339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,443
Johan tätä on odotettu ja foorumillakin mietitty. Järki voitti loppujen lopuksi, matkakorttivempeleen 0-nappulassa lukee jatkossa "Raitiovaunu" jne... Tarvittiin sitten oikein käytettävyysasiantuntija toteamaan, että sana raitiovaunu kuvaa ratikkalippua paremmin kuin numero 0 jne
hs.fi tänään:
hs.fi tänään:
www.hs.fi sanoi:Matkakortin lukulaitteiden numeropainikkeita aiotaan selventää teksteillä
Julkaistu: 22:32
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä käytössä olevien matkakorttien lukijalaitteiden painikkeet aiotaan uusia. Kertalipun maksamisessa käytettäviä numeropainikkeita selvennetään matkustusvyöhykettä kuvaavalla tekstillä.
"Ykköspainikkeessa on nyt pelkkä numero, mutta tämänhetkisten kaavailujen mukaan siihen tulee sisäinen-sana", kertoo matkakorttijärjestelmästä vastaava tuotantopäällikkö Risto Vaattovaara YTV:stä.
Nykyistä seutualuetta vastaavan 2-painikkeen tekstiksi on kaavailtu termiä "lähiseutu". 0-näppäimeen aiotaan kirjoittaa teksti "raitiovaunu".
Tekstit tulevat painikkeisiin suomeksi ja ruotsiksi.
Uudistuksessa myös lukijalaitteen neljäs, tähän asti käyttämättömänä ollut painike otetaan käyttöön. Painikkeella voi ensi vuoden alusta lähtien maksaa kertalipun uudelle, niin sanotulle kolmannelle vyöhykkeelle – tässä vaiheessa Keravalle, joka liittyi matkakorttijärjestelmään maaliskuun alussa.
Uusi painike merkitään numerolla 3, ja sen tekstiksi on suunniteltu termiä "koko alue".
YTV päättää lukijalaitteen lopullisesta ulkoasusta kesällä.
Muutokset aiotaan toteuttaa kaikkiin noin 1 500 matkakortin lukijalaitteeseen vielä tänä vuonna. Näppäintarrojen uusiminen maksaa Vaattovaaran mukaan YTV:lle hieman yli 10 000 euroa.
Uusien painikkeiden toivotaan helpottavan matkakortin käyttämistä. Erityisesti harvemmin joukkoliikennettä käyttävät ihmiset ovat kokeneet nykyisen järjestelmän hankalaksi.
"Vakiokäyttäjät ovat aika hyvin omaksuneet nykyiset numerotunnukset, mutta harvemmin käyttävillä on ollut ongelmia eri lippuvaihtoehtojen valitsemisessa. Käytettävyysasiantuntijat ovat todenneet, että tämä on selkeästi askel parempaan suuntaan", Vaattovaara sanoo.
Vaihtoehtoja lukijalaitteen uusista näppäimistä on testattu joukkoliikenteen käyttäjien kanssa Helsingin Rautatientorilla.
"Uudistetussakaan laitteessa ei päästä täysin tyydyttävään tulokseen, sillä laite asettaa aika tiukat rajat muutoksille. Tavoitteena on tehdä siitä mahdollisimman helppokäyttöinen. Ainakin uusille käyttäjille tulee varmasti jatkossakin hämmennystä", sanoo tutkimusjohtaja Raino Vastamäki matkakortin lukijalaitteen käytettävyystutkimuksen tehneestä Adage-yhtiöstä.
Matkakorttijärjestelmä otettiin käyttöön runsaat neljä vuotta sitten. Kortteja on myyty jo yli miljoona.
Viimeksi muokannut moderaattori: