- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,006
Vs: Kaivoksela - metrolähiö
Itse arvelisin että noin laaja verkosto ei olisi ollut valmis vielä vuonna 2000, tai että suunnitelmia olisi joka tapauksessa jouduttu karsimaan. Tukholman seudun metron pituus on nyt kadehdittavat 100 km mutta itse Tukholman kaupungissa asui jo 1960-luvulla n 800000 asukasta, ja Stokiksessa oli silloin kun metroa rakennettiin huomattavasti enemmän rahaa millä mällätä. Jokin todellinen ihme olisi pitänyt tapahtua Suomessa 60-70 luvulla jotta Castrénin metrosuunnitelmat olisivat toteutuneet alkuperäisessä muodossaan ja aikataulussa.
Merkittävimmät syyt miksi metroa ei ole rakennettu Helsingissä enemmän kuin 22 km ovat metron rakennuskustannusten lisäksi lähiörakentamisen hajanaisuus johtuen 60-70-lukujen grynderimenettelystä, kitka pk-seudun kuntien välisessä yhteistyössä (varsinkin Helsingin ja Espoon välillä), sekä autoilun voimakas kasvu ja sen seurauksena asutuksen leviäminen kehyskuntiin, muutokset elinkeinorakenteissa jne.
t. Rainer
Tämän alkuperäisen Kaivokselan metrolinjauksen maanpäällisiä varauksia on yhä käytössä kevyen liikenteen väylinä sekä osana katuverkkoa Haagoissa ja Kannelmäessä ja Kaivokselassa. Ihan hyvä pyöräretken kohde muuten!Länsi-Vantaan metrohaara olisi kulkenut hieman itäisempää käytävää Kaivokselan kautta ”Länsi-Vantaalle” verrattuna sittemmin rakennettuun Martinlaakson rataan. Toteutumaton metroväylä olisi palvellut vanhaa Pohjois-Haagaa ja vanhaa Kannelmäkeä Kaivokselan lisäksi. Kaikki viimeksi luetellut alueet jäivät syrjään myöhemmin vedetystä raideyhteydestä.
Pikkumaisena huomautuksena, tähän: vain Malminkartanon aseman laiturit madallettiin. Siellä laiturit olivat alunperin Sm1/2 junan toiseksi alimman porrasaskelman tasolla. Asemaa joka avattiiin v 1978 tai 79 (tarkkaa vuotta en muista) voidaan pitää Helsingin ja koko Suomen ensimmäisenä "metroasemana", tunnelissa kun oli. Jossain vaiheessa 80-lukua tunnelin seinään maalattiin graffiti jossa oli keskeisenä kohteena aito metrojuna, siis ei VR:n lähijuna. Siihen aikaan graffitit olivat niin ennennäkemätön suuren maailman ilmiö että niitä ei vielä paheksuttu, ja koska olivat muutenkin siistimpiä kuin nykyiset, niin Malminkartanon graffiti sai olla monta vuotta paikallaan.Alkuperäiset laiturit osuudella Pohjois-Haaga (asema sijaitsee käytännössä Lassilassa) – Martinlaakso laiturit olivat niin korkeat, että niitä on myöhemmin jouduttu madaltamaan (käytännössä nostamalla rataa asemien kohdalla).
Onkohan tuolle v. 1965 - 2000 toteutettavaksi aiotulle väylästölle missään esitetty kustannusarviota? Itse en sellaiseen muista törmänneeni. Se on selvä, että kevyemmän standarin mukainen rata asemineen on kilometriä kohden halvempi kuin nykyinen megametro, mutta mitä tuosta 86,5 km:stä 108:ne asemineen (pysäkkeineen) olisi saatu maksaa nykyrahassa?
Itse arvelisin että noin laaja verkosto ei olisi ollut valmis vielä vuonna 2000, tai että suunnitelmia olisi joka tapauksessa jouduttu karsimaan. Tukholman seudun metron pituus on nyt kadehdittavat 100 km mutta itse Tukholman kaupungissa asui jo 1960-luvulla n 800000 asukasta, ja Stokiksessa oli silloin kun metroa rakennettiin huomattavasti enemmän rahaa millä mällätä. Jokin todellinen ihme olisi pitänyt tapahtua Suomessa 60-70 luvulla jotta Castrénin metrosuunnitelmat olisivat toteutuneet alkuperäisessä muodossaan ja aikataulussa.
Merkittävimmät syyt miksi metroa ei ole rakennettu Helsingissä enemmän kuin 22 km ovat metron rakennuskustannusten lisäksi lähiörakentamisen hajanaisuus johtuen 60-70-lukujen grynderimenettelystä, kitka pk-seudun kuntien välisessä yhteistyössä (varsinkin Helsingin ja Espoon välillä), sekä autoilun voimakas kasvu ja sen seurauksena asutuksen leviäminen kehyskuntiin, muutokset elinkeinorakenteissa jne.
t. Rainer