)
Tässä ehdotukseni raitiovaunuksi Malmille. Sen voi yhdistää ties kuinka moneen muuhun hankkeeseen, joten se käyttäisi samaa varikkoa, kuin muutkin kantakaupungin ulkopuoliset hankkeet.
Tästä näkyisi bussilinjojen reittimuutokset. Raitiolinja toimisi runkolinjan tapaisesti.